Ik woon in het buitenland

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
kimmeke1305
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2008, 23:11
Locatie: Spanje

Ik woon in het buitenland

Bericht door kimmeke1305 »

Ik heb een vraagje:
ik woon namelijk in spanje en ben hier ingeschreven en in België ben ik uitgeschreven. Ik heb wel nog een belgisch paspoort, maar daar staat bij woonplaats spanje op. Kan ik dan eigenlijk mijn rijbewijs nog in België doen? :?:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik heb onlangs dezelfde vraag gekregen, en daarvoor gebeld met goca.
Het antwoord was negatief.
Je zal dus in Spanje examen moeten doen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
kimmeke1305
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2008, 23:11
Locatie: Spanje

Bericht door kimmeke1305 »

Is daar echt niets aan te doen? Ik ben toch nog altijd belg? Ik heb de belgische nationaliteit toch! :(
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Daar is zeker wel iets aan te doen: het volstaat dat je de koning (via Etienne Schouppe, een kennis van hem) ervan kunt overtuigen om het K.B. van 23.03.1998 in de door jou gewenste zin te wijzigen, want nu staat daar nog in:

Artikel 3.

§1.
Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen :

1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :

a) de identiteitskaart van Belg of voor vreemdeling;

b) het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister;

c) de verblijfskaart van onderdaan van een Lid-Staat van de Europese Economische Gemeenschappen;

d) het attest van immatriculatie;

2° de personen die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die houder zijn van het geldige verblijfsdocument bedoeld in bijlage 33 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;

3° de personen die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :

a) de diplomatieke identiteitskaart;

b) de consulaire identiteitskaart;

c) de bijzondere identiteitskaart.

4° de personen van Belgische nationaliteit die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische consulaire post en houder zijn van een geldige identiteitskaart, bedoeld in het koninklijk besluit van 23 januari 2003 aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten.
Plaats reactie