Motorrijbewijs tot 125cc

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Tim DM

Motorrijbewijs tot 125cc

Bericht door Tim DM »

Gegroet iedereen

Ik vroeg me af of er zoiets bestaat als een motorrijbewijs voor motoren tot 125cc voor +21-jarigen?

Bedankt.

Tim
GRO
Administrator
Berichten: 12764
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Een rijbewijs B als je dat twee jaar hebt.

Anders een rijbewijs A.
Tim DM

Bericht door Tim DM »

En een motorrijbewijs met beperkingen (cfr. motorrijbewijs voor -21-jarigen, waarmee je tot 125cc mag gaan)?

Het punt is dat ik niet over een B rijbewijs beschik en het te zot vind om een A rijbewijs te halen om enkel met een 125cc scooter (meer bepaald een Vespa, waarmee je zelfs het praktijkexamen niet mag afleggen) te rijden.

Vriendelijke groet,

Tim
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

het te zot vinden? dat is nu toch wel jammer dat dat niet aan jou is om te beslissen. Het is nu eenmaal een van de voorwaarden om te mogen rijden: een rijbewijs hebben geldig voor het voertuig waar je mee rijdt...

In België is dat nu toch wel net een rijbewijs A(licht) of twee jaar een rijbewijs B zeker...
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Tim DM schreef:En een motorrijbewijs met beperkingen (cfr. motorrijbewijs voor -21-jarigen, waarmee je tot 125cc mag gaan)?
Een rijbewijs voor motoren tot 125cc is er niet.

Er is wel een beperkt motorrijbewijs, tot 25 kW (zo'n 37 pK) EN een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg .

Maar daarvoor moet je eigenlijk hetzelfde traject volgen als voor een onbegrensd rijbewijs A :
theorie / praktische opleiding bij erkende rijschool (eventueel gevolgd door stageperiode met voorlopig rijbewijs A) / praktisch examen .
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Tim DM schreef:Het punt is dat ik niet over een B rijbewijs beschik en het te zot vind om een A rijbewijs te halen om enkel met een 125cc scooter te rijden.
Echt gek is dat toch niet, je hebt geen rijbewijs B, geen A ... ergens zal je toch eens moeten aantonen dat je met een dergelijk voertuig overweg kan in het verkeer.
Een 125cc motorfiets is geen opgekitteld brommertje ...

De tijden van een rijbewijs bij een ton waspoeder zijn voorbij hoor. ;)
(Hoewel, die 125cc/11 kW regeling bij 2 jaar rijbewijs B komt er sterk bij in de buurt ...)
Tim DM

Bericht door Tim DM »

Uiteraard is het logisch dat je een rijbewijs moet hebben voor je de baan op mag, maar met 'het te zot vinden' bedoelde ik dat ik niet de tijd en het geld wil investeren om met een zware motor te leren rijden, terwijl ik eigenlijk enkel een rijbewijs wil om met een 125cc scooter de baan op te gaan. De Vespa scooter waarmee ik wil rijden, haalt niet eens 100 km/h op een rechte baan, een voorwaarde voor het praktijkexamen A.

@Inazuma: heb je wat meer informatie omtrent het beperkt motorrijbewijs?

Bedankt.

Vriendelijke groet,

Tim
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Tim DM schreef:met 'het te zot vinden' bedoelde ik dat ik niet de tijd en het geld wil investeren om met een zware motor te leren rijden, terwijl ik eigenlijk enkel een rijbewijs wil om met een 125cc scooter de baan op te gaan.
De rijtechniek, kijktechniek, remtechniek is niet anders omdat het "maar" een 125cc is.

Het is overigens door het te lage vermogen dat je er geen examen mee mag afleggen, de 100 halen ze - officiëel dan toch - doorgaans wel , al kan dat nipt zijn.
@Inazuma: heb je wat meer informatie omtrent het beperkt motorrijbewijs?
Wat wil je daar specifiek over weten :?:

Eigenlijk is de regelgeving om dit rijbewijs te behalen niet anders dan bij het gewone rijbewijs A, maar zijn de motorfietsen waarmee men mag rijden beperkt tot 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.


Je kan dat een nadeel vinden, maar de keerzijde is dat ja na je 21 en na minstens 2 jaar beperkt rijbewijs A, zonder bijkomend examen een onbeperkt rijbewijs A kan gaan afhalen bij de gemeente ...
Tim DM

Bericht door Tim DM »

Eigenlijk is de regelgeving om dit rijbewijs te behalen niet anders dan bij het gewone rijbewijs A, maar zijn de motorfietsen waarmee men mag rijden beperkt tot 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.
Dit is dus wat ik wilde weten. Bedankt!
De rijtechniek, kijktechniek, remtechniek is niet anders omdat het "maar" een 125cc is.


Dat klopt, maar de rijervaring is toch verschillend. Een 125cc en 50 cc Vespa (waarmee ik nu rijd) verschillen niet veel qua rij-,kijk- en remtechniek.

Groet,

Tim
Plaats reactie