gekke vraag in examen hier

Graag uw mening over deze website.
Dries

gekke vraag in examen hier

Bericht door Dries »

was paar keer examen hier aant oplossen na het beetje geleerd te hebben en had al twee keer een fout gemaakt bij een situatie waar een wagen die van rechts kwam zijn voorang verloor doordat hij een fietspad over moest steken en daardoor dus een maneuvre maakt...

nu kwam'k daarjuist nog zo'n soortgelijke vraag tegen (denk ik ) en dacht ik zo bij mezelf, aha! dit keer ga'k me ni laten vangen...
maar blijkt datk het weer niet goed heb...

nu is men vraag, waarom heeft deze blauwe auto geen voorang op de bestuurders die van rechts komen... er is hier toch ook sprake van een fietspad dat doorloopt...

Afbeelding

greetz

en btw, prachtige site !
keep it up
Dries

Bericht door Dries »

de vraag die erbij stond luidde btw:
Code: De bestuurder van de blauwe auto heeft op dit kruispunt voorrang op bestuurders die van rechts komen.

waar
niet waar *
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

en wat antwood ik nu best als zo'n soort vraag op men theorie examen passeert?

verliest een auto die eerst nog een fietspad moet oversteken zijn voorang of niet? (ik zoek niet naar het wettelijk correcte antwoord, maar naar het antwoord dat ze zullen goedrekenen op men examen )
Dries

Bericht door Dries »

vorige bericht was ook van mij ^^

en ik denk trouwens wel dat de lijntjes doorlopen, aangezien ze pas beginnen op het kruispunt...

maar is het ook niet zo dat de fietser hier zowiezo voorang heeft? Dus moest de auto die uit het straatje komt zijn voorang wel behouden, moet hij toch nog steeds voorang verlenen aan de fietser? dus eignelijk zou er in zo'n situatie dan toch beter een omgekeerde driehoek staan... aangezien de bestuurder toch moet vertragen en kijken of er geen fietser aankomt...
dries

Bericht door dries »

nog iets dat ik ben tegengekomen, ok het is mierenneuken

&quot(Tip ex) De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.
(Voorbeeld om links af te slaan)&quot

^^gaat over de busstrook.
Aangezien zo'n busstrook volgens mij alleen aan de rechterkant soms aangelegd is (anders zouden er geen mensen kunnen opstappen) lijkt het mij logischer om te schrijven &quotvoorbeeld om rechts af te slaan&quot
dries

Bericht door dries »

sorry datk zoveel post, maar alsk ene keer bezig ben...

deze afbeelding nog tegengekomen bij het lezen:

Afbeelding

normaal gezien mag ik toch nog van rijstrook veranderen als ik inzie datk verkeerd sta zolang er een stippelijn tussen de rijstroken is... maar hier is er een fietspad tussen de rijstroken.. mag ik dan nog van rijstrook veranderen? aangezien er normaal niet op een fietspad mag gereden worden...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Dries,

Je mag zoveel vragen stellen als je wilt, maar stel ze in het juiste topic.
Dit hoort thuis onder RIJBEWIJS B en daarom is het verplaatst.

OK?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: normaal gezien mag ik toch nog van rijstrook veranderen als ik inzie datk verkeerd sta zolang er een stippelijn tussen de rijstroken is... maar hier is er een fietspad tussen de rijstroken.. mag ik dan nog van rijstrook veranderen? aangezien er normaal niet op een fietspad mag gereden worden...
Ja, dat mag je.

Ook als je een kruispunt hebt en je moet over een doorlopend fietspad rijden om het kruispunt op te rijden, dan mag dat.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

dries schreef:
Aangezien zo'n busstrook volgens mij alleen aan de rechterkant soms aangelegd is
Een busstrook kan links liggen
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:
Quote: normaal gezien mag ik toch nog van rijstrook veranderen als ik inzie datk verkeerd sta zolang er een stippelijn tussen de rijstroken is... maar hier is er een fietspad tussen de rijstroken.. mag ik dan nog van rijstrook veranderen? aangezien er normaal niet op een fietspad mag gereden worden...
Ja, dat mag je.
Als bestuurder van een voertuig dat de rijbaan hoort te volgen, schept dit wel degelijk een probleem daar het fietspad geen onderdeel van de rijbaan is.
Een fietspad dwarsen is namelijk wat anders (maneuver) dan een fietspad volgen om in een andere rijstrook te raken.

