rijbewijs G

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
timw
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:47

rijbewijs G

Bericht door timw »

goede dag ik heb rijbewijs B en zou graag rijbewijs G halen wat moet ik hier voor doen maar ik ben geboren voor 1 oktober 1982
van welke vrijsteling kan ik genieten

mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

thecollector

rijbewijs g?

Bericht door thecollector »

ik begrijp het allemaal niet goed ik ben geboren in 1988 ben houder van rijbewijs B mag ik dan tot 1januari 2009 het traject hoeve veld doen of niet ik heb wel mijn theorie al gedaan voor categorie G?Graag wat meer uitleg indien mogelijk?

mvg

pieter
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs g?

Bericht door Inazuma »

thecollector schreef: ik begrijp het allemaal niet goed ik ben geboren in 1988 ben houder van rijbewijs B mag ik dan tot 1januari 2009 het traject hoeve veld doen of niet ik heb wel mijn theorie al gedaan voor categorie G?Graag wat meer uitleg indien mogelijk?
De regeling inzake het rijbewijs is helaas niet erg doorzichtig, en de wisselende regelingen rond het rijbewijs G al helemaal niet.


Je hebt gezien je leeftijd GEEN vrijstelling van de rijbewijsverplichting tussen hoeve en veld :

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=titel7#art90ter

§ 2. De bestuurders van voertuigen van de categorie G, geboren vóór 1 september 1986 en de bestuurders van voertuigen van de categorie G, houders van een rijbewijs geldig voor ten minste de categorie B of van het in bijlage 12 bedoeld getuigschrift zijn, tot en met 31 december 2008, vrijgesteld om houder te zijn van een rijbewijs geldig voor de categorie G en dit ook bij zich te hebben indien zij van de hoeve naar het veld rijden en omgekeerd.


Er is nog een klein kansje op een rijbewijs G als je al wat langer een rijgetuigschrift voor landbouwtractor hebt :

(zelfde link als hierboven, Art 90ter)
§ 3. De houders van een rijbewijs geldig voor de categorie B en van een rijgetuigschrift voor landbouwtractor, afgeleverd voor 15 september 2006 bekomen een rijbewijs geldig voor de categorie G zonder een opleiding te moeten volgen, noch het slagen voor een theoretisch of praktisch examen.



Als je op de openbare weg wil rijden als opleiding, moet je een rijopleiding G volgen bij een erkende rijschool of in een landbouwschool of een centrum voor landbouwvorming.

http://wegcode.be/actueel.php?nr=205&lang=nl
4.1. Praktische opleiding

De kandidaten voor het rijbewijs categorie G dienen niet langer een praktisch onderricht van 8 uur te volgen in een erkende rijschool of in een landbouwschool of een centrum voor landbouwvorming voordat ze zich kunnen aanmelden voor het praktisch examen.

De kandidaten die op de openbare weg willen oefenen moeten dit doen via een erkende rijschool of in een landbouwschool of een centrum voor landbouwvorming. Indien zij niet voor deze optie kiezen, kunnen zij alleen maar oefenen op private terreinen.



Je bent echter niet verplicht zo'n opleiding te volgen, maar dan moet je wel van de openbare weg afblijven terwijl je met voertuigen cat. G leert rijden, en je naar het examencentrum laten brengen door iemand die wel een rijbewijs G heeft !


Bij het examen is er minstens 40 minuten rijden op de weg bij ... dat is dus vrij belangrijk.


Een geschikt voertuig hebben voor het examen is ook niet vanzelfsprekend :

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5#art38
Artikel 38
§12bis. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie G legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een land- of bosbouwtrekker met een maximale toegelaten massa van ten minste 6 000 kg en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 18 000 kg.

Het samenstel heeft een lengte van ten minste 9 m en bereikt, op een horizontale weg, een snelheid van tenminste 30 km/u.

De cabine van het trekkend voertuig is gesloten en is uitgerust met een passagierszetel voor de examinator.

De opbouw van de aanhangwagen moet minstens zo zijn, dat de kandidaat verplicht is de buitenste achteruitkijkspiegels te gebruiken, om vanaf zijn zitplaats het verkeer achter, links en rechts gade te slaan, en om onder meer een ander voertuig waar te nemen dat begonnen is met in te halen.




Je rijbewijs B is ook beperkt geldig voor de categorie G : nl. voor voertuigen uit de categorie G tot en met 3500 kg MTM
(zie op de papieren om de MTM van het voertuig te kennen)

http://wegcode.be/actueel.php?nr=205&lang=nl

4.3. Geldigheid rijbewijs categorie B of B+E

Voordien waren enkel de rijbewijzen van categorie B of B+E afgeleverd vóór 15 september 2006 geldig om voertuigen van categorie G met een gelijkwaardige maximaal toegelaten massa te besturen. Vanaf 1 september 2007 wordt dit uitgebreid naar alle rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B of B+E.
Plaats reactie