rijbewijs voor 125cc

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

rijbewijs voor 125cc

Bericht door AnnekeFirefox »

hallo,
ik zou graag volgend jaar voor mijn rijbewijs voor een lichte motor opgaan(A)
gaat dit als je nog geen auto rijbewijs hebt ? en wanneer mag je dan met een zwaardere motor leren rijden ?
Pegasus-4 Life
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs voor 125cc

Bericht door Inazuma »

AnnekeFirefox schreef: gaat dit als je nog geen auto rijbewijs hebt ?
Natuurlijk.

en wanneer mag je dan met een zwaardere motor leren rijden ?
Als je minder dan 21 bent moet je beginnen met een beperkt rijbewijs A - wat ook betekent dat de motorfiets beperkt moet zijn tot maximaal 25kW en hoogstens 0,16kW/kg .

Na 2 jaar kan je dat gaan omwisselen bij de gemeente voor een onbeperkt rijbewijs A.


Boven de 21 mag je gelijk met een zwaardere motorfiets beginnen.
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Re: rijbewijs voor 125cc

Bericht door AnnekeFirefox »

ok thx, moet je dan een theoretische test met praktijk afleggen ?
veel mensen zeggen dat je niet alleen mag rijden op een motor als je een voorlopig rijbewijs hebt, maar dat er iemand achterop moet, ik dacht dat je ook een L kreeg ?
en zijn er ook lessen en wat kosten die ongeveer ?? evenveel als voor de auto ?
Pegasus-4 Life
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs voor 125cc

Bericht door Inazuma »

AnnekeFirefox schreef:ok thx, moet je dan een theoretische test met praktijk afleggen ?
Om na 2 jaar over te schakelen van het beperkte naar het onbeperkte rijbewijs moet je geen examens afleggen.

Sommigen doen examen net na 21 om sneller op een onbeperkte motor te mogen rijden.

veel mensen zeggen dat je niet alleen mag rijden op een motor als je een voorlopig rijbewijs hebt, maar dat er iemand achterop moet,
Onzin.

Er mag NIEMAND meerijden :!:
Passagiers zijn verboden bij voorlopig rijbewijs A .

ik dacht dat je ook een L kreeg ?
Inderdaad, er moet een L op de motor als de bestuurder een voorlopig rijbewijs heeft.

en zijn er ook lessen en wat kosten die ongeveer ?? evenveel als voor de auto ?
Uiteraard kan je ook les volgen - meer zelfs : je MOET.

Het voorlopige rijbewijs A krijg je pas na een opleiding van minstens 6 uur bij de erkende rijschool.


De prijzen liggen doorgaans wat hoger dan voor de auto.

Voor exacte prijzen : contacteer een paar motorrijscholen in je omgeving.
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Re: rijbewijs voor 125cc

Bericht door AnnekeFirefox »

weet je toevallig hoelang zo een voorlopig rijbewijs geldig is ? ook 3 jaar ?

grtz
Pegasus-4 Life
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijbewijs voor 125cc

Bericht door Benny Stinkens »

AnnekeFirefox schreef:weet je toevallig hoelang zo een voorlopig rijbewijs geldig is ? ook 3 jaar ?

grtz
Voorlopig rijbewijs A is maar 12 maanden geldig.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rijbewijs voor 125cc

Bericht door Stefan Peeters »

AnnekeFirefox schreef:veel mensen zeggen dat je niet alleen mag rijden op een motor als je een voorlopig rijbewijs hebt, maar dat er iemand achterop moet, ik dacht dat je ook een L kreeg ?
Op een motor rijden met een passagier achterop is iets heel anders dan met een auto rijden met een passagier (of begeleider).
Ten eerste veranderen de rij-eigenschappen van een motorfiets volledig wanneer er iemand achter op zit.
Ten tweede gaat degene die achterop zit niet veel tips kunnen geven, je verstaat mekaar namelijk niet of zeer slecht.
En ten derde, als de bestuurder een klein foutje maakt, ligt de begeleider ook op de grond... bovendien kan de begeleider niet ingrijpen.
In een auto kan de begeleider nog de handrem optrekken of een draai aan het stuur geven, bij een motorfiets zie ik dat nog niet gebeuren door degene die achterop zit...

