(A) 125CC welk rijbewijs heb ik nodig?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Shaary

(A) 125CC welk rijbewijs heb ik nodig?

Bericht door Shaary »

Goede avond , ik zou even vlug een antwoord moeten weten
ik heb als cadeau van men vader een
http://www.ukbike.com/ReviewPhotoUpload ... _large.jpg

Review
Honda CBR125 cc gekregen nu
ik ben net 18 en ik vraag me af , welk rijbijwijs moet ik hier nemen
ik vind auto rijbewijs een beetje duur en met die oefen periode of lesses
dat ik moet volgen is het een beetje moelijk
kan ik niet gewoon een 125cc moto rijbewijs nemen ofzo?

Dank u allesinds
ShaaryX
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Dringende vraag over 125CC

Bericht door Inazuma »

Shaary schreef: Honda CBR125 cc
ik ben net 18 en ik vraag me af , welk rijbijwijs moet ik hier nemen
Je zal een rijbewijs A moeten behalen dan.

( Met dit motortype kan je wel leren rijden met een voorlopig rijbewijs A, maar je kan er geen praktisch examen mee afleggen :!: )


Een motor met max. 125cc EN max. 11 kW vermogen mag je pas besturen met een rijbewijs B als je dat rijbewijs reeds 2 jaar of langer hebt.
shaary

Re: Dringende vraag over 125CC

Bericht door shaary »

Inazuma schreef:
Shaary schreef: Honda CBR125 cc
ik ben net 18 en ik vraag me af , welk rijbijwijs moet ik hier nemen
Je zal een rijbewijs A moeten behalen dan.

( Met dit motortype kan je wel leren rijden met een voorlopig rijbewijs A, maar je kan er geen praktisch examen mee afleggen :!: )


Een motor met max. 125cc EN max. 11 kW vermogen mag je pas besturen met een rijbewijs B als je dat rijbewijs reeds 2 jaar of langer hebt.
Dus , als ik mijn voorloopig ( wat is dat ? ) haal kan ik er al mee rijden ( als ja tot welke snelheid en uur ) en ondertussen leren voor mijn praktijk voor de auto ?

Dankje
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Dringende vraag over 125CC

Bericht door Inazuma »

shaary schreef: Dus , als ik mijn voorloopig ( wat is dat ? ) haal kan ik er al mee rijden
Je moet een theorie-examen voor rijbewijs A afleggen.


Daarna kan je uit 2 mogelijkheden kiezen :

1)
Je kan ofwel minstens 6 uur rijopleiding volgen in een erkende rijschool.

Met de attesten daarvan (en een paar pasfoto's en 9 euro) kan je bij de gemeente een voorlopig rijbewijs A afhalen.

Dat is een tijdelijk rijbewijs A, enkel geldig in België, waarmee je gedurende minstens 1 maand en maximaal 12 maanden mag oefenen voor het praktische rij-xamen.

Je kan dat rijbewijs niet verlengen, en je kan na het vervallen ervan 3 jaar geen dergelijk voorlopig rijbewijs meer krijgen :!:
Je moet dus zeker tijdig examen gaan afleggen, zodat je nog tijd overhoudt om eventueel een keer (of meer) terug te gaan.


2)
Het alternatief is minstens 8 uur rijlessen volgen in de rijschool - wat voor een beginnend bestuurder nogal weinig is - en aansluitend dan examen afleggen.


( als ja tot welke snelheid en uur ) en ondertussen leren voor mijn praktijk voor de auto ?
Tot de normale snelheidsbeperkingen in België. ;)

Je mag met zo'n voorlopig rijbewijs niet rijden op de volgende dagen :

Vrijdag van 22 uur tot zaterdag 6 uur
Zaterdag van 22 ur tot zondag 6 uur
Zondag van 22 uur tot maandag 6 uur

De dag voor een wettelijke feestdag van 22 uur tot 6 uur op de feestdag.
De wettelijke feestdag van 22 uur tot 6 uur op de dag na de feestdag.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Wel er even aan toe voegen dat je dan niet zo maar aan je praktijk (lessen of uren) voor rijbewijs B kunt beginnen :!:

Eer dat je daar aan begint zul je eerst nog eens theorie moeten afleggen voor rijbewijs B want met alleen theorie voor rijbewijs A heb je niet genoeg.

m.a.w 2 keer theorie-examens doen 1x voor rijbewijs A en 1x voor rijbewijs B
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Lien-newbie

Bericht door Lien-newbie »

Is dit niet frustrerend. Ik wil met een scooter 125cc rijden, eentje zonder versnellingen. Omdat ik geen autorijbewijs heb moet ik dus een rijbewijs A behalen en leren rijden met een zware motor met versnellingen. Dan mag ik ook nog niet eens mijn praktijk examen afleggen met mijn eigen motor waar ik wel dit rijbewijs voor nodig heb
mensen die wel een autorijbewijs (2jaar) hebben en helemaal geen motor ervaring hebben mogen wel zomaar met een 125cc rijden. :? :?
Dit is toch allemaal niet meer logisch voor mij hoor.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Helaas maken wij de wetten niet.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Lien-newbie schreef:Is dit niet frustrerend. Ik wil met een scooter 125cc rijden, eentje zonder versnellingen. Omdat ik geen autorijbewijs heb moet ik dus een rijbewijs A behalen en leren rijden met een zware motor met versnellingen. Dan mag ik ook nog niet eens mijn praktijk examen afleggen met mijn eigen motor waar ik wel dit rijbewijs voor nodig heb
mensen die wel een autorijbewijs (2jaar) hebben en helemaal geen motor ervaring hebben mogen wel zomaar met een 125cc rijden. :? :?
Dit is toch allemaal niet meer logisch voor mij hoor.
Dit kan inderdaad frusterend werken maar je moet je ook het omgekeerde inbeelden.

Stel dat de wet als volgt was:
rijbewijs A1: tot 200cc
rijbewijs A2: tot 400cc
rijbewijs A3: tot 600cc
rijbewijs A4: tot 800cc
rijbewijs A5: tot 1000cc
rijbewijs A6: tot 1200cc
rijbewijs A7: tot 1400cc
rijbewijs A8: meer dan 1400cc

Je moet inderdaad je examen afleggen met een ander type motorfiets maar je mag later dan ook met 1 rijbewijs een heel gamma motorfietsen besturen zonder opnieuw een rijbewijs te moeten halen. En geloof mij maar, de meeste bestuurders stappen later over naar een zwaarder model.

Je mag inderdaad je rijbewijs afleggen met een automatische versnellingsbak maar de meesten gaan later alsnog voor een rijbewijs zonder deze vermelding. Het probleem is echter dat je geen rijschool zult vinden waar je de lessen met een automatische motorfiets kunt nemen. Juist door het feit omdat hier zeer weinig vraag naar is.

Het verhaal van de bestuurder met rijbewijs B is een appart geval.
Dit was vroeger toegestaan en is ooit afgeschaft om wille van het feit dat inderdaad het besturen van een motorvoertuig andere vaardigheden vereist. Later is de wet terug gewijzigd om de mobiliteit (of lees door de file heen rijden) te bevorderen.
Plaats reactie