Rijbewijs A halen indien ouder dan 21 jaar + enduro

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
nj9
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2009, 16:16

Rijbewijs A halen indien ouder dan 21 jaar + enduro

Bericht door nj9 »

Hallo,

Ik ben 28 jaar en zou graag mijn motorrijbewijs willen halen. Ik heb zelf nog een enduro 250 cc (22KW) staan en zou deze willen gebruiken om in te schrijven voor op de baan en ook hiermee het rijexamen te doen. Nu heb ik toch enkele vraagjes.

a) als ik geslaagd ben voor theorie en rijlessen volg met de rijschool , krijg ik dan automatisch een voorlopig rijbewijs A waarmee ik met elke motor kan rijden (dus niet beperkt tot 25KW). Of dien je dan al een keuze te maken met welke motor je gaat rijden (groter/kleiner dan 25kw) aangezien ik ouder ben dan 21 jaar.

b) de enduro die ik heb heeft geen richtingaanwijzers en hebben er ook nooit opgestaan. In principe zou ik hier dan mee het praktisch examen mogen doen, heeft men mij verteld. Klopt dit? Of moet de motor dan toch aan specifieke vereisten voldoen zoals richtingaanwijzers, spiegels , banden , ... ? Anders dien ik toch een andere motor aan te schaffen misschien groter dan 25 kw.

bedankt!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A halen indien ouder dan 21 jaar + enduro

Bericht door Inazuma »

nj9 schreef: Ik ben 28 jaar en zou graag mijn motorrijbewijs willen halen. Ik heb zelf nog een enduro 250 cc (22KW) staan en zou deze willen gebruiken om in te schrijven voor op de baan en ook hiermee het rijexamen te doen.
Je mag er met je voorlopige rijbewijs A wel mee rijden, maar om meteen een onbeperkt definitief rijbewijs A te kunnen krijgen, moet de examenmotor minstens 35 kW hebben.

Met je eigen motor examen afleggen, betekent dat je een beperkt rijbewijs zal ontvangen - dat kan na twee jaar ingeruild worden voor een onbeperkt.

a) als ik geslaagd ben voor theorie en rijlessen volg met de rijschool , krijg ik dan automatisch een voorlopig rijbewijs A waarmee ik met elke motor kan rijden (dus niet beperkt tot 25KW).
Ja, gezien je ouder bent dan 21.

b) de enduro die ik heb heeft geen richtingaanwijzers en hebben er ook nooit opgestaan. In principe zou ik hier dan mee het praktisch examen mogen doen, heeft men mij verteld. Klopt dit?
Richtingaanwijzers zijn geen verplichte lichten op motoren , als ze er niet bij het goedgekeurde prototype op stonden, en dit zo goedgekeurd werd (met PVG).

Kan best dat er nooit richtingaanwijzers opstonden, maar is het voertuig toegelaten op de openbare weg :?:
Je moet daar mee uitkijken :
Er zijn enduro modellen met een straat-legale en een niet-straat-legale versie (o.a. zonder pinkers, licht, ...).


GOCA verwachte een voertuig dat TECHNISCH en ADMINISTRATIEF in orde is.
Plaats reactie