verkeer in files of druk verkeer

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
kenan

verkeer in files of druk verkeer

Bericht door kenan »

Mag men in file rijden bij druk verkeer in een baan met drie rijstroken als men 2 rij richtingen heeft in zijn richting?.
ps zowel binnen de bebouwde kom als buiten de bebouwde kom
aangezien ik lees :1Wanneer de verkeerdichtheiod het rechtvaardigt, mag het verkeer op rijbanen jn meerdere files geschieden op rijbaan met 1 richtingsverkeer, 2 op rijbanen met tweerichtingsverkeer in 4 rijstroken verdeeld op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde richting. 3 op rijbanen verdeeld in rijstrooken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
Graag een antwoor
Dank bij voorbaat
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

aangezien ik lees :1Wanneer de verkeerdichtheiod het rechtvaardigt, mag het verkeer op rijbanen jn meerdere files geschieden op rijbaan met 1 richtingsverkeer, 2 op rijbanen met tweerichtingsverkeer in 4 rijstroken verdeeld op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde richting. 3 op rijbanen verdeeld in rijstrooken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
Waar lees jij dat?
Er is een verschil tussen IN FILE RIJDEN en RIJSTROOK MOGEN KIEZEN
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verkeer in files of druk verkeer

Bericht door Stefan Peeters »

kenan schreef:Mag men in file rijden bij druk verkeer in een baan met drie rijstroken als men 2 rij richtingen heeft in zijn richting?
Neen. Je hebt zelf de reden gevonden
kenan schreef: op rijbanen met tweerichtingsverkeer in 4 rijstroken verdeeld
De rijbaan waarover jij spreekt is niet verdeeld in 4 maar in 3 rijstroken.
Bovendien, zoals Eugeen reeds zei, gaat het hier over de vrije keuze van rijstrook.
Laatst gewijzigd door Stefan Peeters op 16 jan 2009, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ik denk dat hij het over dit stukje heeft:
2 op rijbanen met tweerichtingsverkeer in 4 rijstroken verdeeld op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde richting.
Je mag dus volgens die regel in meerdere files rijden, als je op een baan rijdt met 4 rijstroken, 2 in elke richting.

Hij wil nu weten, of dit ook mag, als er maar 3 rijstroken zijn (2 in zijn richting, 1 in de andere)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

accer schreef:Hij wil nu weten, of dit ook mag, als er maar 3 rijstroken zijn (2 in zijn richting, 1 in de andere)
nogmaals: neen.
De tekst spreekt toch duidelijk over 4 rijstroken, niet over 3.

Ter aanvulling van mijn vorige bericht: in feite gaat het over deze regel:
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
9.5.
Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
kenan

Mag men in file rijden bij druk verkeer in een baan met drie

Bericht door kenan »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Dus is het verboden. Ik vind het dan jammer als er toch file is dat men geen keuze heeft, om alsnog op de tweede rijstrook te rijden van de 3 rijstroken waarvan 2 voor je richting, Aangezien een onderbroken streep betekent: dat iederee bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
1 er mag niet ingehaalt worden aangezien rechter rijstrook file is , want men moet zo snel mogelijk rechts zijn plaats innemen.
2 ook omdat men niet keert.
eindconclusie al degenen die dan op 2de vak rijden zijn dan in overtreding Behalve volle streep dan zoals bij voorlopige markeringen.!!!! (3rijstroken waarvan 2 voor je rijrichting.)
of heb ik het weer mis....
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik vind het dan jammer als er toch file is dat men geen keuze heeft, om alsnog op de tweede rijstrook te rijden van de 3 rijstroken waarvan 2 voor je richting
En waarom zou men dat bij FILE niet mogen?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

eugeen schreef:
Ik vind het dan jammer als er toch file is dat men geen keuze heeft, om alsnog op de tweede rijstrook te rijden van de 3 rijstroken waarvan 2 voor je richting
En waarom zou men dat bij FILE niet mogen?
omdat dus in theorie, bij file (drukte dus) enkel over de twee rijstroken gereden mag worden, als de totale rijbaan minstens 4 rijstroken heeft (waarvan twee in elke richting) en in dit geval zijn er maar 3... Iedereen moet dus zo rechts mogelijk blijven rijden, behalve dan om in te halen, maar dat is hier uit den boze, gezien de file, en dus een lange rij wachtende auto's die je onmogelijk allemaal voorbijgestoken krijgt.
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
Zo begrijp ik het toch ook... De regel voorziet dus enkel een dubbele dubbele baan. Geen baan waar aan slechts 1 kant twee rijstroken zijn...
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

accer schreef:[
omdat dus in theorie, bij file (drukte dus) enkel over de twee rijstroken gereden mag worden, als de totale rijbaan minstens 4 rijstroken heeft (waarvan twee in elke richting)
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
Zo begrijp ik het toch ook... De regel voorziet dus enkel een dubbele dubbele baan. Geen baan waar aan slechts 1 kant twee rijstroken zijn...
De voorwaarde die je zelf schrijft : nl. minstens 4 rijstroken, en minstens 2 per richting, is een voorwaarde uit Art 9.4 (binnen bebouwde kom), niet uit 9.5 :!:

In Art 9.5 (bij file) geldt die bijkomende voorwaarde van 2 rijstroken per rijrichting dus niet ...


Uiterst verwarrend, en ik vraag me al heel lang af waarom een verkeersregel afhankelijk is van het aantal rijstroken in de ANDERE richting ...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Inderdaad, die minstens 2 rijstroken in elke rijrichting is niet bij 9.5

Maar blijft wel dat er minstens 4 rijstroken (in z'n geheel dan) aanwezig moeten zijn, en dat is in dit voorbeeld niet, dus je mag nog altijd niet in twee files rijden...
Plaats reactie