(B) Boete rijden op pechstrook

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
digits

(B) Boete rijden op pechstrook

Bericht door digits »

Dag iedereen,

vandaag zag ik volgende reportage: http://www.standaard.be/video/videoPlay ... eoId=45257 dat je in vilvoorde 425 eur moet betalen als je op de pechstrook rijdt bij file bijvoorbeeld.

als ik dit echter vergelijk met de boetes op de site van de federale politie http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... des_nl.php dan zou dit 'slechts' 50 eur kosten.

ik vroeg me af waarom de politierechter in vilvoorde dan zomaar kunnen beslissen om dit te verhogen ?

alvast bedankt
mvg,
digits
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Het antwoord staat iets verder op dezelfde site. Ik heb de belangrijkste zaken in vet gezet.
•De tarieven vermelden het minimumbedrag (onmiddellijke inning of minnelijke schikking, toestand op 31 maart 2006). In bepaalde omstandigheden kunnen andere straffen gelden.

• Bij een weigering van de overtreder om te betalen of bij bepaalde overtredingen komt de zaak voor de politierechter. Die kan een boete met een ander tarief en/of een verval van het recht tot sturen uitspreken. Daarbovenop komen nog de gerechtskosten en eventueel een bijdrage aan het fonds voor slachtofferhulp.
• Bij bepaalde overtredingen kan het parket het rijbewijs onmiddellijk laten intrekken.
digits

Bericht door digits »

Hallo,

bedankt voor je antwoord.
dat had ik ook gelezen, maar wat is dan het nut van een verkeersreglement als elke rechtbank toch zijn zin doet ? of mis ik iets ?

mvg,
digits
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Boete rijden op pechstrook

Bericht door Inazuma »

digits schreef: vandaag zag ik volgende reportage: http://www.standaard.be/video/videoPlay ... eoId=45257 dat je in vilvoorde 425 eur moet betalen als je op de pechstrook rijdt bij file bijvoorbeeld.
als ik dit echter vergelijk met de boetes op de site van de federale politie http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... des_nl.php dan zou dit 'slechts' 50 eur kosten.
Inderdaad.
De wet is dan wel gelijk voor alle Belgen, ze wordt niet gelijk voor iedereen toegepast ...

ik vroeg me af waarom de politierechter in vilvoorde dan zomaar kunnen beslissen om dit te verhogen ?
De overtreding op zich is niet in een hogere (=duurdere) graad ingedeeld, en dat steekt hier en daar in gerechtelijke kringen.


Dus kiest men bij de vervolging de weg van het asociale, agressieve verkeersgedrag.
In essentie komt het er op neer dat men zelfs geen verkeersovertreding moet begaan hebben om hiervoor vervolgd te worden ...

De betrokkenen daar zullen ook wel aardig opgekeken hebben .
Gast

pechstrook

Bericht door Gast »

Ik heb ook dit probleem..heb even over de pechstrook gereden wegens file op E17 deze zomer en men rekent mij 280 € aan(minnelijke schikking)
Wat kan men tegen dit onrecht en 2 maten en 2 gewichten ondernemen???
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: pechstrook

Bericht door digital »

Anonymous schreef:Ik heb ook dit probleem..heb even over de pechstrook gereden wegens file op E17 deze zomer en men rekent mij 280 € aan(minnelijke schikking)
Wat kan men tegen dit onrecht en 2 maten en 2 gewichten ondernemen???
Gewoon er niet over rijden is de boodschap.
Neem je toch het risico, dan dien je rekening te houden met het maximumbedrag om achteraf teleurstelling te voorkomen.
Zo te zien valt je boete nog steeds mee tov het bedrag in Vilvoorde.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Het zoveelste bewijs dat men er alles aan doet om de filles zolang mogelijk te houden in België en er zoveel mogelijk aan te verdienen.
Akkoord, je mag niet op de pechstrook rijden (alez als het hun uitkomt) en dat ze dan al eens een boete geven van 25 of 50€ uit princiepe maar dergelijke bedragen is toch niet meer normaal.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Hallo bibi585,
over de pechstrook rijden wordt aanzien als een zware overtreding.
Bij een ongeval wordt de pechstrook gebruikt door prioritaire voertuigen en takeldiensten. Deze verliezen soms onnodig kostbare minuten doordat de pechstrook belemmerd wordt door pechstrookrijders.
Bovendien maakt je de andere bestuurders die in de file staan kwaad. Zij moeten nog langer wachten doordat anderen voorkruipen.
Zelfde geldt voor bestuurders die zogezegd afslaan om te tanken en terug de autosnelweg oprijden zonder te tanken.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

