(B) Middenrijstrook 110 - rechterrijstrook 120

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Geoff

(B) Middenrijstrook 110 - rechterrijstrook 120

Bericht door Geoff »

hoi iedereen

dit is een probleempje waar ik mij redelijk vaak aan erger en waar de meningen onder collega's heel verdeeld over zijn. De situatie is als volgt:

Je rijdt op de autosnelweg bij relatief weinig verkeer. Er zijn geen vrachtwagens in de verte verte te bekennen dus je rijdt op de rechterrijstrook mooi aan 120 km/u. Dan heb je van die leukerds die het plezant vinden om aan 110 km/u (of minder) op die middenrijstrook te blijven rijden.

Ik weet dat zij in fout zijn door het niet navolgen van de rechtsrijplicht, maar mijn vraag gaat over mijn gedrag als automobilist. Als ik in een dergelijke situatie ben ga ik die wagen bijna altijd langs rechts voorbij omdat ik dit niet als een inhaalmaneuvre beschouw (ik verlaat mijn rijstrook niet), vele van mijn collega's zijn echter overtuigd dat je eigenlijk naar het derde rijvak moet, daar de wagen voorbijgaan en dan terug moet keren naar het eerste rijvak.

Het gaat dus voor alle duidelijkheid NIET om een situatie van filevorming. Graag ook referenties naar wetteksten als dit mogelijk is. Bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als ik in een dergelijke situatie ben ga ik die wagen bijna altijd langs rechts voorbij omdat ik dit niet als een inhaalmaneuvre beschouw (ik verlaat mijn rijstrook niet), vele van mijn collega's zijn echter overtuigd dat je eigenlijk naar het derde rijvak moet, daar de wagen voorbijgaan en dan terug moet keren naar het eerste rijvak.
De bestuurder die op de middelste rijstrook blijft rijden begaat een kleine overtreding. Hij moet namelijk op de richterrijstrook rijden.

Maar als JIJ hem langs rechts INHAALT, dan bega je een zeer ernstige overtreding.
Je moet LINKS inhalen.

Het is best mogelijk dat jij het niet als een inhaalmanoeuvre beschouwt, maar, wat jij doet is RECHTS INHALEN.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

16.3. Het inhalen geschiedt links.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Middenrijstrook 110 - rechterrijstrook 120

Bericht door Inazuma »

Geoff schreef: Als ik in een dergelijke situatie ben ga ik die wagen bijna altijd langs rechts voorbij omdat ik dit niet als een inhaalmaneuvre beschouw (ik verlaat mijn rijstrook niet),

Het gaat dus voor alle duidelijkheid NIET om een situatie van filevorming.
U ziet het niet als inhalen.
De politie en de rechtbanken wel.


De wegcode zelf bepaalt gek genoeg niet wat inhalen is.


Maar door en sneller te rijden in een andere rijstrook en de andere bestuurders voorbij te rijden, voldoet u zowel aan de "negatieve definitie" uit Art 16.2 - dat bepaalt wat GEEN inhalen is - als aan de woordenboek-definitie : naast een andere bestuurder komen en die voorbij rijden.


(16.3 moest uiteraard 16.2 zijn)
Laatst gewijzigd door Inazuma op 05 nov 2008, 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.
prins ali

Bericht door prins ali »

Is dit niet gewoon voorbijrijden ipv inhalen?? Je rijdt toch gewoon de hele tijd op de rechterrijstrook. Ik zou het begrijpen als je op de middelste rijstrook rijdt en je wilt je voorligger inhalen doordat je gaat naar de rechtse rijstrook, je haalt hem in en je gaat terug naar de middelste rijstrook. Dat definieer ik meer als inhalen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ prins ali

Teksten uit de wegcode:
16.1. Het inhalen geschiedt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Rijstroken of geen rijstroken, het inhalen moet je links doen.
Inhalen mag uitzonderlijk rechts als je voorligger zijn pinkers naar links heeft aangezet en zich naar links begeven heeft (voorgesorteerd) om links at te slaan.
Ook trams moet je in de regel rechts inhalen, ook wanneer ze gestopt zijn.
Nog uitzonderingen zijn, en worden dan niet als inhalen beschouwd: wanneer je de borden keuze van bestemming (f15) of keuze van rijstrook (f13) hebt of wanneer de verkeersdrukte het rechtvaardigt of wanneer je binnen de bebouwde kom (rijstrookkeuze) hebt, mag je andere voertuigen links of rechts voorbijrijden.

Een bestuurder die op een snelweg in de middenste rijstrook rijdt, terwijl hij gemakkelijk op de rechterrijstrook kan rijden,
zonder borden 'keuze van rijstrook' of 'keuze van bestemming' op een moment dat er geen verkeersdrukte is, is in overtreding want hij moet in de regel rechts rijden.
Als je deze bestuurder wil inhalen moet je dat links doen.
Rijstroken doen niets ter zake.
Haal je onder deze omstandigheden rechts in, bega je een overtreding.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

prins ali schreef:Is dit niet gewoon voorbijrijden ipv inhalen?? Je rijdt toch gewoon de hele tijd op de rechterrijstrook.
Het maakt niet uit of je bij het inhalen van rijstrook verandert of niet.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Middenrijstrook 110 - rechterrijstrook 120

Bericht door Lieve »

Geoff schreef: Als ik in een dergelijke situatie ben ga ik die wagen bijna altijd langs rechts voorbij
Het mag niet, maar het is ook erg gevaarlijk.
Stel dat die chauffeur plots op dat moment beseft dat hij rechts moet gaan rijden... Die schrikt zich een bult :shock: de gevolgen kan je raden. :roll:
groetjes, Lieve
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Middenrijstrook 110 - rechterrijstrook 120

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef:Het mag niet, maar het is ook erg gevaarlijk.
Ja en neen.

UIteindeijk bestaat er al een voorrangsregeling die de bestuurder die van rijstrook wisselt verplicht voorrang te verlenen - zelfs aan bestuurders die de wegcode niet naleven volgens de rechtspraak.

Het is gevaarlijk in een verkeersomgeving waarin zonder veel kijken en zonder veel zin om voorrang te verlenen van rijstrook gewisseld wordt.

Maar het is gewoon toegelaten in talrijke staten van de VS, en werkt daar zonder problemen.
Daar wil men net niet dat je gaat "weaven" - herhaaldelijk van rijstrook veranderen om in te halen.
Plaats reactie