vraagje bij proefexamens

Graag uw mening over deze website.
James

vraagje bij proefexamens

Bericht door James »

Hallo,

Eerst en vooral wil ik jullie bedanken voor zo'n goede site. Het heeft me echt geholpen. Maar ik had nog een paar vraagjes ivm de proefexamens. Ik heb al rondgekeken en gezocht op het forum maar ik vind op het eerste zicht nergens het antwoord op mijn vragen:

Afbeelding

Het is misschien een domme vraag, maar ik zie niet waarom je daar niet zou mogen parkeren. Ik heb reeds gezocht in de theorie over stilstaan en parkeren maar vind daar nergens een antwoord.

En dan mijn andere vraag:

Afbeelding

Ook hierover vond ik in de theorie niets terug (dat ligt waarschijnlijk aan mij), maar wat moet je doen als er meerdere agenten het verkeer regelen? De bevelen opvolgen van de agent die het dichtst bij jou staat? Mijn redenering was dat de auto moest stoppen aangezien één van de agenten zijn arm horizontaal strekte dwars op de rijrichting van de auto.

Dank bij voorbaat =)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Met andere woorden moet deze auto op de gelijkgrondse berm stilstaan en parkeren en niet op de rijbaan.
@Benny,

Maar dan zie je de speciale Belgische regel over het hoofd:
Quote: Als het voertuig gedeeltelijk of volledig op een berm wordt opgesteld, moet steeds langs de buitenkant van de openbare weg (lees niet rijbaan) een strook van ten minste 1,5 meter voor voetgangers worden vrijgelaten.
Als deze auto op de berm gaat staan, is er geen vrije strook meer voor de voetgangers.

Ik weet het, als deze auto op de berm gaat staan zal geen enkele politieman het in zijn hoofd halen om een boete uit te schrijven, maar wettelijk mag het niet.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

James schreef
Quote: Het is misschien een domme vraag, maar ik zie niet waarom je daar niet zou mogen parkeren. Ik heb reeds gezocht in de theorie over stilstaan en parkeren maar vind daar nergens een antwoord.
Er is nog een antwoord dat je wel in de theorie kunt terug vinden
Namelijk de hoofdregel van stilstaan en parkeren zegt dat je dit rechts zover mogelijk van de rijbaan verwijderdt moet doen.
Met andere woorden moet deze auto op de gelijkgrondse berm stilstaan en parkeren en niet op de rijbaan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Eerste vraag:

Net voor een onoverzichtelijke bocht mag je niet parkeren.
Als ik die wagen wil voorbijrijden, kan ik niet zien of er een tegenligger komt.

Tweede vraag:

Tekening is inderdaad wat onlogisch.
Ik zak ze aanpassen.
James

Bericht door James »

Dat van die bocht is inderdaad logisch.
Maar bestaat er een regel als er meerdere agenten het verkeer regelen (bv. de agent die het dichtst bij jou staat gehoorzamen)? Of moet je stoppen als ten minste één van de agenten je beveelt te stoppen?

Bedankt,

James
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Op grote kruispunten zie je soms dat twee agenten het verkeer regelen.

De bedoeling van de afbeelding was dat de ene agent de motorfietser die van rechts komt laat stoppen en dat de andere agent de motorfietser laat stoppen die vanboven komt aangereden.

Maar de afbeelding is wat verarrend.
James

Bericht door James »

Benny Stinkens schreef: James schreef
Quote: Het is misschien een domme vraag, maar ik zie niet waarom je daar niet zou mogen parkeren. Ik heb reeds gezocht in de theorie over stilstaan en parkeren maar vind daar nergens een antwoord.
Er is nog een antwoord dat je wel in de theorie kunt terug vinden
Namelijk de hoofdregel van stilstaan en parkeren zegt dat je dit rechts zover mogelijk van de rijbaan verwijderdt moet doen.
Met andere woorden moet deze auto op de gelijkgrondse berm stilstaan en parkeren en niet op de rijbaan.
Dit is niet waar, aangezien ik 1,5 m ruimte moet laten voor de voetganger en als ik op de berm ga staan is die er niet meer
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

oké
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

james schreef
Quote: Dit is niet waar, aangezien ik 1,5 m ruimte moet laten voor de voetganger en als ik op de berm ga staan is die er niet meer
Dat heb je goed gezien, we zullen dan half op de rijbaan en half op de gelijkgrondse berm moeten staan
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: Op grote kruispunten zie je soms dat twee agenten het verkeer regelen.

De bedoeling van de afbeelding was dat de ene agent de motorfietser die van rechts komt laat stoppen en dat de andere agent de motorfietser laat stoppen die vanboven komt aangereden.
Er is een groot verschil tussen de theorie en de praktijk.

IN theorie bevelen de agenten daar alle verkeer te stoppen, omdat ze het verkeer uit beide richtingen stilleggen.

4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :

1° de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken

2° de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen


Het wettelijke antwoord is dus : neen, de bruine auto mag NIET linksaf slaan.


In de praktijk zal als je in zo'n situatie stopt waar de bruine auto staat, de agent druk beginnen gesticuleren om toch door te rijden, tegen het bevel van zijn collega in ...


Dergelijk verschil tussen theorie en praktijk betekende lang geleden een keertje terugkomen voor het theoretische examen ....
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

James schreef: Maar bestaat er een regel als er meerdere agenten het verkeer regelen (bv. de agent die het dichtst bij jou staat gehoorzamen)? Of moet je stoppen als ten minste één van de agenten je beveelt te stoppen?
Het komt spijtig genoeg wel eens voor dat bevoegde personen tegenstrijdige bevelen geven.

Een wettelijke regel inzake voorrang van dergelijke bevelen onderling bestaat niet.

Ik zou in dit geval het bevel opvolgen dat stoppen betekent, en wel om de volgende redenen.

Ten eerste behoren slechts tot de overtredingen van de 4de graad (de zwaarste dus):
Quote: De volgende bevelen negeren van een bevoegd persoon:
de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen
het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is.
Het negeren van andere bevelen van een bevoegd persoon zijn slechts overtredingen van de derde graad.

Ten tweede houdt stoppen meestal minder risico op een ongeval in dan doorrijden. Slechts als je bij het opvolgen van het bevel van een bevoegd persoon alle nodige voorzichtigheidsmaatregelen genomen hebt om een ongeval te vermijden, en het komt desondanks toch nog tot een ongeval, is de bevoegde persoon verantwoordelijk.

Zo is bijvoorbeeld een teken van een bevoegd persoon om te vertragen een bevel waaraan je onmiddellijk gevolg dient te geven, doch is een teken van een bevoegd persoon om sneller te rijden slechts een aanwijzing, en geen bevel waaraan je onmiddellijk gevolg dient te geven. Het komt immers de bestuurder, en niet een bevoegd persoon, toe om uit te maken of hij, rekening houdend met alle omstandigheden (persoonlijke toestand, toestand en lading van het voertuig, enz.) veilig sneller kan rijden.

Indien het tot een rechtszaak zou komen waarbij vaststaat dat bevoegde personen tegenstrijdige bevelen gegeven hebben, is het vrijwel zeker dat de betrokken weggebruiker vrijuit zal gaan volgens het algemeen rechtsprincipe dat niemand tot het onmogelijke gehouden is (&quotà l'impossible nul n'est tenu&quot), en is de kans groot dat de rechter de betrokken bevoegde personen zal oproepen en ze terecht een ferme sigaar zullen mogen smoren.
Plaats reactie