Verwarring

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Rens

Verwarring

Bericht door Rens »

Ik wil even het volgende aankaarten:
3. Tweewielige motoren

- Tweewielige motorfietsen en bromfietsen moeten overdag en 's nachts het dimlicht en het rode achterlicht gebruiken.

En even daaronder staat :

. VOORAAN:

Bestuurders van motorvoertuigen (ook bromfietsen en motorfietsen) mogen vrij kiezen of zij willen rijden met:
. ofwel met het dimlicht
. ofwel met het grootlicht
. ofwel met het dimlicht en het grootlicht tegelijkertijd.


Wat ik nu doe is misschien muggenziften, maar ik wil enkel voorkomen dat iemand het verkeerde overneemt, ik had het zelf bijna voor.
Dus hoe zit het nu juist voor bromfietsen en motorfietsen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verwarring

Bericht door Inazuma »

Rens schreef:Ik wil even het volgende aankaarten:

Dus hoe zit het nu juist voor bromfietsen en motorfietsen?
Van het aanbreken dag tot het vallen van de avond :
dimlicht verplicht
grote lichten zijn dan echter verboden.


Van het vallen van de avond tot het aanbreken van de dag ; of wanneer er geen duidelijk zicht is tot ongeveer 200m :

dimlicht verplicht
grote lichten toegestaan ( indien niet verboden wegens de opgegeven uitzonderingen).



Het overzichtje inzake lichten zal dus inderdaad lichtjes moeten aangepast worden - of de omstandigheden zullen erbij vermeld moeten worden.

Goed opgemerkt !
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Hoewel,
even kijken wat er precies op de site staat:

WANNEER MOETEN DE LICHTEN VERPLICHT GEBRUIKT WORDEN?
1. Tussen valavond en zonsopgang
- De lichten moeten verplicht gebruikt worden tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag.
2. Regen, hagel, sneeuw
- Overdag, wanneer de zichtbaarheid omwille van regen, hagel, sneeuw... niet verder is dan 200 meter.
3. Tweewielige motoren
- Tweewielige motorfietsen en bromfietsen
moeten overdag en 's nachts het dimlicht en het rode achterlicht gebruiken.
--------------------------------------------------------------------------------
WELKE LICHTEN MOETEN GEBRUIKT WORDEN?
1. VOORAAN:
Bestuurders van motorvoertuigen (ook bromfietsen en motorfietsen) mogen vrij kiezen of zij willen rijden met:
. ofwel met het dimlicht
. ofwel met het grootlicht
. ofwel met het dimlicht en het grootlicht tegelijkertijd.

Maar, omdat het grootlicht verblindend kan zijn, is het gebruik ervan in volgende gevallen verboden:
a. Bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker (voetganger, fietser, brom- motorfietser, auto's...)
b. Als de tegenligger met zijn lichten knippert om duidelijk te maken dat hij door het grootlicht wordt verblind.
c. Als een auto op minder dan vijftig meter voor jou rijdt.

d. Als de rijbaan voldoende verlicht is, zodat je gemakkelijk 100 meter ver kan zien.

e. Bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot, waarvan de bestuurder of de stuurman door het groot licht kan worden verblind.

Wanneer je alles leest en correct interpreteert, is het duidelijk dat
- bromfietsen en motorfieten overdag het dimlicht moeten voeren
- overdag het grootlicht niet gebruikt mag worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Rens

Bericht door Rens »

Idd, daarom dat ik ook schreef : ik had het ook bijna voor
Na het volledig lezen en interpreteren vind je het antwoord ook wel maar ik vond gewoon dat het iets beter kon geformuleerd worden.

want als ik deze zin lees : - Tweewielige motorfietsen en bromfietsen moeten overdag en 's nachts het dimlicht en het rode achterlicht gebruiken.

Dan lees ik in de eerste plaats dat een dimlicht de enige optie is.

Ik dacht dat het misschien duidelijker zou zijn anders geformuleerd
En alles wat deze site nog dat tikkeltje perfecter kan maken...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Rens schreef:Idd, daarom dat ik ook schreef : ik had het ook bijna voor
Na het volledig lezen en interpreteren vind je het antwoord ook wel maar ik vond gewoon dat het iets beter kon geformuleerd worden.

want als ik deze zin lees : - Tweewielige motorfietsen en bromfietsen moeten overdag en 's nachts het dimlicht en het rode achterlicht gebruiken.

Dan lees ik in de eerste plaats dat een dimlicht de enige optie is.

Ik dacht dat het misschien duidelijker zou zijn anders geformuleerd
En alles wat deze site nog dat tikkeltje perfecter kan maken...
Wanneer je leest wat er staat lees je niet dat een dimlicht de enige optie is... de zin zegt alleen dat brom- en motorfietsen zowel overdag als 's nachts het dimlicht moeten gebruiken.

In je eerste post citeer je uit de tekst op de site, maar je laat de helft achterwege. Vandaar dat ik even de volledige tekst kopieerde, en aangeduid hebt waar de verschillende regels toegelicht worden.

Wanneer je een fiets in mekaar wil steken, begin je toch ook eerst met alle onderdelen bijeen te leggen; je begint toch ook niet zonder dat je het frame gemaakt hebt?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Rens

Bericht door Rens »

Ja dat is allemaal waar wat je zegt.
Maar maak die zin minder specifiek : tweewielige motorfietsen...moeten overdag en 's nachts rondrijden met verlichting bijvoorbeeld. En dan daaronder staat dat ze mogen kiezen welke verlichting ( dim of groot) en daaronder staan de omstandigheden wanneer een grootlicht verboden is, dat is perfect gestructureerd. Dit is toch gewoon beter of pikken jullie het niet dat iemand aan komt zetten met een voorstel?

