zware overtredingen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
elan
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2009, 14:33

zware overtredingen

Bericht door elan »

bestaan er nog zware overtredingen en onder welke categorie vallen deze dan?
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: zware overtredingen

Bericht door Inazuma »

elan schreef:bestaan er nog zware overtredingen en onder welke categorie vallen deze dan?
Er bestaan eigenlijk geen "zware" overtredingen meer.


De diverse overtredingen zijn tegenwoordig ingedeeld in 4 graden, al naargelang het risiko voor andere weggebruikers.
Tegelijk is de vroegere, eerder beperkte lijst van "zware" overtredingen, sindsdien gevoelig uitgebreid.


Uiteraard zijn de overtredingen die vroeger als "zwaar" aanzien werden, in de nieuwe indeling opgenomen ;)
Ze staan echter verspreid over alle graden van overtredingen.

De lijst is veel te lang om over te nemen, maar de bewuste overtredingen staan per graad opgesomd op

http://wegcode.be/wet.php?wet=98
elan
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2009, 14:33

Re: zware overtredingen

Bericht door elan »

dank u wel
mag ik er dan vanuitgaan dat er 3 categorieën zware overtredingen bestaan en dat de overtredingen bepaald in art 29§1 4de lid ( eerste graads overtredingen ) niet onder de zware overtredingen vallen ?
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: zware overtredingen

Bericht door Inazuma »

elan schreef: mag ik er dan vanuitgaan dat er 3 categorieën zware overtredingen bestaan en dat de overtredingen bepaald in art 29§1 4de lid ( eerste graads overtredingen ) niet onder de zware overtredingen vallen ?
Dat is ook een manier om het te bezien ;)


Ik zie op http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstII echter geen 4de lid voor Art 29, §1 van de verkeerswet.

Het is §2 van hetzelfde Artikel dat de "andere overtredingen" klasseert als eerstegraads-overtredingen.


Artikel 29
§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro.
elan
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2009, 14:33

Re: zware overtredingen

Bericht door elan »

inderdaad het 4de lid van art29§1 bestaat niet en is wel degelijk art 29§2 maar voor de rest mag ik er dan toch vanuitgaan dat mijn redenatie klopt of niet soms? alvast hartelijk bedankt voor de snelle reactie en de professionele hulp
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: zware overtredingen

Bericht door Inazuma »

elan schreef:maar voor de rest mag ik er dan toch vanuitgaan dat mijn redenatie klopt of niet soms?
Dat is net zo goed een manier om die huidige indeling te bezien.

Maar officiëel wordt de indeling en terminologie "gewone" of "zware" overtredingen niet meer gebruikt.
elan
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2009, 14:33

Re: zware overtredingen

Bericht door elan »

hartelijk bedankt en een prettig weekend
tot de volgende keer elan
Plaats reactie