vertrekken op helling

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

vertrekken op helling

Bericht door Gast »

Ik heb een voorlopige rijbewijs 18 maanden. Ik heb het heel vaak geoefend op een oefenterrein en het ging regelmatig tot goed. Maar zodra ik op de weg ben,val ik elk keer stil en houd ik het verkeer onnodig op. Ene keer, krijg ik begrip van andere mensen, andere keer toeter en nog wat achter mij :cry:
Wat ik doe is altijd mijn handrem op,op 1ste. Zodra ik moet vertrekken, koppeling laten op komen + een beetje gas. En wanneer mijn auto "piept", handrem af. Wat doe ik verkeerd?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vertrekken op helling

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Zodra ik moet vertrekken, koppeling laten op komen + een beetje gas. En wanneer mijn auto "piept", handrem af. Wat doe ik verkeerd?
Wat bedoel je met "piept" :?:
Als je radio/CD/MP3 aanstaat : zet die uit bij het leren rijden.


Waarschijnlijk doe je 1 of meerdere stapjes wat te bruusk.
Toch niet overgeschakeld van diesel naar benzine tussendoor :?:


Beetje gas geven.
Koppeling zachtjes laten omhoog komen.
Als je hoort of op de toerenteller ziet dat de motor minder toeren begint te maken, of als je voelt dat de auto probeert vooruit te rijden, dan los je zachtjes de handrem en geef je tegelijk wat meer gas, en laat je de koppeling zachtjes verder omhoog komen.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat die handelingen allemaal naadloos in elkaar overvloeien, maar begin eens met de verschillende stappen na elkaar uit te voeren.
Dat kan zelfs gewoon op vlakke weg.


Oefen nadien ergens waar je een helling voor je alleen hebt.
De helling naar een jaagpad op een dijk bvb (als je tot daar mag rijden).
Gast

Bericht door Gast »

Met auto piepen bedoelde ik dat de auto aan geeft dat de handrem nog op staat. :D
Dus eigenlijk moet je altijd eerst gas geven en dan pas de koppeling laten opkomen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Met auto piepen bedoelde ik dat de auto aan geeft dat de handrem nog op staat. :D
Ah, OK ;)
Dus eigenlijk moet je altijd eerst gas geven en dan pas de koppeling laten opkomen?
Ja, eerst een beetje meer gas om de motor wat meer toeren te laten maken waardoor hij ook meer trekkracht levert.
En die extra trekkracht heb je nodig wanneer de koppeling begint aan te grijpen omdat jij het koppelingspedaal omhoog laat komen.

Probeer het in het begin eens als opeenvolgende stappen.
Eens het begint te lukken kan je deze 2 stappen in elkaar laten overvloeien.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Bestudeer anders even de kaart en zoek naar weinig gebruikte bruggen over een snelweg om dit te oefenen. Er zijn daar altijd wel bruggen die gewoon naar enkele weides leiden en enkel gebruikt worden door de boeren.
Nils

Bericht door Nils »

Een groot deel ervan zit ook wel wat in je hoofd:
Je staat op een helling, begint jezelf zorgen te maken (over het verkeer achterje, stilvallen oid) en vaak net daardoor ga je wat "twijfelen" en loopt het fout.
Vergeet dat getoeter en die wachtrij! Zij hebben het ook 'n keertje moeten leren.

Trek de handrem op (en houd 'm met het knopje ingedrukt) zodat de wagen nét niet achteruit bolt. Dan ga je gewoon vlot vertrekken zoals aan een rood licht, maar geef net wat extra gas. Op het moment dat je de wagen voelt vertrekken (eigenlijk gewoon tegelijk met je 'vertrek' beweging) los je de handrem en weg ben je!

Véél oefenen blijft de boodschap, en na een tijdje is het gewoon een automatisme.
Plaats reactie