Ik beweer helemaal niet dat de info op jullie site fout is! Het is gewoon een voorstel om het duidelijker te maken!
Als ik nu zeg : Je moet rondlopen met een banaan
en dan : Je mag kiezen of je rondloopt met een banaan of een kiwi

Is het dan niet beter van te schrijven eerst : je moet rondlopen met een stuk fruit?( dit om het heel heel simpel te tonen)

En om in de metaforische sfeer van je fietskader te blijven : Begin jij aan een puzzel zonder eerst het totaalbeeld bekeken te hebben?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Rens schreef:Ja dat is allemaal waar wat je zegt.
Maar maak die zin minder specifiek : tweewielige motorfietsen...moeten overdag en 's nachts rondrijden met verlichting bijvoorbeeld. En dan daaronder staat dat ze mogen kiezen welke verlichting ( dim of groot) en daaronder staan de omstandigheden wanneer een grootlicht verboden is, dat is perfect gestructureerd. Dit is toch gewoon beter of pikken jullie het niet dat iemand aan komt zetten met een voorstel?
Jawel, maar dan moet het voorstel toch duidelijk een meerwaarde hebben ten opzichte van hetgeen er al stond.
En dat vind ik in dit geval niet bepaald terug, maar we appreciëren zeker het initiatief.
Rens schreef:En om in de metaforische sfeer van je fietskader te blijven : Begin jij aan een puzzel zonder eerst het totaalbeeld bekeken te hebben?
Neen, net daarom heb ik de opmerking gemaat dat je in je eerste posting maar met een klein deel van de puzzel kwam aandragen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Rens

Bericht door Rens »

Nouja in mijn eerste post heb ik dat ook gedaan maar met het totaalbeeld van een puzzel bedoel ik dat je eerst moet zien wat het belangrijkste is, de rode draad is namelijk : Verlichting dag en nacht verplicht, schrijf dit voor de onderverdeling in welke lichten je mag gebruiken en wanneer je deze mag gebruiken en je weet op voorhand het belangrijkste ( je weet hoe de puzzel eruitziet, begin nu maar de puzzelstukjes te leggen)

Maar goed nu zijn we een discussie aan het houden die nergens tot leidt. En het heeft misschien geen meerwaarde, maar ik wou het toch even aangeven omdat ik er mij eerst zelf in vergist heb. ( het zal het te wijten zijn aan het late uur dat ik deze tekst gisteren nog heb gelezen)
Excuses voor het muggenziften
Met vriendelijke groet
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Hoewel,
even kijken wat er precies op de site staat:
De manier waarop het in de wegcode staat is ook niet al te overzichtelijk en duidelijk - en dat moeten wij dus beter kunnen en doen ;)


Het overzichtstabelletje klopt niet 100% want het is overdag geen dimlicht OF grootlicht - het is uitsluitend dimlicht terwijl grootlicht nadrukkelijk verboden is.

(Vraag me niet waarom de éne het wel mag en de andere niet, maar het is nu zo. De wegcode verbiedt het gebruik van de grote lichten overdag / bij goed zicht namelijk niet voor andere voertuigen ...)



WELKE LICHTEN MOETEN GEBRUIKT WORDEN?
1. VOORAAN:
Bestuurders van motorvoertuigen (ook bromfietsen en motorfietsen) mogen vrij kiezen of zij willen rijden met:
. ofwel met het dimlicht
. ofwel met het grootlicht
. ofwel met het dimlicht en het grootlicht tegelijkertijd.


Klopt voor brom/motorfietsen alleen als de zichtbaarheid slecht is of van valavond-tot-ochtend, dan moeten we dat toch best ook zo aangeven.


Andere mogelijkheid is de specifieke regeling voor bromfietsen / motoren naar de repectievelijke theorie te schuiven.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:De wegcode verbiedt het gebruik van de grote lichten overdag / bij goed zicht namelijk niet voor andere voertuigen
Dat hangt ervan af hoe je dit interpreteert:

30.1. Motorvoertuigen
1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.
De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :
d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.


Er wordt nergens bepaald of de weg kunstmatig verlicht moet zijn, zonlicht of daglicht is in mijn ogen ook verlichting*. Dus mogen andere voertuigen overdag ook geen grote lichten voeren.

*Van Dale zegt bij "verlichten": van licht voorzien, zijn licht geven aan: de zon verlicht de aarde
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef: Er wordt nergens bepaald of de weg kunstmatig verlicht moet zijn, zonlicht of daglicht is in mijn ogen ook verlichting*. Dus mogen andere voertuigen overdag ook geen grote lichten voeren.
Daar is ook wat van, de vraag is dan waarom dat voor motoren etc. wél voorzien is :roll:



Enfin, met de wegcode kan je je blijven amuseren / ergeren (schrappen wat niet past) :?
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:Enfin, met de wegcode kan je je blijven amuseren / ergeren (schrappen wat niet past) :?
Volgens mij zijn beiden mogelijk al zal dat laatste in België uiteindelijk wel de bovenhand halen bij velen. :wink:
Plaats reactie