Rijbewijs B/E ruimte voor manoever

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Aanhangertje

Rijbewijs B/E ruimte voor manoever

Bericht door Aanhangertje »

'k Was vorige week gebuisd op mijn parkeermanoever voor rijbewijs B/E en ben nu volop aan't oefenen voor de herkansing volgende week maandag. Mijn combinatie is 9.8 meter maar ik kreeg het voordeel van 10 meter op het examen. Volgens de richtlijnen van GOCA betekent dit dat ik in een ruimte van 13 meter moet kunnen inparkeren. Ik heb echter de indruk dat de ruimte op mijn examen langer was, kan dit? Nemen ze het iets ruimer? Ik heb echter veel moeite om mijn combinatie in die 13 meter in te krijgen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De lengte van de sleep maal 1.3 wordt toegepast voor een geleed voertuig (trekker-oplegger).
Voor een vrachtwagen met middenasaanhangwagen wordt factor 1.4 gebruikt.

Aangezien uw sleep geen geleed voertuig is vermoed ik dat de lengte van de sleep maal 1.4 genomen wordt.

Je komt dan uit op 9.80 x 1.4 = 13.72m.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Aanhangertje

Bericht door Aanhangertje »

Heel hartelijk bedankt! Dat verklaart al veel!
Nu kan ik vanavond terug met goede moed beginnen oefenen, oef!
Ik rij met een peugeot expert L2 + paardentrailer.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Een collega van mij liet onderstaande weten.
De afmetingen blijven maar groeien... :wink:

"Goed nieuws voor de gast. De afmeting voor BE is zelfs maal 1.5 zoals vermeld op voorlaatste blz van de brochure van goca (+DE,D1E en BE)
9.80 x 1.5 = 14.70m"
Aanhangertje

Bericht door Aanhangertje »

Ik meen te begrijpen dat die 1.5 x lengte alleen bedoeld is voor aanhangwagens met stuuras. In ieder geval is hun uitleg niet erg duidelijk. Bent u zeker van die 1.5? Dat zou royaal zijn.
'k Heb gisteren geoefend met 1.4 en dat ging wel. Ben ik gebuisd als ik de borduur raak en daarna terug corrigeer? Je raakt nl nogal makkelijk de borduur omdat je er zo dicht bij moet gaan staan.
Plaats reactie