geflitst

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
LethPhaos
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008, 10:19

geflitst

Bericht door LethPhaos »

Ik ben vrij hard geflitst zaterdagnacht. Volgens http://wegcode.be/snelheidsovertreding.php is dit de sanctie:

Code: Selecteer alles

Resultaat van de berekening:

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 70
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 112.8


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

    * Onmiddellijke inning
      In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking
      ->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

    * Minnelijke schikking
      In principe wordt u gedagvaard
      zo niet bedraagt de minnelijke schikking 220€
      ->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

    * Rechtbank
      55-2750€
      Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
Ik heb mijn rijbewijs net een jaar, en ik heb van verschillende mensen gehoord dat als je je rijbewijs nog geen 2 jaar hebt (anderen zeggen 1 jaar) dat je dan al je huidig behaalde stempels verliest en dat je alle examens opnieuw moet doen.

Klopt dit, en hoe zit dat juist? Ik vind er precies niets van terug :(
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geflitst

Bericht door Inazuma »

LethPhaos schreef:Ik ben vrij hard geflitst zaterdagnacht.

Ik heb mijn rijbewijs net een jaar, en ik heb van verschillende mensen gehoord dat als je je rijbewijs nog geen 2 jaar hebt (anderen zeggen 1 jaar) dat je dan al je huidig behaalde stempels verliest en dat je alle examens opnieuw moet doen.
112 - zelfs na correctie - waar je 70 mag is meer dan 40 km/u te snel.
Daarmee zit je over het punt waar de bestraffing niet meer om mee te lachen is ...


De boetebedragen hieronder lijken misschien nog doenbaar, maar die moet je nog met 5,5 vermenigvuldigen : dat geeft een boetemarge van 55 tot 2750 euro ...

De bij wet voorziene straf omvatt eveneens minstens 8 dagen intrekking van het rijbewijs.
(Hoop maar niet op een gemotiveerd vonnis om dat niet te doen ... zie later)

http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstII#art29
Artikel 29, § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

* het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :


* het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.



Aangezien je je rijbewijs minder dan 2 jaar hebt, betekent dit dat de rechter zelfs niet anders kan dan het verval van het recht tot sturen uit te spreken.
Bovendien zal je minstens het theoretische of praktische examen weer moeten afleggen - de rechter is dat bij wet verplicht :

http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstVIafd1
Artikel 38, § 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.


Het theoretisch of het praktische examen opnieuw afleggen is dus een minimum - daar kunnen nog andere zogenaamde herstelonderzoeken bijkomen :

Artikel 38, § 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.


(voor lichtere overtredingen kan de rechter dergelijke onderzoeken opleggen, in jouw geval moet hij daarvan dus minstens theorie of praktijk opleggen.)

Info over herstelonderzoeken anders dan theorie / praktijk :

http://www.herstelonderzoeken.be/nl/index.html


Bij veroordeling zal je nog de gerechtskosten moeten betalen (40-50 euro ofzo, die onkost is nog het minste), en een verplichte bijdrage aan het zgn. Slachtofferfonds van 137,5 euro.


Voorspellen wat de rechter gaat oordelen is onbegonnen werk, maar uit andere veroordelingen valt wel wat af te leiden :
Hou zeker rekening met een straf van tussen de 220 en 500 euro aan (effectieve) boete en een paar maanden rijverbod + theorie en praktijk te herdoen.

Als je er goedkoper vanaf komt, is het dan een opluchting ...


Hopelijk voor jou ben je niet geflitst in het gerechtelijk arrondissement Dendermonde - en dat is groot - want dan ben je voor snelheidsovertredingen doorgaans helemaal de pineut.



<2 maal Artikel 29 veranderd in Artikel 38 , en de link aangepast naar Art. 38 :oops: >
Laatst gewijzigd door Inazuma op 14 apr 2008, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
LethPhaos
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008, 10:19

Bericht door LethPhaos »

Dank voor uw antwoord!

Weet u ook of ik mijn (momenteel nog tijdelijke) rijbewijs A mee verlies?
Ik ben vrij afhankelijk van motorisch vervoer...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

LethPhaos schreef:Dank voor uw antwoord!

Weet u ook of ik mijn (momenteel nog tijdelijke) rijbewijs A mee verlies?
Ik ben vrij afhankelijk van motorisch vervoer...
Inazuma schreef
De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :


verliezen is veel gezegd maar een verval mag je verwachten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

LethPhaos schreef:Dank voor uw antwoord!

Weet u ook of ik mijn (momenteel nog tijdelijke) rijbewijs A mee verlies?
Ik ben vrij afhankelijk van motorisch vervoer...
Als je met de motor geflist bent, moet het verval minstens de categorie A omvatten.

Als je met de auto geflist bent, moet het verval minstens de categorie B omvatten.


De rechter moet het verval van het recht tot sturen echter niet beperken tot een bepaalde categorie.
Hij kan dat doen.


Artikel 45

De rechter kan het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.

Wanneer de overtreding met een motorvoertuig werd begaan, moet het verval ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.



Het duurt doorgaans nogal lang voor je voor de politierechter moet verschijnen - kan bijna een jaar duren - maar ik zou ondertussen toch al eens naar alternatieven uitkijken.


Een verval uitgevoerd tijdens weekend en feestdagen zie ik niet gebeuren, omdat je de opgelegde herstelonderzoeken zal moeten ondergaan alvorens je weer hersteld wordt in het recht tot sturen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: verliezen is veel gezegd maar een verval mag je verwachten.
Bij een normaal verval van het recht tot sturen krijg je je rijbewijs gewoon terug na afloop van de tijd dat je het moest inleveren.

Indien herstelonderzoeken opgelegd worden, ben je je rijbewijs kwijt tenzij je eerst slaagt in de herstelonderzoeken.
Dat is een serieus verschil.
LethPhaos
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008, 10:19

Bericht door LethPhaos »

Het duurt doorgaans nogal lang voor je voor de politierechter moet verschijnen - kan bijna een jaar duren - maar ik zou ondertussen toch al eens naar alternatieven uitkijken.
Hoe lang duurt het dan eer een vergrijp als dit verjaard is? Als ik al een jaar extra braaf rijd om niet nóg een keer geflitst te worden is het resultaat toch al bereikt, dan moet ik toch niet perse nog eens voor de extra kosten van het opnieuw behalen van een rijbewijs gesteld worden :p
Plaats reactie