Belgisch rijbewijs B omruilen voor een Europees rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Belgisch rijbewijs B omruilen voor een Europees rijbewijs

Bericht door Lieve »

Omdat wij binnenkort naar Frankrijk op reis gaan en er sommige Franse politiediensten problemen maken rond het Belgisch rijbewijs. Heeft mijn man nu een Europees rijbewijs aangevraagd.
Er zijn er die zeggen dat we dat beter niet hadden gedaan, want dat dat Europees rijbewijs minder uitgebreid is dan het Belgische. Zo zou het bvb niet meer gelden om met een moto te rijden.
Wij zijn nu niet direct van plan om te gaan motorijden, maar
ik wilde het hier toch even vermelden voor de geïnteresseerden.

Zijn er nog zaken die ik moet weten over dat Europees rijbewijs? Of blijft het bij die ene beperking?
groetjes, Lieve
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je man een (oud) Belgisch rijbewijs heeft dat hem toelaat met een motorfiets te rijden, zal het vervangende Europees rijbewijs hem dat ook toelaten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Belgisch rijbewijs B omruilen voor een Europees rijbewij

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef:Omdat wij binnenkort naar Frankrijk op reis gaan en er sommige Franse politiediensten problemen maken rond het Belgisch rijbewijs. Heeft mijn man nu een Europees rijbewijs aangevraagd.
Er zijn er die zeggen dat we dat beter niet hadden gedaan, want dat dat Europees rijbewijs minder uitgebreid is dan het Belgische. Zo zou het bvb niet meer gelden om met een moto te rijden.
Alle toegelaten categoriën op dat oude rijbewijs worden overgezet op het nieuwe.

Als het nog een oud rijbewijs is van voor 1989, dan wordt het nieuwe geldig gemaakt voor

A3 / A / B (uiteraard) / en B+E (aanhangwagen + 750 kg)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Belgisch rijbewijs B omruilen voor een Europees rijbewij

Bericht door bibi585 »

Lieve schreef:Omdat wij binnenkort naar Frankrijk op reis gaan en er sommige Franse politiediensten problemen maken rond het Belgisch rijbewijs.
Ik heb reeds een paar miljoen kilometer gereden in Frankrijk met een gewoon Belgisch rijbewijs.
Nooit enige opmerking of moelijkheden gehad ermee.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Er zijn gevallen bekend van mensen die met een oud Belgisch rijbewijs (een exemplaar met een pijltje ipv stempels) in Frankrijk problemen kregen wanneer ze met een motorfiets reden.

De Fransen beweerden dat het rijbewijs niet geldig was en lieten de bestuurders afdokken...

Typisch Frans: ze hebben altijd gelijk en je moet meteen betalen. Je kan achteraf je geld wel terugvorderen wanneer je kan bewijzen dat je recht in je schoenen stond, maar de meeste mensen weten het niet of vinden het de moeite niet. En zo verdient de Franse staat veel geld aan het innen van boetes van mensen die niks verkeerd gedaan hebben...

Je zorgt dus maar beter dat je alle twijfel op voorhand de kop indrukt. Ik vind dat de man van Lieve een verstandige beslissing heeft genomen door zijn rijbewijs alvast te vervangen door een Europees exemplaar.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef: Typisch Frans: ze hebben altijd gelijk en je moet meteen betalen. Je kan achteraf je geld wel terugvorderen wanneer je kan bewijzen dat je recht in je schoenen stond, maar de meeste mensen weten het niet of vinden het de moeite niet.
Dat is niet enkel in Frankrijk zo maar overal.
Ondertussen moet je maar zien dat je de soms hoge bedragen maar onmiddelijk kan ophoesten en minstens een jaar kan missen.

Dat het een verstandige beslissing is ontken ik zeker niet, paniekeren zou ik nu ook niet onmiddelijk doen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Terloops: een Europees rijbewijs bestaat niet. Wel bestaat er bijvoorbeeld een Belgisch rijbewijs naar Europees model.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Er zijn gevallen bekend van mensen die met een oud Belgisch rijbewijs (een exemplaar met een pijltje ipv stempels) in Frankrijk problemen kregen wanneer ze met een motorfiets reden.

De Fransen beweerden dat het rijbewijs niet geldig was en lieten de bestuurders afdokken...
Rare jongens toch, die Fransen.

Zouden ze dat bij franstalige Belgen ook doen :?:

Op hun rijbewijs staat namelijk in een voor Franse Gendarmes leesbare taal dat het bewuste rijbewijs ook geldt voor de categorie (ën) boven de aangeduide categorie ...

eerste binnenblad, bovenaan
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Het gaat idd over een rijbewijs van begin jaren 80.

Afbeelding

Het zou dat gaatje zijn dat erin geknipt is waarover ze problemen maken.

Wij hebben ook al vaak in Frankrijk gereden en ook nog nooit problemen gehad, maar we hebben dan ook nog nooit ons rijbewijs moet tonen :lol:
Stel je voor dat ze dit jaar wél ergens onze 'papieren' vragen.
Toch maar dat Europese dan.

Ik vond nog dit artikel: http://www.knack.be/nieuws/belgie/probl ... 18776.html
groetjes, Lieve
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Lieve schreef:Wij hebben ook al vaak in Frankrijk gereden en ook nog nooit problemen gehad, maar we hebben dan ook nog nooit ons rijbewijs moet tonen :lol:
Ooo maar ik wel, reeds meerdere keren zelfs zodanig dat ik "den tel" kwijt ben.
Nooit geen woord over gerept. :wink:
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Feit is dat het in sommige departementen al gebeurd is.
Ik moet er niet aan denken dat ze ons zomaar ineens 250 Euro kunnen laten betalen. :shock: Ook al kan ik ze later terugvorderen.

Morgen kan hij zijn nieuwe rijbewijs gaan afhalen. We hebben het zekere voor het onzekere genomen. :P

Het kost ons wel 11 Euro, maar dat nemen we er dan maar weer bij. (de prijs voor een gerust gemoed :? )
groetjes, Lieve
Plaats reactie