Voorrang voetgangers

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Dave0512

Voorrang voetgangers

Bericht door Dave0512 »

Klopt het als ik zeg dat je moet wachten tot de voetganger helemaal is overgestoken aan het zebrapad? Maar moet je dit ook doen als de voetganger zich niet op een zebrapad begeeft en de weg zeer breed is?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Klopt het als ik zeg dat je moet wachten tot de voetganger helemaal is overgestoken aan het zebrapad?
Neen dat klopt niet.

Je moet een voetganger die op het punt staat een oversteekplaats voor voetgangers te betreden of zich op de oversteekplaats bevindt, voorrang verlenen.

Als de straat 10 meter breed is en de voetganger is al voorbij je auto, dan mag je verder rijden en moet je niet blijven koekeloeren tot die voetganger helemaal het zebrapad verlaten heeft.
Dave0512

Bericht door Dave0512 »

En dit geldt zowel voor de voetganger op het zebrapad is als voor de voetganger die gewoon de straat over steekt?

En als de straat smaller is als 10 meter dan moet je wachten (ook in de beide gevallen?)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Een voetganger die gewoon ergens de straat oversteekt heeft geen voorrang. De voorrang is enkel van kracht op een daarvoor aangelegde oversteekplaats voor voetgangers.
Dave0512

Bericht door Dave0512 »

dus als er een persoon oversteek (niet op een zebrapad en laten we zeggen dat de straat 7 à 8 meter breed is) dan mag ik eenmaal die voetganger voorbij mijn wagen is doorrijden?
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Dave0512 schreef:dus als er een persoon oversteek (niet op een zebrapad en laten we zeggen dat de straat 7 à 8 meter breed is) dan mag ik eenmaal die voetganger voorbij mijn wagen is doorrijden?
Indien er een voetganger staat waar geen oversteekplaats voor voetgangers is rijd je gewoon door. Indien hij reeds aan het oversteken is en je ervoor moet remmen stop je inderdaad en rijd je terug verder als hij voor je wagen weg is.
Dave0512

Bericht door Dave0512 »

Oke, bedankt voor je uitleg. Nu moet ik daar nietmeer over twijfelen.
Genome
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2009, 17:08

Bericht door Genome »

BuBbA schreef:Een voetganger die gewoon ergens de straat oversteekt heeft geen voorrang. De voorrang is enkel van kracht op een daarvoor aangelegde oversteekplaats voor voetgangers.
MAAR een voetganger mag wel ergens anders oversteken als er binnen de 30 meter geen zebrapad of oversteekplaats voor voetgangers te zien is. Dus wat dan?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

BuBbA heeft hier reeds het antwoord op gegeven mijn beste :wink:

BuBbA schreef
Indien er een voetganger staat waar geen oversteekplaats voor voetgangers is rijd je gewoon door. Indien hij reeds aan het oversteken is en je ervoor moet remmen stop je inderdaad en rijd je terug verder als hij voor je wagen weg is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Genome
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2009, 17:08

Bericht door Genome »

Benny Stinkens schreef:BuBbA heeft hier reeds het antwoord op gegeven mijn beste :wink:

BuBbA schreef
Indien er een voetganger staat waar geen oversteekplaats voor voetgangers is rijd je gewoon door. Indien hij reeds aan het oversteken is en je ervoor moet remmen stop je inderdaad en rijd je terug verder als hij voor je wagen weg is.
Ah, bedankt voor de verduidelijking! :D
Plaats reactie