Benzinewagen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
steven963

Benzinewagen

Bericht door steven963 »

Ik heb leren rijden met een dieselwagen. Nu ga ik een 2dehands benzinewagen kopen. Maakt dat veel uit bij het rijden? Moet ik met bepaalde dingen rekening houden? of is dat ongeveer dezelfde?

Mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Benzine: schakelen +/- 2500 toeren.
Diesel: schakelen +/- 2000 toeren.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Verder is een benzine meestal ook gevoeliger qua stilvallen dan een diesel.

Bij mij was de overschakeling van de rijschooldiesel naar de benzine van thuis toch eventjes wennen in't begin. Na enkele uren ervaring met de benzine ben je dat wel al gewoon;).

Toen ik na 3,5-4maand m'n examen deed met de rijschoolauto (diesel) had ik het gevoel dat je bijna alles kon doen zonder stil te vallen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Benzinewagen

Bericht door Inazuma »

steven963 schreef:Ik heb leren rijden met een dieselwagen. Nu ga ik een 2dehands benzinewagen kopen. Maakt dat veel uit bij het rijden? Moet ik met bepaalde dingen rekening houden? of is dat ongeveer dezelfde?
Uitkijken bij het tanken.

Gas geven bij het vertrekken ...
Met een diesel doe je dat eigenlijk ook best, maar kom je er meestal mee weg zonder stilvallen.

Met mijn diesel geef je ook maar beter gas bij als je normaal-vlot wil vertrekken, anders slaat die af.


Je zal de trekkracht bij een benzine wat hoger in de toeren moeten gaan zoeken.
De indicatieve 2500 tpm kan te weinig zijn, dat hangt af van de aard van de motor, de cilinderinhoud, de wagen zelf (gewicht), en de verhoudingen van de versnellingen en hoe snel je schakelt.
Probeer even uit wat een goed schakelmoment is voor je wagen, zodat je wagen in de hogere versnelling nog voldoende vlot blijft versnellen.
Als het toerental waarop je terechtkomt na opschakelen te laag is, zal je dat voelen en horen aan de motor.
svendmae
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2008, 11:24

Bericht door svendmae »

Heb ook leren rijden met een diesel bij de rijschool. Heb me goedkope benzine-wagen aangeschaft, en het verschil qua rijstijl is best wel groot vind ik. Heb idd al gemerkt dat een benzine rapper geneigd is stil te vallen bij het vertrekken als je niet genoeg gas geeft.
Ook heb ik al gemerkt dat mijn wagentje af en toe schokkend durft vooruit gaan. Aanzetten lukt nog altijd zonder schokken, maar als ik van eerste naar 2e verleg, gebeurt het vaak dat hij 3 keer schokt, en dan pas vlot vooruit gaat. Iemand enig idee hoe dit komt? En ook als ik wil remmen op de motor, bvb van 4e terugschakel naar 3e, dan durft hij nogal eens bruusk schokken :s
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

svendmae schreef: Ook heb ik al gemerkt dat mijn wagentje af en toe schokkend durft vooruit gaan. Aanzetten lukt nog altijd zonder schokken, maar als ik van eerste naar 2e verleg, gebeurt het vaak dat hij 3 keer schokt, en dan pas vlot vooruit gaat.
Het kan zijn dat je bij te weinig toeren opschakelt.
Probeer eens of wat hoger in de toeren opschakelen het fenomeen weghelpt.

Het is best mogelijk dat de injectie (of carburatie ?) niet 100% correct afgesteld staat of wat vervuild is.


Probeer tijdens het terugschakelen eens een beetje gas bij te geven, zodat de motor makkelijker meer toeren maakt (ipv dat hij in de toeren gedwongen wordt door de wielen), en kijk of dat helpt.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wat ook wel meer invloed heeft bij benzinewagens is de bedrijfstemperatuur.
Een koude benzinemotor zal meer laten merken dat ie het nog te koud heeft dan een diesel.
svendmae
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2008, 11:24

Bericht door svendmae »

Inazuma schreef:
svendmae schreef: Ook heb ik al gemerkt dat mijn wagentje af en toe schokkend durft vooruit gaan. Aanzetten lukt nog altijd zonder schokken, maar als ik van eerste naar 2e verleg, gebeurt het vaak dat hij 3 keer schokt, en dan pas vlot vooruit gaat.
Het kan zijn dat je bij te weinig toeren opschakelt.
Probeer eens of wat hoger in de toeren opschakelen het fenomeen weghelpt.

Het is best mogelijk dat de injectie (of carburatie ?) niet 100% correct afgesteld staat of wat vervuild is.


Probeer tijdens het terugschakelen eens een beetje gas bij te geven, zodat de motor makkelijker meer toeren maakt (ipv dat hij in de toeren gedwongen wordt door de wielen), en kijk of dat helpt.


Ik liet mijn koppeling blijkbaar te rap terug opkomen. Verleggen van 1e naar 2e, dan mijn koppeling rustig laten opkomen, tot ik voldoende snelheid maak. Dan had ik dat probleem niet meer.
Wat ik me nog wel afvraag:

in de verte zie ik het verkeerslicht dat op rood staat. Ik probeer dan altijd af te remmen op de motor (gas loslaten, en tijdig terugschakelen). Maar telkens ik een versnelling lager schakel, heb ik de indruk dat mijn wagen te sterk afremt. Hij geeft een schok zeg maar, en vertraagt dan. Tijdens het terugschakelen geef ik altijd wat gas bij trouwens. Ik vrees dat dit tijdens het examen foutief zal aangerekend worden. Ik heb nog ruim de tijd om te oefenen uiteraard, maar toch zou ik dit probleem wel zo rap mogelijk willen kunnen verhelpen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

svendmae schreef: Ik liet mijn koppeling blijkbaar te rap terug opkomen. Verleggen van 1e naar 2e, dan mijn koppeling rustig laten opkomen, tot ik voldoende snelheid maak. Dan had ik dat probleem niet meer.

Als ik dat zo lees moet je toch uitkijken dat je de koppeling niet te langdurig laat opkomen en ondertussen gas geeft om snelheid te maken - dat is (buiten vertrekken uit stilstand) niet de bedoeling en veroorzaakt onnodige slijtage aan de koppeling.

De koppeling indrukken doe je zeer resoluut : ineens tot onder , en tegelijk gas minderen (timing is een kwestie van ervaring en aanvoelen)

Het gas dat je bij het opschakelen nog geeft, is wat je motor nodig heeft om op voldoende toeren te blijven om dezelfde snelheid aan te houden in de hogere versnelling.

Eens de koppeling losgelaten geef je dan gas om te versnellen.

Ik leg het uit alsof het aparte stappen zijn, maar in de praktijk sluit het éne direct en naadloos aan op het volgende .


Als de timing tussen je voeten (gas en koppeling) en hand goed is - en dat vergt wel wat feeling en oefening tot je er "de pak" van weg hebt - is het mogelijk snel op te schakelen zonder schokken.
Langer dan een paar seconden moet dat niet duren, en het kan zelfs in minder dan een seconde.


in de verte zie ik het verkeerslicht dat op rood staat. Ik probeer dan altijd af te remmen op de motor (gas loslaten, en tijdig terugschakelen). Maar telkens ik een versnelling lager schakel, heb ik de indruk dat mijn wagen te sterk afremt. Hij geeft een schok zeg maar, en vertraagt dan. Tijdens het terugschakelen geef ik altijd wat gas bij trouwens.
Bij welk toerental schakel je terug (of als je geen toerenteller hebt, bij welke snelheden ongeveer) ?

Als de auto sterk afremt op het moment dat je de koppeling weer lost, was het motortoerental te laag voor wat je in die versnelling aan die snelheid nodig hebt.

In wezen ben je dan op de koppeling aan het remmen in plaats van op de motor: die koppeling moet dan immers het verschil in draaisnelheid tussen je versnellingsbak en de motor opvangen.



Heeft iemand met meer rijervaring dat met jouw auto ook :?:
svendmae
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2008, 11:24

Bericht door svendmae »

Inazuma schreef:
svendmae schreef:
in de verte zie ik het verkeerslicht dat op rood staat. Ik probeer dan altijd af te remmen op de motor (gas loslaten, en tijdig terugschakelen). Maar telkens ik een versnelling lager schakel, heb ik de indruk dat mijn wagen te sterk afremt. Hij geeft een schok zeg maar, en vertraagt dan. Tijdens het terugschakelen geef ik altijd wat gas bij trouwens.
Bij welk toerental schakel je terug (of als je geen toerenteller hebt, bij welke snelheden ongeveer) ?

Als de auto sterk afremt op het moment dat je de koppeling weer lost, was het motortoerental te laag voor wat je in die versnelling aan die snelheid nodig hebt.

In wezen ben je dan op de koppeling aan het remmen in plaats van op de motor: die koppeling moet dan immers het verschil in draaisnelheid tussen je versnellingsbak en de motor opvangen.



Heeft iemand met meer rijervaring dat met jouw auto ook :?:

Hmm het zou wel kunnen dat ik nog iets te rap rij en wss iets te rap terugschakel. Heb hier al gelezen dat je pas moet terugschakelen bij +- 1200 tpm, denk wel dat ik daar nog boven zit. Eens kijken wat het geeft als ik iets langer wacht met terug te schakelen.

