Rijbewijs motorfiets

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
B

Rijbewijs motorfiets

Bericht door B »

Ik heb een vraagje... Voor een motorfiets van 25kW, welk rijbewijs heeft men hiervoor nodig? Ik weet niet goed of het een A3 of een A is.. De vorige gebruiker van deze motorfiets had een nummerplaat, is het dan een rijbewijs A3? Ik had ook iets gelezen over een rijbewijs Alicht..Ik begrijp echt niet meer wat het verschil is tussen A3, A, Alicht... Weet u welk rijbewijs ik nodig heb? (25kW en nummerplaat)
Alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Rijbewijs A + nummerplaat

Rijbewijs A3 is voor een bromfiets klasse B (max. 45 km/uur)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs motorfiets

Bericht door Inazuma »

B schreef:Ik had ook iets gelezen over een rijbewijs Alicht..
Een beperkt rijbewijs A wordt uitgereikt aan wie nog geen 21 is, of zijn examen met een motorfiets van max. 25 kW afgelegd heeft.

Daarmee mag men motorfietsen besturen tot max. 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg (berekend op de officiële cijfers !).

Na 2 jaar kan men een dergelijk beperkt rijbewijs A inwisselen voor een onbeperkt rijbewijs A.


Als die motor van 25 kW ook voldoet aan de vermogens/gewichtsverhouding, dan mag die ook bestuurd worden met een beperkt rijbewijs A.


http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h3afd2

Artikel 19
§2. Het rijbewijs geldig voor de categorie A dat afgegeven werd aan een bestuurder die de leeftijd van 21 jaar nog niet bereikt heeft of die het praktische examen heeft afgelegd met een voertuig bedoeld in het artikel 38, § 2, 1° is enkel geldig verklaard voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.

Na afloop van een termijn van twee jaar, te rekenen vanaf de datum van afgifte van het rijbewijs bedoeld in het eerste lid, kan de houder, zonder zich te onderwerpen aan de scholing en zonder een nieuw theoretisch en praktisch examen te moeten afleggen, een rijbewijs geldig voor het besturen van alle voertuigen van de categorie A verkrijgen. De procedure, voorgeschreven in artikel 49 is van toepassing.




Het beperkte rijbewijs A staat apart aagegeven op het rijbewijs :

Afbeelding
B

RE: Rijbewijs motorfiets

Bericht door B »

En als de motor is afgesteld op 25 kW? Is er dan nog een nummerplaat nodig? En welk rijbewijs? Sorry hoor maar Versta er mij nog niet echt uit :oops:
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Rijbewijs A + nummerplaat

Rijbewijs A3 is voor een bromfiets klasse B (max. 45 km/uur)
De eerste regel wil zeggen:

Je hebt een rijbewijs A nodig.
Je hebt een nummerplaat nodig.

De tweede regel wil zeggen:

Een rijbewijs A3 is voor een bromfiets en zo'n bromfiets rijdt maximaal 45 km/uur
B

Re: Re: rijbewijs motorfiets

Bericht door B »

Oke, bedankt!

Het is duidelijk nu :D
Plaats reactie