Probleem voorlopig rijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Brecht
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2008, 20:26

Probleem voorlopig rijbewijs

Bericht door Brecht »

mijn voorlopig rijbewijs A3 vervalt over enkele dagen en men zegt mij dat een afspraak voor het praktijkexamen nog even kan duren.
Ik vroeg mij af of ik nog legaal met de brommer rij als nadat mijn jaar met voorlopig rijbewijs afgelopen is?



mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Neen.

Wanneer de geldigheid van je rijbewijs vervalt, rij je nadien zonder rijbewijs.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je kunt het ook zien op je voorlopig rijbewijs tot wanneer het geldig is.
Na die datum mag je dus daarmee niet meer rijden.

Doe je dat wel, dan bestuur je zonder rijbewijs een voertuig. De boetes daarop zijn vrij hoog.

Heb je een ongeval, dan kan de verzekering de schade bij jou recupereren.

Misschien kun je via een rijschool een afspraak maken. Die hebben vaak extra data ter beschikking.
Brecht
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2008, 20:26

Bericht door Brecht »

dus ik kan binnen bv een maand voor mijn praktijk gaan zonder mijn theorie opnieuw te moeten doen en indien ik slaag rij ik terug legaal?


mvg
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Brecht schreef:dus ik kan binnen bv een maand voor mijn praktijk gaan zonder mijn theorie opnieuw te moeten doen en indien ik slaag rij ik terug legaal?
Neen.

Je kan de eerste 3 jaar na de einddatum van je huidige, geen voorlopig rijbewijs A3 meer krijgen. Een verlenging is evenmin mogelijk.

Als je geen examen aflegt voor de voorziene einddatum, kan je achteraf enkel nog via de rijschool.


Langetermijn-opties zijn 3 jaar wachten en een nieuw voorlopig rijbewijs A3 aanvragen ; of je definitieve rijbewijs B (of A) halen.
Plaats reactie