Remmen en schakelen en koppelen. ???
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Dat klopt, accer, het gaat in werkelijkheid om het toerental en elke auto reageert niet hetzelfde. Alhoewel het nu ook weer niet erg veel verschilt.
Maar beginnende bestuurders leren dat best, aan de hand van de snelheid en naarmate ze meer ervaring krijgen, beginnen ze ook beter het toerental van de motor te horen en aan te voelen.
Voor beginnende bestuurders > vuistregel nr. 1 = Keep it simpel.
Maar beginnende bestuurders leren dat best, aan de hand van de snelheid en naarmate ze meer ervaring krijgen, beginnen ze ook beter het toerental van de motor te horen en aan te voelen.
Voor beginnende bestuurders > vuistregel nr. 1 = Keep it simpel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Goh, langs de ene kant wel, langs de andere kant absoluut niet. Ik bijvoorbeeld ben iemand helemaal anders, en ik ken er nog zo heel veel. (Maar er bestaat inderdaad ook de andere soort, maar daarom dat ik voorstander ben van én de simpele, en de uitleg, dan kunnen ze kiezen hoeveel ze lezen...)De Rijprof schreef:Voor beginnende bestuurders > vuistregel nr. 1 = Keep it simpel.
Hoe meer ze mij uitleggen hoe iets werkt, hoe beter het mij gaat lukken. Zie je op het labo ook (ik studeer farmacie): sommigen moet je letter voor letter zeggen wat ze nu moeten doen, of heel hun experiment is mislukt; ik moet weten wát eigenlijk de bedoeling is, en waar ik mee bezig ben. En hoe precies, dat lukt me dan zelf wel, aan de hand van logisch redeneren en eerder opgedane kennis...
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04
elhoussaine schreef:Oke bedankt. Nog een vraag hoe maak ik een afspraak bij het examencentrum in geel? en wie weet of het daar momenteel druk is?
Elke V schreef:en als je wil weten hoe druk het is in Geel om examen te gaan afleggen moet je eens gaan kijken op de website waar je online een afspraak kan maken, daar kan je per datum zien op welke uren je nog een examen kan boeken. een maand op voorhand moeten boeken is zéker niet onrealistisch. ( http://extranet.autoveiligheid.be/afspraken_ec/menu.asp )
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04
Ik heb hier toch serieuze vraagtekens bij. Dat rijden op snelheden lijkt dan wel simpel, later veroorzaakt het veel problemen. Ik ken heel wat chauffeurs die pas naar 5de schakelen vanaf 90 km/u. Als je hen achter de reden hiervoor vraagt is die meestal simpel, "de rij-instructeur heeft dat zo gezegd". Ze blijven heel hun leven rijden met de richtsnelheden van die instructeur ook al rijden ze met een totaal verschillende wagen dan tijdens hun opleiding.De Rijprof schreef:Dat klopt, accer, het gaat in werkelijkheid om het toerental en elke auto reageert niet hetzelfde. Alhoewel het nu ook weer niet erg veel verschilt.
Maar beginnende bestuurders leren dat best, aan de hand van de snelheid en naarmate ze meer ervaring krijgen, beginnen ze ook beter het toerental van de motor te horen en aan te voelen.
Voor beginnende bestuurders > vuistregel nr. 1 = Keep it simpel.
Bovendien kan het dan wel simpel lijken met die snelheden in Vlaanderen, je hoeft echter niet ver te rijden vooraleer hellingen roet in het eten (of is het knalpot) komen gooien.
Keurig en veilig rijden is niet simpel !
Ik ook meestal.JC schreef: Ik heb hier toch serieuze vraagtekens bij. Dat rijden op snelheden lijkt dan wel simpel, later veroorzaakt het veel problemen. Ik ken heel wat chauffeurs die pas naar 5de schakelen vanaf 90 km/u.
Dat gaat mijn wagen merkbaar beter af dan bij 80 ofzo schakelen, om in 5de verder te versnellen tot 90.
Zoals men nu "Het nieuwe rijden" er probeert door te duwen .Als je hen achter de reden hiervoor vraagt is die meestal simpel, "de rij-instructeur heeft dat zo gezegd". Ze blijven heel hun leven rijden met de richtsnelheden van die instructeur ook al rijden ze met een totaal verschillende wagen dan tijdens hun opleiding.
In België gaat men nog altijd naar de rijschool om door het examen te leren spartelen - als men al naar de rijschool gaat natuurlijk.
Leren autorijden is er nog altijd niet bij, en daar is ook geen tijd voor of verplichting toe - laat staan de wil om er de prijs voor te betalen.
Die prijs betalen we dan wel dubbel en dik achteraf.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Ons eerste doel is inderdaad de kandidaat door het examen te helpen.
Ik wil wel van iedere kandidaat een perfect chauffeur maken maar het is spijtig genoeg niet haalbaar als je aan de minimum prijs moet blijven werken.
Ik laat mijn leerlingen trouwens bij 80 km/u naar 5de gaan en niet op 90
Ik laat dikwijls in mijn theorielessen zien dat theorie en praktijk niet hetzelfde zijn en dat praktijk en het echte leven ook niet hetzelfde is
Als ik er de tijd voor heb want zoals jullie weten ben ik al meermaals "gepushed" om ook mijn theorielessen in te korten omdat de klant het niet kan/wil betalen.
Dus met andere woorden worden we soms gedwongen om alleen maar het "nodige voor te slagen" aan te leren, we krijgen zelden ruimte tot uitbreiding. Met dank aan Minister "het land uit"
Ik wil wel van iedere kandidaat een perfect chauffeur maken maar het is spijtig genoeg niet haalbaar als je aan de minimum prijs moet blijven werken.
Ik laat mijn leerlingen trouwens bij 80 km/u naar 5de gaan en niet op 90
Ik laat dikwijls in mijn theorielessen zien dat theorie en praktijk niet hetzelfde zijn en dat praktijk en het echte leven ook niet hetzelfde is
Als ik er de tijd voor heb want zoals jullie weten ben ik al meermaals "gepushed" om ook mijn theorielessen in te korten omdat de klant het niet kan/wil betalen.
Dus met andere woorden worden we soms gedwongen om alleen maar het "nodige voor te slagen" aan te leren, we krijgen zelden ruimte tot uitbreiding. Met dank aan Minister "het land uit"
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Met beginnende chauffeurs geef je best wat richtsnelheden of een richttoerental op de tellers. Ik vertel er onmiddellijk bij dat je dat ook hoort aan de motor.
Sommigen horen dat vrij snel en bij anderen duurt het wat langer.
Naarmate de lessen vorderen 'horen' de meeste wel wanneer ze moeten schakelen en na een tijdje beginnen leerlingen het ook te 'voelen'.
Soms zeg ik wel eens: "wat hoor je aan de motor?"
Antwoord leerling: " Ah, ja, ik moet schakelen".
Na een tijdje gebeurt dat spontaan. en wordt er nauwelijks nog op de tellers gekeken.
Sommigen horen dat vrij snel en bij anderen duurt het wat langer.
Naarmate de lessen vorderen 'horen' de meeste wel wanneer ze moeten schakelen en na een tijdje beginnen leerlingen het ook te 'voelen'.
Soms zeg ik wel eens: "wat hoor je aan de motor?"
Antwoord leerling: " Ah, ja, ik moet schakelen".
Na een tijdje gebeurt dat spontaan. en wordt er nauwelijks nog op de tellers gekeken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
elhoussaine schreef:
Heeft je instructeur je dat nog niet uitgelegd???Wat betekent toerentallen??
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Met rijbegeleiding zijn toch ook gebrevetteerde rijinstructeurs?
Hij kan je toch ook alles uitleggen en jij kan toch alles aan hem vragen?
Hij kan je toch ook alles uitleggen en jij kan toch alles aan hem vragen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04