DRINGENDE VRAAG, SITUATIE KRUISPUNT.
DRINGENDE VRAAG, SITUATIE KRUISPUNT.
Situatie:
Legende: Auto: Rode Rechthoek, wat wilt hij:
- Keren (GROENE LIJN)
- In de straat rijde(PAARSE LIJN)
Vraag: doet hij dit juist of moet hij een andere plaats innemen op de middenstuk, ik stel deze vraag want ik heb via mijn rijinstructeur gehoord dat hier veel fouten gemaakt worden en dat als uw voorganger op het examen dezelfde fout maakt dat jij dan ook die fout moet maken door hem te volgen ???
Wat ik me ook nog afvraag is dit: wat is de juist houding om te sturen in de bocht want ik hoor opeens dat je armen nooit mogen kruisen en mijn instructeur zei dat je dit wel mag doen :s:s !
Is er een foto van hoe je je handen moet plaatsen als je een kleine bocht en een grote bocht pakt ?
Bedankt in voorhand
- Danny
[mod: verplaatst]
Legende: Auto: Rode Rechthoek, wat wilt hij:
- Keren (GROENE LIJN)
- In de straat rijde(PAARSE LIJN)
Vraag: doet hij dit juist of moet hij een andere plaats innemen op de middenstuk, ik stel deze vraag want ik heb via mijn rijinstructeur gehoord dat hier veel fouten gemaakt worden en dat als uw voorganger op het examen dezelfde fout maakt dat jij dan ook die fout moet maken door hem te volgen ???
Wat ik me ook nog afvraag is dit: wat is de juist houding om te sturen in de bocht want ik hoor opeens dat je armen nooit mogen kruisen en mijn instructeur zei dat je dit wel mag doen :s:s !
Is er een foto van hoe je je handen moet plaatsen als je een kleine bocht en een grote bocht pakt ?
Bedankt in voorhand
- Danny
[mod: verplaatst]
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Je moet je iets voorbij het midden opstellen, anders ben je aan het spookrijden.
Ook in de richting mee met de schuinte van het kruispunt, anders ben je ook aan het spookrijden. Het tegenkomend verkeer mag je niet hinderen.
Je zoveel mogelijk naar links begeven maar .... zonder de tegenliggers te hinderen!
Links afslaan met een ruime bocht uitvoeren en met matige snelheid.
Veel bestuurders doen dat fout.
Ook in de richting mee met de schuinte van het kruispunt, anders ben je ook aan het spookrijden. Het tegenkomend verkeer mag je niet hinderen.
Je zoveel mogelijk naar links begeven maar .... zonder de tegenliggers te hinderen!
Links afslaan met een ruime bocht uitvoeren en met matige snelheid.
Veel bestuurders doen dat fout.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: DRINGENDE VRAAG, SITUATIE KRUISPUNT.
BmwFan schreef: - In de straat rijde(PAARSE LIJN)
RICHTINGSVERANDERING :
Het ligt misschien aan de tekening, maar een richtingsverandering naar links dient te vertrekken van zo links mogekijk op de rijbaan die men gaat verlaten (Art 19.3.2° b) en in dit geval zo ruim mogelijk uitgevoerd worden (19.3.5° )
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
KEREN :
Veel bestuurders volgen bij dit maneuver de groene lijn.
Ik volg de paarse, maar beginnend van uiterst links op de Ruggeveldlaan, en waarbij ik (als dat kan gezien de tegenliggers) ietsjes meer naar links rij "tussen de middenbermen in" zodat er nog verkeer me rechts kan passeren.
Vandaar dan weer linksaf terug de Ruggeveldlaan op.
Hoewel er in de wegcode geen regels zijn hoe een maneuver mag of moet uitgevoerd worden, blijf ik op die manier zo rechts mogelijk op de rijbaan rijden, en kan er correct (rechts van de tegenligger) gekruist worden.
De voorrangsplicht geldt gedurende het hele maneuver, desnoods het maneuver onderbreken en andere voertuigen laten passeren.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
@ Inazuma,
Ik zie dat niet als een manoeuvre maar eerder als 2x links afslaan.
Links naar de middenberm en nog eens links vanaf de middenberm.
De lijn die je volgt, komt wel op hetzelfde neer.
Ik zie dat niet als een manoeuvre maar eerder als 2x links afslaan.
Links naar de middenberm en nog eens links vanaf de middenberm.
De lijn die je volgt, komt wel op hetzelfde neer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Met een auto, motor, bestelwagen, ... is dit inderdaad het juiste.
Met een langer voertuig (aanhangwagen, vrachtwagen, oplegger, ...) zit je gegarandeerd in de problemen wanneer je het zo probeert.
Wanneer er een tegenligger is die links afdraaid of ene die van links komt en rechtdoor of, vanuit zijn opzicht, links af wil staat het volledige kruispunt geblokkeerd. Ongeveer 9/10 ziet dat niet of wil het gewoon niet zien.
Met een langer voertuig (aanhangwagen, vrachtwagen, oplegger, ...) zit je gegarandeerd in de problemen wanneer je het zo probeert.
Wanneer er een tegenligger is die links afdraaid of ene die van links komt en rechtdoor of, vanuit zijn opzicht, links af wil staat het volledige kruispunt geblokkeerd. Ongeveer 9/10 ziet dat niet of wil het gewoon niet zien.
Re: DRINGENDE VRAAG, SITUATIE KRUISPUNT.
De paarse "richtingsveranderingslijn" op de Ruggeveldlaan moet ook van zo links als mogelijk in de rijrichting vertrekken.
Bij de groene "keerlijn" wel uitkijken dat je niet in de problemen komt met tegenliggers uit de Frans Van Heymbeecklaan.
Zoals Bibi stelt, hoe groter het voertuig, hoe lastiger dit wordt.
Re: DRINGENDE VRAAG, SITUATIE KRUISPUNT.
Maar op het praktijkexamen moet het zo ? (indien er geen wegmarkeringen staan ) ??Inazuma schreef:De paarse "richtingsveranderingslijn" op de Ruggeveldlaan moet ook van zo links als mogelijk in de rijrichting vertrekken.
Bij de groene "keerlijn" wel uitkijken dat je niet in de problemen komt met tegenliggers uit de Frans Van Heymbeecklaan.
Zoals Bibi stelt, hoe groter het voertuig, hoe lastiger dit wordt.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
De groene lijn is niet juist.
Je moet eerder, iets linkser, de grijze lijn volgen en meegaan met de schuinte van het kruispunt en dan zo links mogelijk opstellen maar wel zo dat je de tegenliggers niet hindert.
Je moet eerder, iets linkser, de grijze lijn volgen en meegaan met de schuinte van het kruispunt en dan zo links mogelijk opstellen maar wel zo dat je de tegenliggers niet hindert.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden