Bijzondere overrijdbare bedding

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bijzondere overrijdbare bedding

Bericht door qbertq »

Ik ken een Bijzondere overrijdbare bedding wel, 60% van mijn werktijd breng ik er op door maar wat ik in de bepaling niet lees is dat er een inhaal verbod is op deze plaats dus een bus mag geen tram voorbij rijden (omgekeerd is nogal dom).
En wanneer is een taxi een taxi?
Heeft een taxi altijd een lichtbalk of zijn de letters in de nummerplaat voldoende (TXA-... of TXB-...) of is het voldoende dat de taxi-baas zijn auto heeft ingeschreven bij het taxi-bedrijf.
Ik ben blij dat het geldtransport verdreven is van de Bijzondere overrijdbare bedding.
Voor een goed begrip heb ik het niet over een prioritair voertuig.

mvg Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

maar wat ik in de bepaling niet lees is dat er een inhaal verbod is op deze plaats dus een bus mag geen tram voorbij rijden
Beste,

Onze site heeft tot doel jongeren voor te bereiden op het GOCA - examen.
Wij hebben op onze site (al uitgebreid) staan wat zij moeten kennen om te slagen voor het theorie-examen en hun praktijk.

Over hoe het verkeer verloopt over een bijzonder overrijdbare bedding en of er een bus al of niet een tram mag inhalen hoeven jongeren niet meteen te weten en daarmee willen we hen dan ook niet belasten.

Voor mensen die zich echt willen verdiepen in de wegcode, kan ik de site www.wegcode.be aanbevelen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bijzondere overrijdbare bedding

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef:Ik ken een Bijzondere overrijdbare bedding wel, 60% van mijn werktijd breng ik er op door maar wat ik in de bepaling niet lees is dat er een inhaal verbod is op deze plaats dus een bus mag geen tram voorbij rijden (omgekeerd is nogal dom).
Er is zeer weinig reglementering inzake gebruik van de BOBs.


Op zich is er in de wegcode geen inhaalverbod.
De bepalingen van Art 16.9 zijn niet van kracht, want de BOB is geen deel van de rijbaan, en de bepalingen gelden voor spoorvoertuigen op de rijbaan ...


Wat De Lijn intern oplegt is natuurlijk weer wat anders.


En wanneer is een taxi een taxi?
Heeft een taxi altijd een lichtbalk of zijn de letters in de nummerplaat voldoende (TXA-... of TXB-...) of is het voldoende dat de taxi-baas zijn auto heeft ingeschreven bij het taxi-bedrijf.
Aan de TX kan je taxi's herkennen.
Die hebben normaal ook hun identificatie-plaatje en de lichtbalk.

(TXH en TXL zijn voertuigen verhuurd met chauffeur)
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Dank voor je antwoord en ik heb niet het juiste voorbeeld gegeven stel dat door een reden de bestuurder op deze bedding moet rijden is het niet de bedoeling dat ze elkaar nog eens gaan voorbij steken ook.
mvg Q succes met je forum

Op zich is er in de wegcode geen inhaalverbod.
De bepalingen van Art 16.9 zijn niet van kracht, want de BOB is geen deel van de rijbaan, en de bepalingen gelden voor spoorvoertuigen op de rijbaan ...

Dank je voor deze duiding dan zal ik na de vakantie een extra verkeersbord op mijn wagen smijten (inhaalverbod) ik dacht dat iedere beroepschauffeur dat wist van het inhaal verbod.

Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef: Dank je voor deze duiding dan zal ik na de vakantie een extra verkeersbord op mijn wagen smijten (inhaalverbod) ik dacht dat iedere beroepschauffeur dat wist van het inhaal verbod.
Welk inhaalverbod is er dan volgens jou, en waar baseer je je daarvoor op :?:
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

interne briefing van de Lijn bij elke wijziging van het verkeersregelement worden wij op de hoogte gebracht b.v. regenweer inhaalverbod vrachtwagens snelweg met de verkeersborden en nummering van de borden met een beschrijving van het regelement.
Voor mij en mijn colega's is dit belangrijk NIET inhalen of voorbij steken op een BOB, wij werken meestal aan een splitsing of een kruispunt plaatsen dan 30 m voor de werken signalisatie en de rijtuigen van de Lijn weten waar ze zich moeten aan houden maar als een derde ongeduldig word steekt rijtuig voorbij die ziet de signalisatie niet rijd dan terug naar rechts zijn wij de pineut een paar verkeerskegels houd een auto niet tegen.
Anders vraag je het eens aan het hoofd van de rijschool de Lijn desnoods stuur ik je een persoonlijke mail zijn telefoonnummer of E-adres die is veel slimmer op gebied van regelementen dan ik
mvg Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Bijzondere overrijdbare bedding

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:
qbertq schreef:En wanneer is een taxi een taxi?
Heeft een taxi altijd een lichtbalk of zijn de letters in de nummerplaat voldoende (TXA-... of TXB-...) of is het voldoende dat de taxi-baas zijn auto heeft ingeschreven bij het taxi-bedrijf.
Aan de TX kan je taxi's herkennen.
Die hebben normaal ook hun identificatie-plaatje en de lichtbalk.

(TXH en TXL zijn voertuigen verhuurd met chauffeur)
Wanneer de lichtbalk (die vastzit met zuignappen en/of magneten) niet op het dak of andere zichtbare plaats aanwezig is is dit een gewoon privevoertuig zoals alle andere. (heb ik me eens laten wijsmaken van iemand die reeds jaren zelfstandig taxichaffeur is).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef:interne briefing van de Lijn bij elke wijziging van het verkeersregelement worden wij op de hoogte gebracht b.v. regenweer inhaalverbod vrachtwagens snelweg
Dat links-inhaalverbod is er niet alleen op de snelweg, ook op autowegen en wegen met 4 of meer rijstroken.


Nu, het is zo complex dat ik De Lijn wel kan begrijpen als ze stelt "niet inhalen op de BOB" .


Vraag is of men op de BOB ook van inhalen kan spreken.
In de beperkte regelgeving rond BOBs en de bestuurders er op tov andere weggebruikers is er daar niets aparts over bepaald, dus je zou logisch verwachten dat de gewone inhaalregels en - verboden hier ook gelden.

Alleen komt men aardig in de problemen en tot gekke situaties als men inhalen ook gaat bekijken tegenover voertuigen op andere weggedeelten van de openbare weg dan het deel waar de "inhaler" rijdt.

Op een BOB volg je normaal ook de aanwijzingen van een F13 / F15 niet ;
zijn de bepalingen van Art 9.4 en 9.5 nooit van toepassing ; en rij je niet in een rijstrook (cfr PVs voor rechts inhalen over de "pechstrook") ; ...

Volgens die interpretatie haal je dan altijd in tenzij al de rest volledig stil staat ...
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Dank voor de moeite die je doet , ik zal binnen 14 dagen eens een paar foto's maken om beter te tonen wat ik bedoel, ik ben meer ene met de handen dan met de pen op papier (toetsenbord en beeldscherm)
mvg Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Ik heb wat info gewonnen bij het hoofd van de rijschool deLijn.
Inhalen en voorbijsteken op een BOB is niet toegelaten maar dat is een interne regeling en een nota is verstuurd naar de taxi koepel, alleen onder begeleiding van een beëdigt persoon of werfleider kan het.
De reden van de regeling is om geen reizigers in gevaar te brengen.
mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Plaats reactie