Rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

Bericht door Gast »

Ahzo! Is dit veranderd ten opzichte van de periode dat ik 21 was (dacht dat je toen eerst 2jaar onder 5 a 600cc moest blijven) of komt dit omdat mijn leeftijd nu boven 24 jaar is?

Bedankt voor de info, hier kan ik mee verder! :wink:

P.S. Is een motorfiets met meer dan 25Kw moeilijker dan om de praktijk mee te behalen dan?

Groeten Luc
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Ahzo! Is dit veranderd ten opzichte van de periode dat ik 21 was (dacht dat je toen eerst 2jaar onder 5 a 600cc moest blijven) of komt dit omdat mijn leeftijd nu boven 24 jaar is?
Er was voordien al een gelijkaardige vermogens- en vermogen/gewicht beperking (met het toenmalige rijbewijs A2) als er nu in een andere vorm bestaat.

Van een beperking inzake cilinderinhoud herinner ik me alvast niets.
Dat zou op zich ook erg zinloos zijn, een 600cc met 120 pk is tegenwoordig best mogelijk ...

De "grensleeftijd" is 21 jaar.

Er cirkuleren in de gangen van de EU wel al lang plannen om dat op te trekken naar 24 en een gefaseerd motorrijbewijs in te voeren - maar tot nader order blijven dat plannen.

P.S. Is een motorfiets met meer dan 25Kw moeilijker dan om de praktijk mee te behalen dan?
Neen.

Dat is eigenlijk het "standaardvoertuig" voor de rijscholen en de fabrikanten.
Voor de max. 25 kW (37pk) motoren moeten ze teruggrijpen naar teruggetunede versies van sterkere modellen ...

De rijtechnieken zijn dus net dezelfde, en het voertuig eigenlijk ook (op het detail dat het vermogen begrensd na ... )


Het "onbegrensde" examen leg je trouwens af met een motor van minstens 35 kW (zo'n 48 pk).
Nicolasdl

Betreft praktijk A

Bericht door Nicolasdl »

Benny Stinkens schreef: Het probleem dat je dan hebt is dat jij geen motorfiets hebt om op examen te gaan omdat die van jou niet voldoet.
Mogelijke oplossing is dat je met een andere motorfiets op examen gaat (eentje die wel voldoet dus)
Om nog eens terug te komen op het feit of het praktijk examen al dan niet met de eigen motor mag worden afgelegd: "Aan welke eisen moet de motor dan wel voldoen om het praktijkexamen af te leggen, en de 6 uur les te volgen?

Ik heb me zojuist een Skymax aangekocht met volgende specificaties:

Cylinder: One
Dimensions (LxWxH): 1550 x 620 x 950
Seat height: 740 mm
Ground Clearance: 280 mm
Front-Suspension: Telescopic
Rear-Suspension: Duo Shock
Weight: 76 kg
Engine: 4 Stroke
Displacement: 123 cc
Starting system: Kick + Electric
Maximum Power: 6 kw
Ignition: Electronic
Gears: 4
Clutch: Handclutch
Transmission: Chain
Front Tyres 100 x 10
Rear Tyres: 120 x 10
Front Brakes: Disc
Rear Brakes: Drum
Tank capacity: 2,4 lt.


Kan ik dan mijn rijlessen volgen met deze motor, en het examen hiermee afleggen? Ik ben 20 jaar trouwens.

Dank bij voorbaat!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Betreft praktijk A

Bericht door Inazuma »

Nicolasdl schreef: Ik heb me zojuist een Skymax aangekocht met volgende specificaties:

Displacement: 123 cc
Maximum Power: 6 kw

Kan ik dan mijn rijlessen volgen met deze motor, en het examen hiermee afleggen? Ik ben 20 jaar trouwens.
Rijlessen volg je normaal met een geschikte motorfiets van de rijschool.

Je motorfiets heeft onvoldoende vermogen (6 kW) om er het praktische examen mee te mogen afleggen - daarvoor is gezien je leeftijd een motorfiets met minimaal 20kW en maximaal 25kW vereist.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef
Voorwaarde is dan wel dat je de rijlessen en nadien praktijkexamen aflegt men een "onbeperkte" motorfiets met meer dan 25 kW.
Ben je hier zeker van Inazuma ? Want onderstaande heb ik op goca gevonden en zij hebben het over 35kw en geen 25.

Ga eens aub even op hun site kijken want ik vind hun tekst onduidelijk opgesteld maar denk dus dat het minsten 35 kw moet zijn, spreek me gerust tegen als ik er naast zit.

Goca schreef
Examenvoertuig
- motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van méér dan 120 cm3 en
een minimumvermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW.
Minimumsnelheid 100 km/u op horizontale weg.
-verplicht voor de kandidaat die op het ogenblik van het examen géén 21 jaar is.
-na geslaagd praktijkexamen wordt een rijbewijs afgeleverd categorie A
“met beperkingâ€
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Inazuma schreef
Voorwaarde is dan wel dat je de rijlessen en nadien praktijkexamen aflegt men een "onbeperkte" motorfiets met meer dan 25 kW.
Ben je hier zeker van Inazuma ? Want onderstaande heb ik op goca gevonden en zij hebben het over 35kw en geen 25.
35 is ook meer dan 25 kW ;)

'k Wou het eigenlijk niet nog ingewikkelder maken dan het al was.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Kan best zijn Inazuma maar als onze gast op examen zou gegaan zijn met een motorfiets van 30 kw had hij wel een probleem en dit wil ik hem niet aandoen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie