Betreft vraag: motor verticaal zetten

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Nicolasdl

Betreft vraag: motor verticaal zetten

Bericht door Nicolasdl »

Beste,

Twee jaar geleden heb ik mijn theorie voor mij B-rijbewijs via deze site ingesturdeerd, ik was natuurlijk grandioos geslaagd met 47/50.

Nu zou ik graag mijn A-rijbewijs behalen, welke ik aanstaande maandag ga afleggen. Ik voorzie geen problemen, maar wou toch eens een uitleg over deze vraag, aangezien ik het niet in de theorie van noch B, noch A heb zien staan, en kan me niet goed voorstellen wat met het woord "verticaal" berdoeld wordt.

Vraag:

Je rijdt op een rotonde en je kunt een putdeksel niet meer ontwijken.
Wat doe je?

A/ Je remt met de voorrem.
B/ Je remt met de achterrem en lichtjes met de voorrem.
C/ De motor verticaal zetten, over het putdeksel rijden en daarna weer insturen.


Het correcte antwoord is dus C. Kan iemand me uitleggen wat bedoeld wordt met verticaal zetten? Is dit het voorwiel proberen licht omhoog trekken, of kaarsrecht te zetten?

Bedankt alvast, en nog eens bedankt voor de informatierijke website!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Betreft vraag: motor verticaal zetten

Bericht door Inazuma »

Nicolasdl schreef:Je rijdt op een rotonde en je kunt een putdeksel niet meer ontwijken.
Wat doe je?

A/ Je remt met de voorrem.
B/ Je remt met de achterrem en lichtjes met de voorrem.
C/ De motor verticaal zetten, over het putdeksel rijden en daarna weer insturen.


Het correcte antwoord is dus C. Kan iemand me uitleggen wat bedoeld wordt met verticaal zetten?
De motor netjes rechtop brengen - en op de twee wielen ;) - alsof je rechtdoor rijdt.
Of vertikaal, rechtop, alsof je 'm van de zijpikkel haalt (daar staat hij ook wat schuin op, en voor je vertrekt zet je de motor rechtop).

Als je met de motor stuurt bij enige snelheid, ga je daarbij schuin hangen.
Als je schuin hangend over een putdeksel rijdt - zeker bij regen - is de kans aanzienlijk dat je (voor)wiel wegschuift en kan je dus onderuit gaan.

Door de motor meer rechtop te brengen verklein je die kans aanzienlijk.
Nicolasdl

Bedankt

Bericht door Nicolasdl »

Ah, bedankt voor het spoedig en duidelijke antwoord. Ik kon me er nu echt niets bij voorstellen, en kon me moeilijk voorstellen dat we op de achterwielen moesten rijden :) . Bedankt nogmaals.

Met vriendelijke groeten,

Nicolas
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Euh, wat doe je als je niet kunt uitwijken? Er rijdt b.v. iemand in de rijstrook naast je...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Het is niet de bedoeling om uit te wijken.

Je zet de motor enkel eventjes recht om over het riooldeksel te rijden. Daarna vervolg je de bocht.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie