Autosnelweg en bergen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Elsss
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2008, 23:43

Autosnelweg en bergen

Bericht door Elsss »

Ik vroeg me af of ik op mijn praktijkexamen ook op een autosnelweg moet rijden? Als het maar een dik half uurtje duurt...
Dan vroeg ik mij ook nog af of ik moet vertrekke van een berg met handrem of niet?
Ik heb het namelijk geleerd met handrem, maar sommige zeggen me dat je met de gewone rem moet kunnen vertrekken. Ik vind het gewoon veiliger om de handrem op de trekken, dan heb ik, vind ik, minder kans om achteruit te bollen.
Ik heb wel een beetje stress voor mijn examen af te leggen, aangezien ik geen lessen bij een rijschool heb genomen, maar toch neem ik de 2 uur en examenbegeleiding, kost me wel wat geld, hopelijk helpt het een beetje.
Ah en ik heb blijkbaar een foutje gevonden op de site van derijprof. Ik weet dat die niet van jullie is, maar ik wou toch even duidelijkheid. (Al lijkt het mij maar een detail)
Bij 'Auto verlaten op de openbare weg' staat op de animatie dat de bestuurder eerst de motor moet stillegen, dan pas de handrem opzetten, terwijl er net onder staat dat het omgekeerd hoort. Dat wou ik maar even melden.
Hopelijk krijg ik snel antwoord, het examen komt eraan.
Groetjes
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

ook hier kan ik je alleen maar de raad geven om het praktijkboek rustig door te nemen, zodat je zonder stress examen kunt gaan doen.

Heel het examen staat er stap voor stap in uitgelegd.
Wat je moet doen,
Wat je niet mag doen
Waar de examinator op let
enz...

Ga gratis in een fortiskantoor een drukt handboek halen of download het via onze site (klik op praktijk)
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Autosnelweg en bergen

Bericht door Inazuma »

Elsss schreef:Ik vroeg me af of ik op mijn praktijkexamen ook op een autosnelweg moet rijden? Als het maar een dik half uurtje duurt...
In principe kan het, in de praktijk gebeurt het eigenlijk niet vaak.
Dan vroeg ik mij ook nog af of ik moet vertrekke van een berg met handrem of niet?
Ik heb het namelijk geleerd met handrem, maar sommige zeggen me dat je met de gewone rem moet kunnen vertrekken. Ik vind het gewoon veiliger om de handrem op de trekken, dan heb ik, vind ik, minder kans om achteruit te bollen.
De techniek met de handrem is de beste techniek om op een helling te vertrekken.

Met de voetrem remmend blijven je remlichten ook heel de tijd aan, en dat is erg storend voor wie achter je staat.
Dat gebruik ik persoonlijk enkel op erg flauwe hellingen, wanneer ik maar zeer kort stil moet staan - bvb om te kijken of er andere voertuigen zijn waar voorrang aan gegeven moet worden - en dan nog ...


Ik heb wel een beetje stress voor mijn examen af te leggen,
Da's normaal hoor.
Beetje spanning moet er zijn ;)

aangezien ik geen lessen bij een rijschool heb genomen, maar toch neem ik de 2 uur en examenbegeleiding, kost me wel wat geld, hopelijk helpt het een beetje.
Met examenbegeleiding door een rij-instructeur ga je het examen ook moeten afleggen met een scholingsvoertuig van de rijschool, waar je ook weer even aan gaat moeten wennen.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 12 aug 2008, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Soms wordt er tijdens het examen even op de snelweg gereden. Oprit en 1ste uitrit er af, een paar minuutjes.

Voor het vertekken op een helling mag je zelf kiezen of je dat nu doet met de voetrem of met de handrem, zolang de auto maar niet achteruit bolt. Als je met een benzine rijdt of als het een redelijk steile helling is (ook met een diesel) kun je beter de handrem gebruiken omdat je rechtervoet dan vrij is om een beetje meer gas te geven.

Als je goed geparkeerd staat, moet je op een veilige manier je auto verlaten, naar de trottoir gaan en terug instappen.
Of je nu eerst je handrem optrekt en dan de motor stillegt of omgekeerd heeft eigenlijk weinig belang, zolang je de handrem maar niet vergeet, want de auto kan op een heel lichte helling al wegbollen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

De Rijprof schreef:Als je goed geparkeerd staat, moet je op een veilige manier je auto verlaten, naar de trottoir gaan en terug instappen.
Of je nu eerst je handrem optrekt en dan de motor stillegt of omgekeerd heeft eigenlijk weinig belang, zolang je de handrem maar niet vergeet, want de auto kan op een heel lichte helling al wegbollen.
Bij mij heeft de instructeur ook gezegd dat je de sleutels en de deur op slot moet doen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:
De Rijprof schreef:Als je goed geparkeerd staat, moet je op een veilige manier je auto verlaten, naar de trottoir gaan en terug instappen.
Of je nu eerst je handrem optrekt en dan de motor stillegt of omgekeerd heeft eigenlijk weinig belang, zolang je de handrem maar niet vergeet, want de auto kan op een heel lichte helling al wegbollen.
Bij mij heeft de instructeur ook gezegd dat je de sleutels en de deur op slot moet doen.
Dit klopt ook , maar soms zegt de examinator dat je het niet hoeft te doen dus even luisteren is de boodschap.

Als de examinator niets zegt moet je het doen (en zeker niet vragen moet ik of moet ik niet)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Benny Stinkens schreef:Dit klopt ook , maar soms zegt de examinator dat je het niet hoeft te doen dus even luisteren is de boodschap.

Als de examinator niets zegt moet je het doen (en zeker niet vragen moet ik of moet ik niet)
idd.
In Brugge is het ook niet meer nodig om de motorkap op de stang te laten steunen, gewoon met de hand de kap openhouden en aanduiden wat je moet aanduiden is voldoende.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Freddie schreef: In Brugge is het ook niet meer nodig om de motorkap op de stang te laten steunen, gewoon met de hand de kap openhouden en aanduiden wat je moet aanduiden is voldoende.
Nogal wat moderne voertuigen hebben zo geen stang meer ;)
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Inazuma schreef:
Freddie schreef: In Brugge is het ook niet meer nodig om de motorkap op de stang te laten steunen, gewoon met de hand de kap openhouden en aanduiden wat je moet aanduiden is voldoende.
Nogal wat moderne voertuigen hebben zo geen stang meer ;)
ah, wist ik zelfs niet :P
De auto waarme ik ging had het in ieder geval nog (Opel Meriva)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Elss:

Je stelt hier onder de titel "Autosnelweg en bergen" een vraag die amper betrekking heeft op het vertrekken op een helling.

Ik zou je wel willen aanraden om, als je ooit daadwerkelijk in de bergen wil rijden, vooraf de daarbij vereiste technieken voor de veiligheid even in te studeren. Deze maken namelijk geen deel uit van het praktijkexamen voor het rijbewijs in België, doch kunnen je wel heel wat narigheid besparen tijdens de eerste keer dat je eens met vakantie rijdt naar de (echte) bergen. :wink:

Zodra je hierover meer informatie wenst, sta ik volledig tot jouw beschikking.

Een Alpenbewoner,

Jozef
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

@ Jozef
Ja die echte bergbewoners kunnen er weg mee, we kunnen er nog wat van leren, als ik met mijn toekomstige schoondochter meerij in haar natuurlijke omgeving heb ik soms moeite om het allemaal te volgen en zeker 's nachts.
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Plaats reactie