rijden onder invloed van drank!!!!

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

rijden onder invloed van drank!!!!

Bericht door Gast »

als je iemand kent die heel vaak onder in vloed van drank zelf naar huis rijd in zijn auto en je weet dat die persoon veel te veel op hebt
moet je daar dan mee naar de politie gaan als die persoon niet naar jouw luisterd ?of niet of gewoon laten gaan??
als je dat weet en als je niks zegt bijv.tegen de politie ben je dan zelf ook strafbaar ???
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Stel dat je het over je overbuurman hebt en je weet dat die soms dronken achter het stuur zit.

Neen, dan moet jij dat niet tegen de politie gaan zeggen.

Stel dat je het over je man of over je zoon hebt.

Dan kun je best deskundige hulp inroepen.
Gast

Bericht door Gast »

eugeen schreef:Stel dat je het over je overbuurman hebt en je weet dat die soms dronken achter het stuur zit.

Neen, dan moet jij dat niet tegen de politie gaan zeggen.

Stel dat je het over je man of over je zoon hebt.

Dan kun je best deskundige hulp inroepen.
het is me bedrijfsleider en ik ben één van de werknemers van hem die eigenlijk al heel lang met dit probleem zit dus weten we eigenlijk echt niet wat we er mee aan moeten
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik veronderstel dat je met hem niet mee rijdt. In dat geval is het jouw taak niet om naar de politie te gaan.

1. In de eerste plaats kan jij veronderstellen dat hij teveel heeft gedronken, maar je hebt geen toestel om het alcoholgehalte te meten.
2. Het is de taak van de politie om te controleren of bestuurders dronken achter het stuur zitten.
Gast

Bericht door Gast »

eugeen schreef:Ik veronderstel dat je met hem niet mee rijdt. In dat geval is het jouw taak niet om naar de politie te gaan.

1. In de eerste plaats kan jij veronderstellen dat hij teveel heeft gedronken, maar je hebt geen toestel om het alcoholgehalte te meten.
2. Het is de taak van de politie om te controleren of bestuurders dronken achter het stuur zitten.
maar kan ik niet een controle aan vragen of zo iets want dit moet echt stoppen voor dat hij gewonden veroorzaakt
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Meld misdaad anoniem

Bericht door aoosterh »

Over het algemeen houden 'kliklijnen' (vergelijk in Nederland http://www.meldmisdaadanoniem.nl/) aan dat er sprake moet zijn van een 'ernstig misdrijf'. Dus stel dat je ziet dat iemand terwijl hij dronken achter het stuur zit een aanrijding veroorzaakt of andermans eigendom beschadigt, dan zou er aanleiding kunnen zijn om naar de Belgische tegenhanger van 'Meld Misdaad Anoniem' te bellen (ik weet niet wat er in België op dat gebied is). Maar met te veel alcohol achter het stuur zitten lijkt me op zich nog geen 'ernstig misdrijf'.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door wooter »

Overleg met de wijkagent ofdat er plannen zijn voor een alcoholcontrole in de buurt van het bedrijventerrein op een vrijdag in de vroege avond.

Zelf "klacht" gaan indienen gaat niet, je kan enkel ervoor zorgen dat je niet met 'm meerijdt, 'm ontwijkt, hoopt dat ie niemand anders aanrijdt, en hopen dat men 'm voor z'n aanrijding al pakt op een alcoholcontrole.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Meld misdaad anoniem

Bericht door Benny Stinkens »

aoosterh schreef: Maar met te veel alcohol achter het stuur zitten lijkt me op zich nog geen 'ernstig misdrijf'.
Dat is dan jou mening die anderen zeker niet zullen delen :shock:

Sommigen zullen dit een moordenaar op vrije voeten noemen (die gelukkig nog geen "moord" gepleegd heeft)

Onze gast geeft duidelijk aan dat hij wil voorkomen dat er gewonden of doden vallen wat mij dus vertelt dat hij de kans dat dit gebeurt vrij groot inschat.

Hij schrijft ook dat we niet weten wat ermee te doen, dus is hij waarschijnlijk niet de enige die brokken verwacht.

Het feit dat het zijn bedrijfsleider is maakt het er ook niet gemakkelijker op, probeer maar eens naar je baas te stappen om hem te vertellen dat hij iets niet mag doen.

@ gast

Zoals reeds eerder geschreven ben je niet verplicht dit aan de politie te melden en dus ook niet strafbaar als je het niet doet.

Maar er staat nergens geschreven dat het verboden is, dus wat ik zou doen is naar de politie gaan (of bellen indien je liever anoniem blijft) en je probleem er eens uitleggen.
Met andere woorden geen klacht of aangifte maar wel een advies vragen.

Wees wel voorzichtig want als je baas er lucht van krijgt zou dit wel eens nare gevolgen voor jou kunnen betekenen en dit zou zonde zijn want je hebt immer het beste met hem voor.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb de vraag voorgelegd aan de politie te Leuven.

De politie is van mening dat in dat geval toch best de politie wordt verwittigd omdat anderen in gevaar kunnen gebracht worden. De beller kan dit annoniem doen of aan de politie vragen om annoniem te blijven.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Meld misdaad anoniem

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:
aoosterh schreef: Maar met te veel alcohol achter het stuur zitten lijkt me op zich nog geen 'ernstig misdrijf'.
Dat is dan jou mening die anderen zeker niet zullen delen :shock:
Het is inderdaad een ernstig misdrijf, omdat het de kans dat je een ongeval met gekwetsten of doden veroorzaakt, in aanzienlijke mate verhoogt.
Sommigen zullen dit een moordenaar op vrije voeten noemen (die gelukkig nog geen "moord" gepleegd heeft)
Dat is dan weer wat te ver naar het andere uiterste. Moord houdt in dat de dader (al dan niet met voorbedachten rade) de bedoeling had om het slachtoffer te doden. Behoudens bewijs van het tegendeel, gaat men bij verkeersongevallen altijd uit van onvrijwillige slagen en verwondingen (al dan niet met de dood tot gevolg).
Plaats reactie