rond punt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
geth

rond punt

Bericht door geth »

Als er een rond punt is met twee rijvakken, wanneer moet ik dan naar het binnenste rijvak? Of vermijd ik dit vak beter als nog niet zo ervaren rijder..

Dank bij voorbaat.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Er is geen wettelijke verplichting om naar de binnenste rijstrook te gaan. Op het examen kan het dus niet fout gerekend worden als je dat niet doet.

Het getuigt wel van sociaal verkeersgedrag als je, bij het oprijden van de rotonde, en als je ze niet al bij de eerstvolgende afslag wil verlaten, meteen een andere dan de uiterst rechtse rijstrook kiest. Zo kunnen andere bestuurders immers gemakkelijker de rotonde oprijden. Voorbij de laatste afslag die je niet wil nemen, ga je dan naar de uiterst rechtse rijstrook om de volgende afslag te nemen.

Het probleem is dat het soms moeilijk is om terug op die uiterst rechtse rijstrook te geraken, omdat daar bestuurders rijden die niet tegemoetkomend zijn, en je nog eens een rondje mag rijden.

Om deze reden heb ik er wel begrip voor als een beginneling alleen maar de uiterst rechtse rijstrook gebruikt.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4322
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je moet niet naar het binnenste rijvak.

9.3.1. (...) Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.


Je mag dus kiezen welke rijstrook je gebruikt op een rotonde.
Er zijn over dit onderwerp al talloze discussies gevoerd, maar ik blijf erbij dat de rotondes in België te klein zijn om efficiënt gebruik te kunnen maken van de binnenste rijstrook.
Je zal mij daar dan ook niet snel aantreffen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

xantingo schreef:ik blijf erbij dat de rotondes in België te klein zijn om efficiënt gebruik te kunnen maken van de binnenste rijstrook.
"De" rotondes? Heb je het Maarschalk Montgommeryplein in Brussel al eens gezien? Dat is een rotonde met 4 rijstroken.

Afbeelding
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4322
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dat is correct, Jozef, maar de rotondes van dat formaat kan je in België op de vingers van één hand tellen...

Enfin, maak er "de meeste rotondes" van :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
fredbel6
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 sep 2007, 21:31

Bericht door fredbel6 »

Mij is gewoon verteld dat dat "no go zone" is, aan de binnenkant van die ronde punten.
En euh....zulke plekjes in Brussel zijn nu voorlopig wel de laatste plekjes in België waar ik ga rijden met mijn L achterop. :lol:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

fredbel6 schreef:...
En euh....zulke plekjes in Brussel zijn nu voorlopig wel de laatste plekjes in België waar ik ga rijden met mijn L achterop. :lol:
Probeer eens in Parijs, daar kom je er tientallen zoniet honderden tegen van dergelijk formaat. :lol: :lol: :lol:
Inazuma
Berichten: 11366
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

fredbel6 schreef:Mij is gewoon verteld dat dat "no go zone" is, aan de binnenkant van die ronde punten.
Je mag daar rijden, maar het betekent wel dat je dan minstens 2 maneuvers (wisselen van rijstrook) moet uitvoeren waarbij je aan de andere weggebruikers voorrang moet verlenen.

Dat is weinig praktisch op de meestal nog steeds erg kleine Belgische rotondes met 2 rijstroken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

fredbel6 schreef:Mij is gewoon verteld dat dat "no go zone" is, aan de binnenkant van die ronde punten.
Waarom liggen die rijstroken daar dan? Ik vermoed dat die foto op een zondag gemaakt is, want ik kan je verzekeren dat ze in de ochtend- en avondspits druk gebruikt worden.

De mensen klagen steen en been dat het niet meer vooruit gaat in het verkeer, maar als ze dan eens de nodige rijstroken krijgen, willen ze ze niet gebruiken. Begrijpe wie kan.
En euh....zulke plekjes in Brussel zijn nu voorlopig wel de laatste plekjes in België waar ik ga rijden met mijn L achterop. :lol:
Waarom? Ik heb daar tijdens de spits al heel dikwijls leswagens van rijscholen gezien.
peter_ G

Re: rond punt

Bericht door peter_ G »

geth schreef:Als er een rond punt is met twee rijvakken, wanneer moet ik dan naar het binnenste rijvak? Of vermijd ik dit vak beter als nog niet zo ervaren rijder..



Mag je ook op de praktijkexamen,in het midden rijden van de rotonde,dus niet in de binnenste of in de buitenste rijvak rijden.

Omdat als je nog niet zoveel jaren ervaring in het rijden heb met de auto,vindt ik het in middden rijden van de rotonde met twee rijvakken goed.

Mag dat of mag dat niet,in het midden rijden op de rotonde tijdens de praktijkexamen.

Opgelet : Er zijn rotonde waar de twee rijvakken wordt aan geduidt met onderbroken strepen en rotonde waar de twee rijvakken geen onderbroken streep staan.

Wie kan mij helpen met deze vraag,dank.u.
Inazuma
Berichten: 11366
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rond punt

Bericht door Inazuma »

peter_ G schreef: Mag je ook op de praktijkexamen,in het midden rijden van de rotonde,dus niet in de binnenste of in de buitenste rijvak rijden.
Je moet wel in 1 rijstrook rijden (behalve bij wisselen van rijstrook uiteraard) - dus NIET half in de linker en half in de rechter rijstrook blijven rijden.


Als er op een rotonde 3 rijstroken zijn, mag je ook in de middelste rijstrook rijden.

Voorrang verlenen bij elke rijstrookwissel.

Enkel afslaan vanuit de RECHTER rijstrook :!: (tenzij voorsorteringspijlen anders aangeven)


Mag dat of mag dat niet,in het midden rijden op de rotonde tijdens de praktijkexamen.
Als de rotonde breed is en niet is opgedeeld in rijstroken mag je op de rijbaan van de rotonde rijden waar je wil.

Opgelet : Er zijn rotonde waar de twee rijvakken wordt aan geduidt met onderbroken strepen en rotonde waar de twee rijvakken geen onderbroken streep staan.
Als er geen onderbroken streep getrokken is , is er ofwel :

- geen verdeling in rijstroken
- een doorlopende streep getrokken (die mag je dan niet overschrijden.)
Laatst gewijzigd door Inazuma op 23 apr 2008, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: rond punt

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:een on-onderbroken streep
Even de juiste term niet gevonden, Inazuma? Dat is uiteraard een doorlopende streep. :wink:
Inazuma
Berichten: 11366
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rond punt

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Inazuma schreef:een on-onderbroken streep
Even de juiste term niet gevonden, Inazuma? Dat is uiteraard een doorlopende streep. :wink:
Ja, zoiets :oops:
Gast

Bericht door Gast »

hoi, beetje oude topic, maar kan iemand de wet erbij halen over voorrang OP een rotonde?


Ik heb dit gevonden:

Code: Selecteer alles

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt. 

Die "hij" weet ik al niet op wie dat slaat...
Ik vermoed dat het hier eigenlijk gewoon over een een rotonde gaat van 1 rijstrook en je moet geen voorrang geven aan wie er op wilt...


Staat er echt ergens in de wet "wanneer u wisselt van rijstrook op een rotonde moet u voorrang geven aan wie van rechts komt én aan wie van links komt"? Want wat in bovenstaande posts staat vind ik ook maar dubieus... Waarom moet diegene die langs binnen rijdt voorrang geven aan wie er rechts van hem rijdt? Iemand inhalen langs rechts mag toch niet? Op de snelweg mag dit ook niet.


Bedankt voor uw zeker antwoord,
ik passeer iedere dag 4 van deze rotondes en ik rijd meestal langs de binnenkant en snij dan aan de afrit nogal vaak de andere wagen af omdat die toch meestal ook moet afslaan... maar 1 dezer dagen gaat er misschien wel eens iemand tegen mij rijden en dan wil ik wel het recht aan mijn zijde hebben :D
MatthiasButtiens
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
Locatie: Wespelaar (Haacht)

Bericht door MatthiasButtiens »

Als je op een rotonde rijdt, heb je voorrang op de bestuurders die niet op de rotonde rijden. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je niet meer moet uitkijken :P , zeker als je afslaat!
Plaats reactie