Er is hier wel sprake van enkele voorwaarden alvorens hard te remmen:
- de combinatie blijft slingeren ondanks het verminderen in snelheid en
- het gaat om een caravan. Door zijn oplooprem gaat die meteen ook fors remmen.
In de meeste gevallen zal een combinatie enkel blijven slingeren wanneer de aanvankelijke snelheid veel hoger ligt dan de veiligheidsmarge. De verantwoordelijkheid ligt dan eigenlijk volledig bij de bestuurder die zijn snelheid niet aangepast heeft aan de omstandigheden.
Maar, ik ben het zeker met je eens dat dit eigenlijk het allerlaatste noodscenario is, met het risico op een omslaande caravan als gevolg.
75 kg teveel voor rijbewijs B....
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Daarom wil ik aanraden wanneer je beslist om hard te remmen dit te doen op een welbepaald tijdstip.
Tijdens het geen en weer slingeren van de aanhanger is er altijd een punt wanneer de aanhanger steeds weer een fractie van een seconde loodrecht achter het voertuig komt.
Op dat eigenste moment moet het hard remmen begonnen zijn en heb je zo het minste kans dat de aanhanger omslaat.
Het beste resultaat behaal je dan met een oplooprem (stootrem) omdat de aanhanger dan effektief hard meeremt en tergelijkertijd de vering wat dieper indrukt waardoor het gespan iets vaster op de grond staat (minder kans op omslaan).
Zonder oplooprem kan je maar hopen dat het trekkend voertuig de boel kan houden, de 4 wielen evenveel grip op het wegdek hebben en je remmen + eventueel ABS-systeem perfekt werken.
Tijdens het geen en weer slingeren van de aanhanger is er altijd een punt wanneer de aanhanger steeds weer een fractie van een seconde loodrecht achter het voertuig komt.
Op dat eigenste moment moet het hard remmen begonnen zijn en heb je zo het minste kans dat de aanhanger omslaat.
Het beste resultaat behaal je dan met een oplooprem (stootrem) omdat de aanhanger dan effektief hard meeremt en tergelijkertijd de vering wat dieper indrukt waardoor het gespan iets vaster op de grond staat (minder kans op omslaan).
Zonder oplooprem kan je maar hopen dat het trekkend voertuig de boel kan houden, de 4 wielen evenveel grip op het wegdek hebben en je remmen + eventueel ABS-systeem perfekt werken.
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Hier ga ik volledig mee akkoord.bibi585 schreef:Daarom wil ik aanraden wanneer je beslist om hard te remmen dit te doen op een welbepaald tijdstip.
Tijdens het geen en weer slingeren van de aanhanger is er altijd een punt wanneer de aanhanger steeds weer een fractie van een seconde loodrecht achter het voertuig komt.
Op dat eigenste moment moet het hard remmen begonnen zijn en heb je zo het minste kans dat de aanhanger omslaat.
Een aanhangwagen met een mtm van meer dan 750 kilogram moet altijd voorzien zijn van een reminrichting.bibi585 schreef:Zonder oplooprem kan je maar hopen dat het trekkend voertuig de boel kan houden, de 4 wielen evenveel grip op het wegdek hebben en je remmen + eventueel ABS-systeem perfekt werken.
(voor details: raadpleeg de wegcode)
Bij een mtm kleiner dan 750 kg is het risico op zware ongelukken iets kleiner omdat de verhouding tussen het gewicht van de aanhangwagen en het trekkend voertuig dan in het voordeel van het trekkend voertuig speelt.
De meeste wagens mogen trouwens maximum 500 kg ongeremd trekken, enkel zware wagens mogen een hoger gewicht ongeremd trekken.
Mijn wagen mag 750 kg ongeremd trekken, maar die heeft dan ook een rijklaar gewicht van meer dan 1500 kg.
Een Volkswagen Golf II, met een rijklaar gewicht van 845 kilogram, mag slechts 460 kilo ongeremd slepen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Klopt, het risico blijft altijd bestaan en daardoor wilde ik het toch eens vermelden.xantingo schreef:Een aanhangwagen met een mtm van meer dan 750 kilogram moet altijd voorzien zijn van een reminrichting.bibi585 schreef:Zonder oplooprem kan je maar hopen dat het trekkend voertuig de boel kan houden, de 4 wielen evenveel grip op het wegdek hebben en je remmen + eventueel ABS-systeem perfekt werken.
(voor details: raadpleeg de wegcode)
Bij een mtm kleiner dan 750 kg is het risico op zware ongelukken iets kleiner omdat de verhouding tussen het gewicht van de aanhangwagen en het trekkend voertuig dan in het voordeel van het trekkend voertuig speelt.
Tevens wordt onderstaande vaak uit het oog verloren.
xantingo schreef:De meeste wagens mogen trouwens maximum 500 kg ongeremd trekken, enkel zware wagens mogen een hoger gewicht ongeremd trekken.
Mijn wagen mag 750 kg ongeremd trekken, maar die heeft dan ook een rijklaar gewicht van meer dan 1500 kg.
Een Volkswagen Golf II, met een rijklaar gewicht van 845 kilogram, mag slechts 460 kilo ongeremd slepen.