(B) Ivm nieuwe wet

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
alyssake
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:06

(B) Ivm nieuwe wet

Bericht door alyssake »

IK heb vandaag een stommiteit begaan..stond aan het rood licht te wachten tot het groen werd. Ik zat me te focussen op het licht voor mij. Dit was wat wazig door de regen maar duidelijk nog rood.Dit werd opeens groen dus ik trek op en vertrek, een paar seconden later zie ik pas dat het een pijl was om links af te slaan en ik dus nog geen groen had. Ik heb geen flits gezien dus ik weet niet of ik geflitst ben.

IK ben nu best wel in paniek want heb mijn rijbewijs sinds februari en hoor dus onder de nieuwe wet..

Is het echt zo dat ik dan theorie EN praktijk opnieuw moet doen?
Ik werk ( tien dagen aan een stuk dus ook weekends) en zou echt wel in de problemen zitten zonder rijbewijs), zeker als je bekijkt hoe lang je moet wachten op n examen ( kan maanden duren).
Kan de rechter kiezen voor of theorie of praktijk? Of moet beide?

alvast bedankt
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: ivm nieuwe wet

Bericht door Stefan Peeters »

alyssake schreef:IK heb vandaag een stommiteit begaan..stond aan het rood licht te wachten tot het groen werd. Ik zat me te focussen op het licht voor mij. Dit was wat wazig door de regen maar duidelijk nog rood.Dit werd opeens groen dus ik trek op en vertrek, een paar seconden later zie ik pas dat het een pijl was om links af te slaan en ik dus nog geen groen had.
Dat is een van de nadelen van de conflictvrije verkeerslichten: je moet goed kijken of het licht dat groen wordt wel voor jou bedoeld is...
Vorige week heb ik nog iemand net hetzelfde zien doen. Die had het geluk dat ik (naast hem) bleef staan en daardoor besefte hij dat er iets niet klopte...
alyssake schreef:Ik heb geen flits gezien dus ik weet niet of ik geflitst ben.
De kans is bijzonder klein dat je geflitst bent omdat die toestellen onder een bepaalde snelheid niet registreren.
Zo kan een prioritair voertuig na gestopt te zijn toch door het rood vertrekken zonder geflitst te worden.
alyssake schreef:Ik ben nu best wel in paniek want heb mijn rijbewijs sinds februari en hoor dus onder de nieuwe wet..

Is het echt zo dat ik dan theorie EN praktijk opnieuw moet doen?
Ik werk ( tien dagen aan een stuk dus ook weekends) en zou echt wel in de problemen zitten zonder rijbewijs), zeker als je bekijkt hoe lang je moet wachten op n examen ( kan maanden duren).
Kan de rechter kiezen voor of theorie of praktijk? Of moet beide?
Indien de overtreding vastgesteld werd is de rechter verplicht om je een van beide examens te laten herdoen.
1. Over welke overtredingen gaat het ?
1.5. Overtredingen op de wegcode
alle overtredingen van de derde of vierde graad;
4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?
De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.


Het voorbijrijden van een rood licht is een overtreding van de derde graad.

Maar: niet panikeren...
En vooral: je zal dit nooit meer meemaken :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
alyssake
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:06

Bericht door alyssake »

Bedankt voor het snelle antwoord :-)
Ik sla gewoon in paniek omdat ik normaal heel voorzichtig ben in alles.
Echt een stom iets gewoon.
Ik hoop dat het klopt dat ze niet kunnen flitsen onder een bepaalde snelheid. Nu ja normaal zou je die flits ook wel moeten zien, heb toch al gehoord dat dat een serieuze flash is.

Mercietjes allesins, en nee dit zal ik inderdaad nooit meer meemaken!

groetjes
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ivm nieuwe wet

Bericht door Inazuma »

Als de overtreding geregistreerd is, val je in de prijzen ...


Staat de wagen op jouw naam ingeschreven :?:

alyssake schreef: Kan de rechter kiezen voor of theorie of praktijk? Of moet beide?
Dat kan er 1 of beide zijn, maar er kunnen zelfs nog meer herstelonderzoeken opgelegd worden :

Artikel 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.
Gast

Bericht door Gast »

Ik sta ingeschreven als eigenaar ja.. Maar ik heb geen flits gezien en bij zo'n roodlichtcamera zijn het normaal zelfs twee flitsen vermits er twee foto's worden genomen, en ik stond in stilstand en moest nog vertrekken dus reed nog geen vijf km per uur toen ik er doorreed.
Nog een vraagje... ze nemen een foto van uw nummerplaat, maar weten toch nooit wie gereden heeft? Mijn vriend rijdt vaak met mijn auto, stel dat hij erdoor had gereden, voor hem is dat dan gewoon boete van 150 euro..dus hoe kunnen zij dat eigenlijk weten wie er reed?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Nog een vraagje... ze nemen een foto van uw nummerplaat, maar weten toch nooit wie gereden heeft? Mijn vriend rijdt vaak met mijn auto, stel dat hij erdoor had gereden, voor hem is dat dan gewoon boete van 150 euro..dus hoe kunnen zij dat eigenlijk weten wie er reed?
Dat ga jij invullen op het antwoordformulier dat je bij een eventuele vaststelling zal krijgen.
Vraag is wel of je een Chinese vrijwilliger vindt die wil opdraaien voor de overtreding :? aan mij moet niemand het komen vragen...

Hier vind je een voorbeeld van een dergelijk formulier.
Je ziet, we kunnen het niet alleen uitleggen, we hebben ook voorbeelden :mrgreen:

Afbeelding
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Nog een vraagje... ze nemen een foto van uw nummerplaat, maar weten toch nooit wie gereden heeft?
Dat is inderdaad moeilijk.
Mijn vriend rijdt vaak met mijn auto, stel dat hij erdoor had gereden, voor hem is dat dan gewoon boete van 150 euro..dus hoe kunnen zij dat eigenlijk weten wie er reed?
Of een dagvaarding ... want dat is zeer goed mogelijk bij rood rijden.
En daar vind je al niet zo makkelijk vrijwilligers voor .


(Eigenlijk was het de bedoeling bij roodrijden te dagvaarden, maar in overbelaste gerechtelijke arrondissementen kan je nog met een minnelijke schikking wegkomen als er geen verdere overtredingen of duidelijk direct ongevalgevaar vastgesteld wordt.)


En als uitkomt dat je een ander voor je eigen overtredingen liet opdraaien ziet het er slecht uit ...
Plaats reactie