Rijbewijs CE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Zohan

Rijbewijs CE

Bericht door Zohan »

Hey,

Wat ik me afvraag is, ik ben 20 jaar en wil mijn rijbewijs CE doen.
Momenteel heb ik alleen mijn rijbewijs B.

Kan ik mijn rijbewijs CE al doen en krijg ik dan onmiddelijk mijn rijbewijs of moet ik wachten tot mijn 21ste verjaardag?

Ik ben nog werkloos en wil (zo snel mogelijk) beginnen als vrachtwagen chauffeur (internationaal)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Als je nog werkloos bent raad ik je aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de VDAB en je in te schrijven voor een beroepsopleiding voor vrachtwagenchauffeur.
Wanneer je opleiding voleindigd is heb je dan een rijbewijs CE, ook al ben je dan nog geen 21.
Bovendien voldoe je dan al aan de eisen die gesteld worden in verband met de vakbekwaamheid voor beroepschauffeurs en heb je zo goed als zeker meteen werk in de transportsector.

klik hier (--> doelgroep: werkzoekende; trefwoord: chauffeur --> bestuurder zware vrachtwagen met aanhangwagen)
of ga even binnen in de dichtstbijzijnde werkwinkel in je buurt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Zohan

Bericht door Zohan »

Ja die optie van VDAB heb ik ook al bekeken en heb me daar ook al op bevraagd

Maar er is een wachtijd van 4maanden

Is er geen mogelijkheid dat ik mijn rijbewijs CE kan halen via de rijschool en geen 4maanden hoef te wachten?

Heb je mssn ook een idee van de prijs voor het rijbewijs CE als ik dit via de rijschool zou doen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wat is 4 maanden in een mensenleven :?:

Wanneer je via de rijschool je CE wil halen zal je tot de dag dat je 21 wordt een rijbewijs C1E krijgen. Op je verjaardag kan je dat dan omruilen tegen een CE, op voorwaarde dat je het examen hebt afgelegd met een voertuig van de categorie C.

Voor het examen rijbewijs categorie C moet de maximaal toegelaten massa (M.T.M.) van het voertuig minstens 12 000 kg en de lengte ten minste 9 m bedragen.
Voor het examen rijbewijs categorie C1 moet de maximaal toegelaten massa (M.T.M.) van het voertuig minstens 5 500 kg en maximum 7 500 kg bedragen en de lengte ten minste 5,5 m bedragen.


Om een prijs te weten kan je best contact opnemen met een rijschool.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Zohan schreef:Heb je mssn ook een idee van de prijs voor het rijbewijs CE als ik dit via de rijschool zou doen?
Even Googlen leverde dit op :

C Theoriecursus 8u + proefexamen 100,00
Theoriecursus 8u + praktijkcursus 8u + ex. beg. 910,00
Praktijkcursus 8u + examenbegeleiding 835,00
Examenbegeleiding 210,00
Praktijkles per uur 75,00

CE Praktijkcursus 8u + examenbegeleiding 1.020,00
Examenbegeleiding 255,00
Praktijkles per uur 92,50


Het is eerst C behalen, en dan nog eens C+E.
Je kijkt hier dus tegen een opleidingskost aan van 2000 euro als je op 8 uur kan rijden en er niks misgaat bij het examen ...

Dat zijn bedragen die je van een werkloosheidsuitkering niet op 4 maanden gaat overhouden als je ondertussen ook wil overleven.


En dan kan je tot je 21 jaar nog maar enkel rijden met C1 / C1+E - wat je kansen op de arbeidsmarkt weer beperkt.
Je hebt dan enkel zoveel rijervaring als je lesuren nodig had.
Hoe langer het duurt voor je als vrachtwagenbestuurder aan de slag kan, hoe meer je van je verworven ervaring kwijt speelt .

Van andere regelgeving ivm transport ken je dan in de praktijk nog weinig ...
(CMR, rij- rusttijden, ... )
Zohan

Bericht door Zohan »

Ok bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga morgen of maandag nog eens langs de werkwinkel van de vdab meer informatie vragen over het behalen van het rijbewijs CE via de vdab
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Zohan schreef:Ok bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga morgen of maandag nog eens langs de werkwinkel van de vdab meer informatie vragen over het behalen van het rijbewijs CE via de vdab
Mogen we dan concluderen dat je nu reeds in het bezit bent van een rijbewijs C1 en dat je je examen hebt afgelegd met een voertuig van categorie C? :roll:
Anders kun je beter tegelijk informatie vragen voor rijbewijs C.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

digital schreef:Mogen we dan concluderen dat je nu reeds in het bezit bent van een rijbewijs C1 en dat je je examen hebt afgelegd met een voertuig van categorie C? :roll:
Anders kun je beter tegelijk informatie vragen voor rijbewijs C.
Om de opleiding van de VDAB te mogen aanvatten volstaat een rijbewijs B.
De eerste weken van de opleiding wordt gewerkt met voertuigen van de categorie C.
Nadat de kandidaten in deze opleiding geslaagd zijn wordt overgeschakeld op voertuigen van de categorie CE.

Aan het einde van de opleiding kunnen degenen die geslaagd zijn dus meteen een rijbewijs CE afhalen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Zohan schreef:
Maar er is een wachtijd van 4maanden
M'n vriendin is er momenteel mee bezig.
Wanneer alles goed gaat.........8 maanden.
kenan

rijbewijs c e

Bericht door kenan »

Hoi
Sommige werkgevers geven zelf een interne opleiding of financieren het ook, als je bereid bent daar te werken zoals post, transport firma Snel...... Je moet wel 21 zijn ter info
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dat klopt, maar daarmee is het probleem van Zohan niet opgelost: hij is nog geen 21 en kan op die manier niet aan een rijbewijs C(+E) geraken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie