opschakelen en terugschakelen op hoeveel meters tijdens de ?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Cindy.d

opschakelen en terugschakelen op hoeveel meters tijdens de ?

Bericht door Cindy.d »

Praktisch examen B afleggen,bestaat er een basisregel van hieronder geschreven vragen.

Ik rijd op een rechte straat zonder zijstraten met een snelheid van 45 km/u en nadert een aanwijzingsbord einde bebouwde kom + een verbodsbord 70 km.
Nu moet ik beginnen sneller te rijden van 45 km/u naar 65 km/u en vanaf "hoeveel meters" ? tot maximum "zoveel meters" ? moet ik opschakelen,want je kunt te snel of te traag de gaspedaal induwen voor de juiste toerental te bereiken.


Ik rijd op een rechte straat zonder zijstraten in de bebouwde kom aan een snelheid van 45 km/u en nadert een kruispunt met een stopbord (B5).
Op "hoeveel meters" ? moet ik beginnen te vertragen om rustig en veilig te kunnen terugschakelen tot ik stilstaat voor het stopstreep,want je kunt te vroeg of te laat beginnen te vertragen voor je aan het kruispunt bent.

Met vriendelijke groeten

Cindy.d
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat zijn wel heel moeilijke vragen die jij stelt. Daar kun je moeilijk een aantal meters op plakken, omdat het van zoveel zaken afhangt.

Stel dat je zou vragen: ik heb al een beetje niet meer gedronken en voel dat ik stilaan ga dorst krijgen. Wanneer moet ik nu drinken? Daar is ook moeilijk een antwoord op te geven.

Wel valt mij op dat je schrijft 45 km/uur in de bebouwde kom.
Dat mag je natuurlijk rijden, maar ik hoop dat jij je niet hebt voorgenomen dat dit voortaan voor jou de maximumsnelheid is die je binnen de bebouwde kom gaat rijden. Je gaat dan wel een hoop bestuurders achter jou enerveren.

Wanneer je moet van versnelling veranderen, heeft te maken of je met een diesel rijdt of met een bezinewagen en of je snel optrekt of niet en niet van het aantal meters dat je ver geregen bent.
(Diesel 2000 t. benzine 2500 t.)

Veel meer uitleg over vertrekken, en schakelen lees je in het praktijkboek van de site

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Effe uitstappen om te gaan meten zou bovendien ook al nie evident zijn. :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je rijdt 45 à 50 en als je het bord van 70 juist passeert druk je op de gas om te versnellen. Als het toerental van de motor dan rond de 2000 (diesel) of 2500 (benzine) komt schakel je een versnelling hoger.

Je rijdt 45 à 50 en je moet verder stoppen aan een stopbord.
ongeveer 50 meter op voorhand begin je zacht te remmen.
Je achterliggers worden dan al verwittigd door je stoplichten.
Dan rem je iets meer door en als je ziet dat je genoeg overschot hebt, laat je de rem iets losser om de laatste meters zacht bij te bollen tot aan de stopstreep.

Je kunt best leren om vroeg genoeg te beginnen remmen om de juiste dosering te voelen van je remmen. Door ervaring zul je meer en meer de juiste inschatting leren. Elke auto reageert ook verschillend.

Wat het terugschakelen betreft:
als je toch moet stoppen hoef je zelfs niet terug te schakelen.
Laat je auto gewoon in 3de versnelling en rem gewoon en als de motor in de lage toerentallen komt (1000 toeren ongeveer) druk je ook nog je koppeling in.

Terugschakelen mag, als je er voldoende tijd voor hebt, maar moet niet altijd, en heeft ook niet veel zin als je toch moet stoppen.

Als je van plan bent om te blijven rijden (bv. je nadert een rotonde, maar er is niemand op de rotonde aan wie je voorrang moet verlenen) dan moet je terwijl je aan het remmen bent wèl terugschakelen om vóór je gaat afdraaien al in de juiste versnelling te rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

De Rijprof schreef:
Wat het terugschakelen betreft:
als je toch moet stoppen hoef je zelfs niet terug te schakelen.
Laat je auto gewoon in 3de versnelling en rem gewoon en als de motor in de lage toerentallen komt (1000 toeren ongeveer) druk je ook nog je koppeling in.

Terugschakelen mag, als je er voldoende tijd voor hebt, maar moet niet altijd, en heeft ook niet veel zin als je toch moet stoppen.
Afremmen op de motor om je remmen te sparen is voor jou dan blijkbaar niet zo belangrijk :?:

Mijn advies is en blijft dat je wel terug (als je inderdaad voldoende tijd hebt) naar 2de moet en je koppeling even moet laten opkomen, zelfs al weet ik dat ik tot volledige stilstand ga komen.

Hier zou ik dan graag ook de mening van Ketje over willen weten.

vraag aan Ketje dus: hoe beoordelen jullie deze situatie :?:
1) kandidaat weet dat hij tot volledige stilstand komt en remt dus vanuit derde zonder terug te schakelen :?: (terwijl hij dus voldoende tijd had om nog naar 2de te gaan en de koppeling even te laten opkomen.)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Benny,
Heb je al een cursus eco-driving gevolgd?
Men raadt zelfs af om terug te schakelen als dat niet nodig is.
Totaal geen brandstofverbruik met de nieuwe generatie motoren.
Ik moest er in den beginne ook wat aan wennen.
Vergeet niet dat door het terugschakelen en de koppeling omhoog te halen die koppeling ook verslijt.
Wat laat je liefst vervangen, koppelingschijf of remblokjes?
Tenslotte remt de motor in 3de ook redelijk goed.

Tijdens het praktijkexamen wordt regelmatig op deze wijze geremd, b.v. als het pas rood geworden is, weet je dat je meestal volledig tot stilstand gaat komen. Gewoon remmen in 4de zelfs. De examinator heeft er geen probleem mee zolang je die koppeling pas in de lage toerentallen indrukt. De examinatoren bij ons hebben zelf ook de ECO-DRIVING- CURSUS gevolgd. :D
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Hoeveel hebben ze er reeds moeten takelen met hun "zuinig rijden"?

http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuw ... jden.dhtml
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Het zuinig rijden dat die Nederlanders met hun caravan toepassen heeft niets te maken met de manier van terugschakelen.
Zij trachten op een zo laag mogelijk toerental met een zware aanhangwagen te rijden, waardoor de motor onvoldoende koeling begint te krijgen.
Het Laatste Nieuws 21/07/08 schreef:"Het omhoogtrekken van een aanhanger is een enorme belasting voor de motor als deze te weinig toeren maakt"
Diezelfde Nederlanders zijn overigens massaal gestrand op een paar kilometer voor de Luxemburgse grens omdat ze net voldoende getankt hadden om daar te geraken en vergeten waren dat ze met een caravan, of zelfs gewoon met de airco aan, meer verbruiken dan zonder...


Ik heb zelf ook een cursus economisch rijden gevolgd (met een vrachtwagen) en ook daar wordt aangeraden om zo weinig mogelijk terug te schakelen bij het afremmen.
Zolang de motor aangedreven wordt door de wielen is het verbruik inderdaad nul, terwijl bij het intrappen van de koppeling telkens een beetje brandstof gebruikt wordt om de motor op gang te houden.

Let wel: ook tijdens een cursus economisch rijden wordt de veiligheid niet uit het oog verloren: terugschakelen om een helling af te rijden en dus de motorrem optimaal te gebruiken is uiteraard wel toegelaten, zelfs aangeraden.

Ik kan ook de verdere redenering van de Rijprof volgen: wanneer je tijd genoeg hebt om af te remmen is de remmende werking van de motor ook in 3de of zelfs 4de versnelling groot genoeg, en kan je net voor het stoppen bij laag toerental uit versnelling schakelen; je staat dan bijna stil.

Anders ga je soms het effect bereiken dat al goed op voorhand teruggeschakeld wordt naar 2de, en dat achteraf nog een beetje gas gegeven moet worden om tot aan het kruispunt te geraken...

Bovendien: ga eens aan een kruispunt staan, en luister eens naar de auto's die toekomen. Hoeveel schakelen er terug om hun motorrem te gebruiken?
De praktijk ligt hier dus mijlenver van de theorie...

Overigens: lees het praktijkboek er maar even op na, blz 75...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef: Ik heb zelf ook een cursus economisch rijden gevolgd (met een vrachtwagen) en ook daar wordt aangeraden om zo weinig mogelijk terug te schakelen bij het afremmen.
Zolang de motor aangedreven wordt door de wielen is het verbruik inderdaad nul, terwijl bij het intrappen van de koppeling telkens een beetje brandstof gebruikt wordt om de motor op gang te houden.
Inderdaad, met een vrachtwagen rijden is niet hetzelfde als met een auto.
Terugschakelen om op de motor af te remmen is bij een vrachtwagen niet aan te raden, af te raden zelfs. (het "gewicht" tegenhouden in de bergen is iets anders)
Daar tegenover heb je wel een andere manier om met de motor te remmen.
Nog beter (zeker in de bergen) vind ik de retarder. Jammer genoeg staat dit niet standaard op alle vrachtwagens en moet je nog kunnen rijden ermee ook wat velen, zelfs ervaren chauffeurs, niet kunnen blijkbaar.
xantingo schreef: Anders ga je soms het effect bereiken dat al goed op voorhand teruggeschakeld wordt naar 2de, en dat achteraf nog een beetje gas gegeven moet worden om tot aan het kruispunt te geraken...
Inderdaad en zo heb je alle winst die je gemaakt heb met op de motor te remmen teniet gedaan, integendeel zelfs wat extra verbruikt.
Tevens ben je dan reeds het verkeer voor een deel aan het belemmeren wat tot eventuele agressieve reacties van je achterliggers kan leiden.
cindy.d.

Bedankt eugeen en allemaal ?????????voor deze goede website

Bericht door cindy.d. »

eugeen schreef:Dat zijn wel heel moeilijke vragen die jij stelt. Daar kun je moeilijk een aantal meters op plakken, omdat het van zoveel zaken afhangt.

Stel dat je zou vragen: ik heb al een beetje niet meer gedronken en voel dat ik stilaan ga dorst krijgen. Wanneer moet ik nu drinken? Daar is ook moeilijk een antwoord op te geven.

Wel valt mij op dat je schrijft 45 km/uur in de bebouwde kom.
Dat mag je natuurlijk rijden, maar ik hoop dat jij je niet hebt voorgenomen dat dit voortaan voor jou de maximumsnelheid is die je binnen de bebouwde kom gaat rijden. Je gaat dan wel een hoop bestuurders achter jou enerveren.

Wanneer je moet van versnelling veranderen, heeft te maken of je met een diesel rijdt of met een bezinewagen en of je snel optrekt of niet en niet van het aantal meters dat je ver geregen bent.
(Diesel 2000 t. benzine 2500 t.)

Veel meer uitleg over vertrekken, en schakelen lees je in het praktijkboek van de site

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk


Sorry eugeen,ik heb nog 3 vragen op die antwoorden van je op mijn vorige vragen.
Dank bij voorbaat.

1) Wat bedoel je hiermee moeilijk vragen stellen :?: .

2) Hier was ik even in :shock: maximumsnelheid 45km/u niet goed en waarom niet goed :?: .

3) Eugeen wat betekent dit woord enerven,geen informatie gevonden in de woordenboek :?: .

-----------------------------------------------------------------------------------

:roll: Ik rijd met een benzine wagen en ik weet nu nog altijd niet tijdens de praktijkexamen + praktisch examen of ik de gaspedaal te snel of te traag indrukt en tog schakel ik elke keer op de juiste toerental behalve de tijd en de afstand in meters verschillen of geeft de examinator daar geen beoordeling op :?: .

:oops: Wat betekent eigelijk een beoordeling "goed" in het praktisch examen,wordt dat op het einde van de rijexamen af getrokken van de beoordeling "slecht" of "onvoldoende" of "voorbehouden" of hoe werkt dat allemaal ? en hoe kun je een beoordeling "goed" krijgen en hoeveel mag je maar in totaal bijéén krijgen om niet te slagen of om te slagen voor het rijexamen :?: .

Ik dit waar wat mijn begeleider zegt ; als je 99% van de vaste verkeersbeelden foutloos rijd + als je 75% van de bewegende verkeersbeelden foutloos rijd + als 90% van de andere weggebruikers je rijgedrag accepteren = Nu ben ik eerst klaar voor mijn praktisch examen B af te gaan leggen. :wink:

:!: Want de omgeving geeft de L bestuurders een teken,nu ben je geen hinder meer voor de andere weggebruikers. :!:

[/b]
cindy.d.

even iets vergeten bij te zetten op vraag 2 en andere vragen

Bericht door cindy.d. »

Sorry eugeen,ik had voor vraag 2) nog vergeten bij te zetten ; 50km/u rijden in de bebouwde kom = niet geslaag op de praktisch examen B juist of niet juist :?: .

Eugeen gaat dat aub voor eens zeggen wat jij denkt hoeveel je moet rijden met een verbodsbord ;

1) 120km = :?:

2) 90km = :?:

3) 70km = :?:

4) 50km = :?:

5) 30km = :?:

6) 20km woonerf = :?:

7) stapsvoets = :?:

Ik weet het,praktijkboek enz.Maar ik zou graag je mening eens horen wat jij ervan denkt :?: zonder nog een tegenspraak van mij op je antwoorden over deze onderwerpen en aanvaard alle antwoorden.

:oops: Ik hoop dat je mijn vragen gaat beantwoorden aub eugeen en neemt gerust je tijd voor mijn vragen te beantwoorden.

Dank bij voorbaat :wink: .
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Bedankt eugeen en allemaal ?????????voor deze goede webs

Bericht door bibi585 »

:shock: Een hele brok waar nog moeilijk aan uit te geraken valt.
Een poging bij 3 van je vragen.
cindy.d. schreef: 1) Wat bedoel je hiermee moeilijk vragen stellen :?: .
Moeilijke vragen die je stelt.
Probeer zelf eens de logica te zoeken achter de theorie en de praktijk.
Dat zal je zeker nodig hebben in het verkeer wil je voldoende veilig de weg opkomen.
cindy.d. schreef:2) Hier was ik even in :shock: maximumsnelheid 45km/u niet goed en waarom niet goed :?: .
Indien het verkeer het toelaat probeer je de maximum toegelaten snelheid altijd te benaderen.
Altijd zonder reden een stuk trager rijden dan toegelaten is het verkeer ophouden, is ten eerste door de wet niet toegelaten en ten tweede een vorm van agressie die alleen maar nog meer agressie veroorzaakt.
cindy.d. schreef:3) Eugeen wat betekent dit woord enerven,geen informatie gevonden in de woordenboek :?: .
Niet "enerven" maar "enerveren" = op de zenuwen werken.
Zoals ik hierboven reeds aanhaalde tegen agressie uitlokken door uw vorm van agressie.
cindy.d. schreef:-----------------------------------------------------------------------------------

:roll: Ik rijd met een benzine wagen en ik weet nu nog altijd niet tijdens de praktijkexamen + praktisch examen of ik de gaspedaal te snel of te traag indrukt en tog schakel ik elke keer op de juiste toerental behalve de tijd en de afstand in meters verschillen of geeft de examinator daar geen beoordeling op :?: .

:oops: Wat betekent eigelijk een beoordeling "goed" in het praktisch examen,wordt dat op het einde van de rijexamen af getrokken van de beoordeling "slecht" of "onvoldoende" of "voorbehouden" of hoe werkt dat allemaal ? en hoe kun je een beoordeling "goed" krijgen en hoeveel mag je maar in totaal bijéén krijgen om niet te slagen of om te slagen voor het rijexamen :?: .

Ik dit waar wat mijn begeleider zegt ; als je 99% van de vaste verkeersbeelden foutloos rijd + als je 75% van de bewegende verkeersbeelden foutloos rijd + als 90% van de andere weggebruikers je rijgedrag accepteren = Nu ben ik eerst klaar voor mijn praktisch examen B af te gaan leggen. :wink:

:!: Want de omgeving geeft de L bestuurders een teken,nu ben je geen hinder meer voor de andere weggebruikers. :!:

[/b]
Het verkeer is niet bepaald makkelijk, toegegeven.
Nog een stuk moeilijker maken dan het al is is nu zeker ook niet nodig.
Leer de theorie en probeer die zeker ook te begrijpen en wanneer je je theorie examen succesvol doorsparteld hebt zoek dan ofwel een goede begeleider of een goede rijschool en dan wordt alles je beetje bij beetje wel duidelijk. :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Is(k) dit waar wat mijn begeleider zegt ; als je 99% van de vaste verkeersbeelden foutloos rijd + als je 75% van de bewegende verkeersbeelden foutloos rijd + als 90% van de andere weggebruikers je rijgedrag accepteren = Nu ben ik eerst klaar voor mijn praktisch examen B af te gaan leggen.
99%- Als je 1 x op de honderd een rood verkeerslicht niet gezien hebt, ben je absoluut niet goed bezig. :cry:
90%- Als 1 op de 10 zich ergert aan je rijgedrag, hoeveel zijn er dat per minuut in druk verkeer? Hoeveel per gereden meter? :lol:
75%- Als je 25 van de honderd auto's niet juist inschat, ben je heel gevaarlijk bezig. :evil:

De norm moet 100% veilig zijn :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bedankt eugeen en allemaal ?????????voor deze goede webs

Bericht door Inazuma »

cindy.d. schreef: als 90% van de andere weggebruikers je rijgedrag accepteren
Acceptatie van je rijstijl door andere bestuurders die de wegcode niet kennen of niet toepassen is echt geen referentie voor je eigen rijgedrag ;)

Daar moet je je dus niet aan storen.

als je 99% van de vaste verkeersbeelden foutloos rijd
Je komt zoveel "vaste verkeersbeelden" tegen dat je bij 1% missen al aardig de mist in gaat.

als je 75% van de bewegende verkeersbeelden foutloos rijd
Een "bewegend verkeersbeeld" is er 1 waar de risico's voor een ongeval het grootst zijn.
Daar wil je net het beste op scoren.
En zeker beter dan 75%.


Het doel moet 0 fouten zijn.
Nu, niemand rijdt foutloos, dus dat doel haal je niet (en ik of om het even wie anders ook niet ;) ).

Het doel blijft dus 0 fouten, of realistisch gezien zo dicht mogelijk erbij.

En hopen dat andere weggebruikers jouw fouten opvangen wanneer je ze toch eens maakt, zoals je zelf ook vaak genoeg de fouten van anderen zal moeten opvangen ...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bedankt eugeen en allemaal ?????????voor deze goede webs

Bericht door Inazuma »

cindy.d. schreef: 2) Hier was ik even in :shock: maximumsnelheid 45km/u niet goed en waarom niet goed :?:
45 waar 50 toegestaan is kan een perfect goede snelheid zijn.
De maximaal toegestane snelheid is immers geen algemene richtsnelheid.

Pas je snelheid aan aan de omstandigheden, binnen de toegelaten maximum snelheid - dat is het belangrijkste.

Waar en wanneer het veilig kan rij je eerder dicht tegen de max. snelheid aan.
Maar waar dat nodig is vertraag je ook merkbaar.
Plaats reactie