De vraag rijst zelfs of dit fietspad al dan niet links in de rijrichting ligt ...

Voorsorteringspijlen zijn tevens niet voorzien om aangebracht te worden op een fietspad, en duiden een rijstrook aan !

77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Weer een fantasietje van de wegbeheerder.
Dries

Bericht door Dries »

deze kwam ik ook nog tegen

Afbeelding
met als vraag:
Code: Welke voertuigen mogen uit deze straat gereden komen?
en antwoorden
Code: Auto's - motorfietsen met of zonder zijspan..
Enkel auto's of motorfietsen met zijspan.
Geen auto's en geen motorfietsen met of zonder zijspan.
&nbsp
ik had de laatste oplossing genomen aangezien het hier gaat over een verbodsbord in beide richtingen. De juiste oplossing bleek echter de eerste te zijn.
dat kan ik begrijpen als er rekening gehouden wordt met het onderschrift &quotuitgezonderd plaatselijk verkeer&quot maar in andere vragen werd hier geen rekening mee gehouden...

bijv:
Afbeelding

met vraag
Code: Wie mag in deze straat? A. Iemand die een fiets voortduwt. B. Iemand die een motorfiets voortduwt. C. Iemand die een auto voortduwt.
en daar was het antwoord alleen A, terwijl de rest daar eigenlijk ook in mogen moesten ze daar wonen...


dit was de vraag die me weerhoudde van men 50/50 te halen :p
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo Dries,

Ben jij er zeker van dat dit fietspad doorloopt

Dit is alleen maar het geval als de witte lijnen over de rijbaan die van rechts komt doorlopen en ik heb op dit moment de foto nog niet vergroot maar ik denk niet dat die lijnen daar doorlopen hoor

het is hoe dan ook een slecht fietspad want in het begin ervan zie je de lijnen ook niet meer

Hoe dan ook je opmerking verteld me in elk geval dat je goed aan het opletten bent en nu maar even wachten op de vergroting van de foto.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@ Eugeen,

Ik heb deze foto vergroot maar de kwaliteit is zeer slecht, toch heb ik de indruk dat het wel zo is dat het fietspad daar wel doorloopt en Dries wel eens gelijk kan hebben.

De kwaliteit van mijn vergroting was zo slecht dat ik zelfs begin te twijfelen of daar weg een rijbaan van rechts komt want het heeft ook veel weg van een aardeweg en als dat zo zou zijn dan heeft de blauwe hoe dan ook voorrang.

@ Dries,

Weet je nog welk nummer die vraag heeft dan kan ik eens bij de vraag zelf gaan kijken
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ik denk dat er toch iets mis is met die vraag:
- mij lijken er twee kruispunten te zijn: één met een aardeweg en één een paar meter verder (deze heeft zelfs een straatnaambordje).
- de strepen van het fietspad lijken over beide kruispunten door te lopen.
- er staat een D7-achtig bord op de paal met de tweede C43, waaruit af te leiden valt dat er wel degelijk sprake is van een fietspad.

Alles bij elkaar denk ik ook dat de blauwe wagen voorrang heeft.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gekke vraag in examen hier

Bericht door Inazuma »

Dries schreef: nu is men vraag, waarom heeft deze blauwe auto geen voorang op de bestuurders die van rechts komen... er is hier toch ook sprake van een fietspad dat doorloopt...

Afbeelding
Die vraag is al een paar keren gepasseerd op het forum

Enerzijds is de foto niet zeer duidelijk - anderzijds is er nog serieuze onzekerheid en discussie over de draagwijdte en het effect van de &quotfietspad dwarsen = maneuver&quot-regel op de voorrang.

Probleem is dat er nog geen rechtspraak ten gronde (Hof van Cassatie) is over dergelijke gevallen.

Kan en zal ook worden ingeroepen door de bestuurder die het fietspad dwarste :

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

De voorrangsregeling verwordt zo tot één grote loterij.

Uit een recent Cassatie-arrest :

Een bestuurder komt immers slechts dan regelmatig van rechts wanneer hij bij het oprijden van het kruispunt waarop hij normaal voorrang heeft, geen enkele inbreuk op de bestaande regelgeving maakt.

(...), ontslaat het onregelmatige rijgedrag van de voorranghebbende bestuurder, de voorrangplichtige geenszins van zijn verplichting dubbel voorzichtig een kruispunt op te rijden. Het staat aan de rechter het rijgedrag van de beide bestuurders te beoordelen.
Plaats reactie