vraagje rijbewijs a

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
csser
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2007, 13:17

vraagje rijbewijs a

Bericht door csser »

hallo
ik heb een vraagje voor jullie ik ben dus vanplan, om een rijbewijs a te behalen ik ben 19 jaar dut dat zal een a klein worden (max 25)
mijn vraag is juist mag ik met de honda cbr 125 rijden en vooral mag ik met die cbr 125 mijn praktisch examen mee afleggen
ik hoop dat julie dat weten
info over de cbr 125 vind je hier http://www.motorwereld.be/catalogus2.asp?ID=677
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje rijbewijs a

Bericht door Inazuma »

csser schreef: ik heb een vraagje voor jullie ik ben dus vanplan, om een rijbewijs a te behalen ik ben 19 jaar dut dat zal een a klein worden (max 25)

mijn vraag is juist mag ik met de honda cbr 125 rijden en vooral mag ik met die cbr 125 mijn praktisch examen mee afleggen
Ermee rijden mag (met voorlopig rijbewijs A).


Examen ermee afleggen mag niet.

Vermogen is te laag (net geen 10 kW , om in de "2 jaar rijbewijs B" regeling te vallen).
Je moet minstens 20 kW hebben (en max 25) ...

Voorwaarden voor de motor waarmee je examen doet :

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5#art38


Artikel 38, §2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :

1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;

2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.

De kandidaat die de leeftijd van 21 jaar niet bereikt heeft en de houder van een voorlopig rijbewijs met de vermelding « A ≤ 25 kW ≤ 0,16 kW/kg » leggen het examen af met een voertuig dat beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in 1°.

De kandidaat moet uitgerust zijn met handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook met laarzen of bottines die de enkels beschermen.
§3.

csser
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2007, 13:17

Bericht door csser »

pff wat een grote zever nu moet ik een andere moto zoeken of zou je met de moto van de rijschool u examen doen mss weet iemand dit het zou mij alsins gelukkig maken :) (ik hoop op een goed antwoord)
csser
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2007, 13:17

Bericht door csser »

hoe zit dat eigenlijk met de rijschool is dat verplicht of niet
zou iemand eens een linkje willen zetten aub over vrije begeleiding en met de rijschool aub
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Voorbeeld

http://www.rijschooldefensief.be
Klik op RIJBEWIJS A
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

csser schreef:hoe zit dat eigenlijk met de rijschool is dat verplicht of niet
zou iemand eens een linkje willen zetten aub over vrije begeleiding en met de rijschool aub
Opleiding bij de rijschool is altijd verplicht voor rijbewijs A.

:arrow: Minimum 6 uur als je nadien met een voorlopig rijbewijs A en eigen motor verder oefent .
Je mag dan alleen rijden (zonder passagier :!: ) of met een begeleider op een andere motor of in een auto , als je dat wil.

De meeste rijscholen hebben ook een regeling om nadien met hun motoren examen te doen omdat niet iedereen een geschikte motor heeft, uiteraard tegen extra betaling.


:arrow: Minimum 8 uur als je de volledige rijopleiding bij de rijschool volgt, en dan examen aflegt.
csser
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2007, 13:17

Bericht door csser »

erg bedankt julie twee :)
ik ga nu kijken voor het theoretisch deel , dan 8 uur rijschool en examen met hun motor . en ondertussen rijden met de cbr 125 .
en ik dacht dat je geen passagiers mag meenemen met een vooropig a klein.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

csser schreef: en ik dacht dat je geen passagiers mag meenemen met een vooropig a klein.
Inderdaad : geen passagiers meenemen met een voorlopig rijbewijs A :!:
csser
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2007, 13:17

Bericht door csser »

nogmaals bedankt voor julie hulp en prachtige site
Plaats reactie