De rijscholen rijden met een auto of een tweede motorfiets achter de leerling en houden contact via een intercom-systeem.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Re: rijbewijs voor 125cc

Bericht door AnnekeFirefox »

ok thx moet ik alleen mijn ouders nog overtuigen die staan er namelijk niet achter dat ik met een motor rijd....omdat er zo veel ongevallen gebeuren, veel motorrijders die wheely's doen tegen een snelheid van 140 die zo dood eindigen kan ik snappen, maar mensen die fatsoenlijk en opgelet rijden minder vermoed ik..
Pegasus-4 Life
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs voor 125cc

Bericht door Inazuma »

AnnekeFirefox schreef:...omdat er zo veel ongevallen gebeuren, veel motorrijders die wheely's doen tegen een snelheid van 140 die zo dood eindigen kan ik snappen, maar mensen die fatsoenlijk en opgelet rijden minder vermoed ik..
Minder wel, maar er is geen garantie dat die geen ongevallen hebben.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Om veilig met een motorfiets te kunnen rijden moet je hoofdzakelijk zéér defensief rijden.
Je moet alles gezien hebben wat er gaat en kan gaan gebeuren.

En laat je niet verleiden tot het "profiteren" van de beweeglijkheid van een motorfiets: vroeg of laat is er iemand die je ofwel niet gezien heeft, ofwel niet kan verdragen dat je sneller bent en je zogezegd niet gezien heeft.

Iemand die veilig met een motor rijdt, valt eigenlijk niet op door een roekeloze rijstijl.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Bericht door AnnekeFirefox »

ik geniet ervan om een motor te zien rijden die op zijn gemak is, dat ben ik ook altijd op mijn scooter, op mijn gemak, ik heb zelf ook een hekel aan motorrijders die als een idioot rondrijden, en als ik zo iemand zie rijden denk ik meteen, en dat vinden ze het gek dat sommige motorbestuurders verongelukken :(
ik vind een motor op zich gewoon mooi, niet om de snelheid maar om op 2 wielen op je gemak te kunnen rijden, gewoon omdat een motor me meer aanspreekt als een auto, auto vind ik beetje saai :D

grtz
Pegasus-4 Life
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Ook "op je gemak" als motorrijder kan je verongelukken - in dat geval dan meestal : van je sokken gereden worden.


Een van mijn vrienden is aan zo'n 50 km/u (berekeningen Parket) aan zijn einde gekomen ... :cry:
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Bericht door AnnekeFirefox »

sorry....vind het naar voor je, maar je bent nooit echt veilig op de weg net zoals mijn kameraad die vorig jaar overleden is met een scooterongeval, aangereden door auto, die gejaagd was...., alvast bedankt voor jullie tips, handige site :D
Pegasus-4 Life
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

AnnekeFirefox schreef:sorry....vind het naar voor je, maar je bent nooit echt veilig op de weg net zoals mijn kameraad die vorig jaar overleden is met een scooterongeval, aangereden door auto, die gejaagd was...., alvast bedankt voor jullie tips, handige site :D
Dat klopt, maar op een motor of scooter ben je niet extra beschermd door een koetswerk. Dat kan wel eens het verschil maken...
Maar als je denkt dat je defensief genoeg bent aangelegd, zal ik je zeker niet afraden om te leren motorrijden. Als fervent motorrijder (het ganse jaar door) ken ik de genoegens van het motorrijden te goed om het af te raden. Ik ken echter ook de gevaren goed genoeg om te blijven herhalen dat het gevaarlijker is dan autorijden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Bericht door AnnekeFirefox »

als je met je voeten op een platform staat is toch beter als met je benen om je motor geklemd te zitten (racemotor) loop je minder kans op beenkwetsuren denk ik.....ben ook niet voor race motors vind een waar je op je gemak kunt zitten fijner, zo liggen op je motor vind ik niks..

by the way hoe zit het als je je auto rijbewijs hebt ? mag je dan automatisch na 2 jaar op een motor rijden of moet je dan hetzelfde doen ook weer theorie en praktijk??
Pegasus-4 Life
Plaats reactie