digital schreef:Hallo bibi585,
over de pechstrook rijden wordt aanzien als een zware overtreding.
Bij een ongeval wordt de pechstrook gebruikt door prioritaire voertuigen en takeldiensten. Deze verliezen soms onnodig kostbare minuten doordat de pechstrook belemmerd wordt door pechstrookrijders.
Bovendien maakt je de andere bestuurders die in de file staan kwaad. Zij moeten nog langer wachten doordat anderen voorkruipen.
Zelfde geldt voor bestuurders die zogezegd afslaan om te tanken en terug de autosnelweg oprijden zonder te tanken.
Natuurlijk, ben ik volkomen mee eens.
Wanneer je enkel maar meer ellende veroorzaakt kan de boete niet hoog genoeg zijn.
Zoals ik het hier lees worden dergelijke boetes zelfs uitgeschreven wanneer je bvb. 50 meter van de afrit staat waar je af moet, de hulpdiensten al een uur ter plaatse zijn 10 kilometer verderop en de boel nog een uur zal afgesloten blijven.
Voor die 50 meter in voorkomend geval zal ik daar ook geen 2 uur staan schilderen en er gerust 50€ voor riskeren. Wanneer ik niets of niemand hinder wel te verstaan.
Bovendien is de kans groot dat de hulpdiensten pas de autoweg opkomen waar ik ze verlaat dus zullen ze zeker er geen last van hebben.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Natuurlijk niet iets dat je tijdens het examen moet riskeren en mischien geen goeie discutie voor op dit forum.
Gast

Bericht door Gast »

waar staat in godsnaam in de wetgeving dat dit een ZWARE OVERTREDING IS??? Weegt dit dan zwaarder dan door een rood licht rijden????Waar staat in de wegcode dat deze strook enkel voorbehouden is voor politie en hulpdiensten?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:waar staat in godsnaam in de wetgeving dat dit een ZWARE OVERTREDING IS??? Weegt dit dan zwaarder dan door een rood licht rijden????Waar staat in de wegcode dat deze strook enkel voorbehouden is voor politie en hulpdiensten?
Dat staat nergens in de wegcode, dat is net de reden van de verontwaardiging.

Het Parket maakt volop gebruik van de mogelijkheid een minieme overtreding als asociale en agressieve verkeersinbreuk te vervolgen, en zo zwaarder te laten bestraffen.

Dit kan dus eigenlijk met zo goed als elke overtreding ...
http://wegcode.be/wet.php?wet=68


De strafmaat is vergelijkbaar met een aantal mij bekende uitspraken voor ongevallen met gewonden die achterblijven met lichte, maar blijvende invaliditeit :!:
Voor zover die zaken al niet zonder gevolg geseponeerd worden , wegens "andere prioriteiten".
Gast

pechstrook

Bericht door Gast »

Geachte Heer Inazuma,


Kunt U mij dan zeggen welke valabele argumenten ik kan voorleggen aan het parket teneinde hun visie te herzien of te versoepelen.?
Ik word beschuldigd van inbreuken op art 911(plaats rijbaan)art 16.3.al1(inhalen) en art 10.1.1(regelen snelheid) 280 euro. Dit is je volstrekte waanzin. Ik reed enkel even op de pechstrook voor een afrit en reed aan lage snelheid. Wie heb ik hier in gevaar gebracht???Is het zinvol te bellen naar het parket, teneinde hun duidelijk te maken dat het een verkeersovertreding klasse 1 betreft of laat ik het voor de rechtbank komen, want dit kan toch echt niet.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: pechstrook

