Rijbewijs afnemen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Rijbewijs afnemen

Bericht door Gast »

Ik heb een misschien ietwat vreemde vraag:
Mag een ambtenaar van de gemeente, die bevoegd is om rijbewijzen uit te geven, een rijbewijs nietig verklaren zonder dat daar enige fout (snelheidsovertreding, parkeerboete, dronkenschap achter het stuur, ongeval, roekeloos rijgedrag, ...) aan vooraf ging?
Kan een ambtenaar dus 'zonder reden' een rijbewijs nietig doen verklaren?
Mijn idee was dat het niet zou gaan, omdat er "permanent" staat op het rijbewijs, net als bij en bouwvergunning, en die kan je nooit intrekken eens ze is uitgedeeld.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Die ambtenaar gaat dat niet zomaar doen.
Als dat gebeurt zal hij daar wel een of andere opdracht voor hebben.
Je informatie is te onvolledig om duidelijk te kunnen antwoorden.

En wat je van die bouwvergunning schrijft, vergeet dat maar.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs afnemen

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Ik heb een misschien ietwat vreemde vraag:
Mag een ambtenaar van de gemeente, die bevoegd is om rijbewijzen uit te geven, een rijbewijs nietig verklaren zonder dat daar enige fout (snelheidsovertreding, parkeerboete, dronkenschap achter het stuur, ongeval, roekeloos rijgedrag, ...) aan vooraf ging?

De rechter spreekt het verval van het recht tot sturen uit, bij veroordeling wegens (zware) overtredingen.


Een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs door de politie, wordt nog altijd bevolen door de procureur des Konings, het is dus niet de politie-agent die dat zelf even beslist.


Bij een tijdelijk verbod tot sturen (omdat je teveel gedronken hebt) verplicht Artikel 61 van de verkeerswet je om je rijbewijs tijdelijk aan de politie te overhandigen.

Kan een ambtenaar dus 'zonder reden' een rijbewijs nietig doen verklaren?
Zonder reden niet.

Voor zover ik weet kan een ambtenaar bvb wel een document inhouden waarvan hij gegronde vermoedens heeft dat het vervalst is.
Plaats reactie