Mijn broer (die al iets van een 8 jaar zijn rijbewijs heeft) had zaterdag toevallig mijn wagen nodig, omdat zijn vriendin met de zijne weg was. Toen hij terugkwam had ik gevraagd of hij dat ook had, en hij zij dat er geen problemen waren, dat het vlot rijdt. Het ligt dus wel degelijk aan mij.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

svendmae schreef:Tijdens het terugschakelen geef ik altijd wat gas bij trouwens.
Dat is nergens voor nodig, leer dat best zo snel mogelijk weer af... het stamt uit de tijd van de auto's met niet-gesynchroniseerde versnellingsbakken en die waren al oud toen ik nog een heel klein ventje was...

Voor zover ik kan opmaken moet je de coördinatie tussen je koppelings- en gaspedaal nog wat bijschaven. Dit kan best door veel te schakelen, desnoods zoek je een rustig weggetje waar je dikwijls kan stoppen en weer vertrekken, tot 3de of 4de schakelen en weer herbeginnen, zonder andere weggebruikers te hinderen.
Een industriegebied is tijdens de weekends meestal een geschikte plaats hiervoor.
Zorg er in ieder geval voor dat je de koppeling zo weinig mogelijk laat slippen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
svendmae
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2008, 11:24

Bericht door svendmae »

xantingo schreef:
svendmae schreef:Tijdens het terugschakelen geef ik altijd wat gas bij trouwens.
Dat is nergens voor nodig, leer dat best zo snel mogelijk weer af... het stamt uit de tijd van de auto's met niet-gesynchroniseerde versnellingsbakken en die waren al oud toen ik nog een heel klein ventje was...


Dus in principe mag ik mijn gas compleet loslaten als ik wil remmen op de motor? Is dat wel gezond voor de koppeling?

Als ik het goed begrijp zou de correcte handeling dan moeten zijn: gas loslaten, wat bijremmen met de bedrijfsrem, indien mijn toerental laag genoeg is terugschakelen, weer wat laten uitbollen tot mijn toerental opnieuw laag genoeg is, weer terugschakelen, en zo verder tot ik rustig tot stilstand kom? En enkel ontkoppelen om terug te schakelen. En in het ganse proces heb ik mijn gas niet nodig?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

svendmae schreef:Dus in principe mag ik mijn gas compleet loslaten als ik wil remmen op de motor? Is dat wel gezond voor de koppeling?
Dat kan absoluut geen kwaad, zolang je de koppeling maar niet laat doorslippen.
Met een beetje oefenen krijg je de nodige fijngevoeligheid in je linkervoet, om het proces zonder schokken te laten verlopen.
Alles is een kwestie van tijd en oefening.
svendmae schreef:Als ik het goed begrijp zou de correcte handeling dan moeten zijn: gas loslaten, wat bijremmen met de bedrijfsrem, indien mijn toerental laag genoeg is terugschakelen, weer wat laten uitbollen tot mijn toerental opnieuw laag genoeg is, weer terugschakelen, en zo verder tot ik rustig tot stilstand kom? En enkel ontkoppelen om terug te schakelen. En in het ganse proces heb ik mijn gas niet nodig?
Correct.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
svendmae
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2008, 11:24

Bericht door svendmae »

xantingo schreef:
svendmae schreef:Dus in principe mag ik mijn gas compleet loslaten als ik wil remmen op de motor? Is dat wel gezond voor de koppeling?
svendmae schreef:Als ik het goed begrijp zou de correcte handeling dan moeten zijn: gas loslaten, wat bijremmen met de bedrijfsrem, indien mijn toerental laag genoeg is terugschakelen, weer wat laten uitbollen tot mijn toerental opnieuw laag genoeg is, weer terugschakelen, en zo verder tot ik rustig tot stilstand kom? En enkel ontkoppelen om terug te schakelen. En in het ganse proces heb ik mijn gas niet nodig?
Correct.

Damn, dan heb ik tijdens mijn rijles de verkeerde techniek gebruikt :oops:
Tijdens mijn rijlessen gaf ik altijd klein beetje gas bij, bij het remmen op de motor. Toen werd ik het niet gewaar, en als ik nu dezelfde handeling doe, wel. Mss omdat ik nu met een benzine rij ipv diesel?
In ieder geval had mijn instructeur daar nooit een opmerking over gemaakt. Vond ook wel dat het remmen op de motor me toen beter afging dan nu.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je tijdens het afremmen bij het terugschakelen een beetje gas geeft, wil dat zeggen dat je de remmende beweging eigenlijk telkens onderbreekt: je moet nl. je voet van het rempedaal halen om gas te kunnen geven.
Het verwondert me dan ook dat je rij-instructeur dit niet zou gemerkt hebben, en dat hij er anders geen opmerking over zou gemaakt hebben.

Een diesel remt beter af op de motor, daardoor ga je meer afremming voelen bij het loslaten van de koppeling.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie