A - 18 jaar

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

A - 18 jaar

Bericht door Gast »

Als ik 18 ben en ik heb mijn rijbewijs A van motorfiets,
met wat voor een moto mag ik dan rijden (hoeveel cc, Kw...?)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Tot max 25 kw
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

ah ok bedankt ;)
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

wat zijn de regels eigenlijk op dat vlak. Ik ben zelf van plan om voor mijn A te gaan.

Ik ben 23; maar heb wel nog maar een jaar mijn rijbewijs B. Of is het enkel de leeftijd dat een rol speelt. heb hier ergens gelezen dat het tot 21 jaar <=25kw was, maar vond niet direct iets terug over het aantal jaar rijbewijs.

En als ge uw theorie haalt: moet ge dan eerst uw lessen gedaan hebben (6uur) voor ge uw voorlopig rijbewijs gaat afhalen. Of moet ge die 6 uur gevolgd hebben voor ge examen aflegt, maar moogt ge al vroeger rijden.

Ook de regels van het voorlopig rijbewijs, zijn die dezelfde als bij rijbewijs B.
Waarschijnlijk geen passagiers vermoedt ik. Maar in het weekend 's nachts rondrijden, mag dat?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Karl schreef:wat zijn de regels eigenlijk op dat vlak. Ik ben zelf van plan om voor mijn A te gaan.
Theorie afleggen en praktische rijopleiding volgen bij de rijschool.

6 uur als je nadien via voorlopig rijbewijs verder oefent, minstens 8 uur als je meteen voor het praktijkexamen gaat .
Ik ben 23; maar heb wel nog maar een jaar mijn rijbewijs B. Of is het enkel de leeftijd dat een rol speelt. heb hier ergens gelezen dat het tot 21 jaar <=25kw was, maar vond niet direct iets terug over het aantal jaar rijbewijs.
De 25 kW en <= 0,16 kW/kg beperking is tot men 21 is of tot iemand van minder dan 21 zijn beperkt rijbewijs A al twee jaar heeft (de beperking vervalt pas bij omwisseling van het rijbewijs).

Als je op 23 leert rijden met de motor, dan zal dat normaal gezien ineens met een model met +25 kW en > 0,16 kW/kg zijn.

Volg je de praktische opleiding toch met een beperkte motor, dan zal ook je voorlopige en nadien definitieve rijbewijs beperkt zijn.

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=afd2#art8

Artikel 8. §2. Het voorlopige rijbewijs afgegeven voor het aanleren van het besturen van een voertuig van de categorie A wordt enkel geldig verklaard voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder of gelijk aan 25 kW en met een vermogen / gewichtsverhouding van minder of gelijk aan 0,16 kW/kg indien de kandidaat minder dan 21 jaar is of indien de kandidaat de lessen bedoeld in artikel 15, tweede lid, 3°, a) gevolgd heeft met een dergelijk voertuig.

En als ge uw theorie haalt: moet ge dan eerst uw lessen gedaan hebben (6uur) voor ge uw voorlopig rijbewijs gaat afhalen. Of moet ge die 6 uur gevolgd hebben voor ge examen aflegt, maar moogt ge al vroeger rijden.
Je krijgt het voorlopige rijbewijs A alleen met getuigschrift van de gevolgde uren rijopleiding.

Met dat voorlopige rijbewijs kan je dan oefenen en binnen het jaar examen afleggen.

Deze voorlopige rijbewijzen zijn maar 1 jaar geldig en kunnen niet verlengd worden. Ga dus ruim op tijd examen afleggen en laat tijd voor eventuele herkansing(en).

Ook de regels van het voorlopig rijbewijs, zijn die dezelfde als bij rijbewijs B.
Neen. Die zijn anders.
Waarschijnlijk geen passagiers vermoedt ik.
Geen passagiers - ook niet als begeleider met voorlopig rijbewijs A :!:

Maar in het weekend 's nachts rondrijden, mag dat?
Pas als je effectief 24 bent.

Op 23 zit je nog met de beperkingen op weekend- en feestdagen :

Artikel 9
De kandidaat van minder dan 24 jaar mag niet rijden van tweeëntwintig uur tot zes uur 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Pas als je effectief 24 bent.

Op 23 zit je nog met de beperkingen op weekend- en feestdagen :

Artikel 9
De kandidaat van minder dan 24 jaar mag niet rijden van tweeëntwintig uur tot zes uur 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen
Euch ben ik dan slecht ingelicht als ik meen te weten dat het ondertussen veranderdt is zodoende dat mensen die al ouder zijn dan 24 ook niet meer mogen rijden in die periode. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Euch ben ik dan slecht ingelicht als ik meen te weten dat het ondertussen veranderdt is zodoende dat mensen die al ouder zijn dan 24 ook niet meer mogen rijden in die periode. :?:
Voor de voorlopige rijbewijzen B is dat veranderd, daar mag niemand meer rijden tijdens die uren en dagen, ongeacht de leeftijd.
http://wegcode.be/wet.php?wet=119&node=hfdstII#art6


Voor de andere voorlopige rijbewijzen valt die beperking nog altijd weg vanaf 24 jaar.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

allé nog 4 maand dan voor het donker thuis. Merci voor de info mannen, ga er in de loop van volgende week is werk van maken.
Plaats reactie