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Kunt U mij dan zeggen welke valabele argumenten ik kan voorleggen aan het parket teneinde hun visie te herzien of te versoepelen.?
Ik word beschuldigd van inbreuken op art 911(plaats rijbaan)art 16.3.al1(inhalen) en art 10.1.1(regelen snelheid) 280 euro. Dit is je volstrekte waanzin. Ik reed enkel even op de pechstrook voor een afrit en reed aan lage snelheid. Wie heb ik hier in gevaar gebracht???Is het zinvol te bellen naar het parket, teneinde hun duidelijk te maken dat het een verkeersovertreding klasse 1 betreft of laat ik het voor de rechtbank komen, want dit kan toch echt niet.

Wat men in uw geval gedaan heeft, is overtredingen die bestaan uit 1 daad (eendaadse samenloop) gaan "stapelen" om de prijs op te drijven.
Voor criminelen hanteert men de opslorping, voor verkeersovertredingen de opstapeling.

Bellen naar een Parketmagistraat is zinloos.
Niet akkoord = rechtbank laten oordelen is daar het standpunt.


Als het in Brussel of Vilvoorde is, kan ik je enkel aanraden ASAP te betalen, want voor de politierechtbank hangt er daar zonder meer een hoger prijskaartje aan vast + rijverbod.

En het zou me niet verbazen dat men in andere gerechtelijke arrondissementen de mosterd voortaan ook in Brussel en Vilvoorde gaat halen ...


Aangezien je uiteindelijk iets gedaan hebt wat niet mag, wil ik je in geen geval aanraden naar de rechtbank te stappen.
Mijn advies : Slikken en dokken ...

Een correctionele veroordeling (26 euro of meer uitgesproken) die je al snel oploopt (en probleemloos mogelijk is voor zelfs maar een eerstegraadsovertreding) kost je met opdeciemen (boetebedrag x 5,5) en bijdrage slachtofferfonds (137,5 euro) en gerechtskosten (rond de 40 euro als er geen experts aan te pas komen) al meteen meer dan het voorstel minnelijke schikking .
Zo'n veroordeling staat bovendien 3 jaar op je strafblad en kan naardelang de sector ook nog gevolgen hebben voor je beroep.


De gevolgen kunnen (en zullen, waarschijnlijk) dan ook erger zijn dan de voorgestelde minnelijke schikking, zelfs al weerhoudt men slechts 1 overtreding ipv 3.


Met Artikel 10.1.1 kan men alle kanten uit, en JIJ zal moeten bewijzen dat de aantijgingen onwaar zijn.
Dat is in de praktijk eigenlijk zo goed als onmogelijk.
En dat is een derdegraadsovertreding ...
Zelfs als die als enige weerhouden wordt betaal je eender hoe al meer !



Die eendaadse samenloop is het punt in uw "voordeel", maar u bent er eigenlijk niets mee verder ...

Stel dat u van de beschuldiging van Art 10.1.1 afgeraakt, dan zit je nog met het rechts inhalen.

Stel dat u daar ook vanaf geraakt (door de file-omstandigheden, of de onduidelijkheid wat inhalen precies is) dan zit u nog altijd met Art 9.1 ...
Gast

pechstrook

Bericht door Gast »

Ik vind dit onrechtvaardig ...en ik heb een hekel aan onrecht...waarom probeert men in dit land toch altijd om de mensen te jennen en op stang te jagen? Met zo'n hemeltergende dingen..(prijs opdrijven voor een simpele overtreding) werkt men enkel de verzuring in de hand...Het is echt niet meer tof leven in België..
Plaats reactie