Enkele vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jolien

Enkele vraagjes

Bericht door Jolien »

Mag ik op het praktisch rijexamen rijden/parkeren met parkeersensoren? Wij kunnen die namelijk niet afzetten..

Bij het parkeren op een helling, moet ik dan bij stilstand mij in eerste zetten? Volgens mijn moeder wel..

Mijn tweede achteruitkijkspiegel is gebroken, mijn begeleider kan er wel nog door kijken. De kans is klein dat wij deze mogen gebruiken op het examen zeker..

Bij het rijden vergis ik mij zeer veel (te veel) van versnelling, zo ga ik soms van 5de naar 2de. Heeft is iemand tips om die fout nog zelden te maken?

Als ik in tweede versnelling zit en ik rem, ben ik altijd bang om stil te vallen, ik rij namelijk met een snelle wagen. DUS duw ik meestal in een bocht waar ik vrij traag ga mijn koppeling. Dit forum afschuimend heb ik het gevoel dat dit helemaal fout is.. Wat doe ik dan het best, naar eerste schakelen in een bocht? Remmen met de kans om stil te vallen?

Dank bij voorbaat.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Jolien,

Om niet altijd opnieuw en opnieuw dezelfde vragen van jongeren te moeten beantwoorden hebben wij een praktijkboek gemaakt waar alles heel duidelijk in is uitgelegd.

Uw vragen worden daarin ook behandeld.

Wat de kapotte spiegel betreft: Als je begeleider er nog zeer goed zicht mee heeft (vb een klein barstje), dat zal het geen probleem zijn. Als het zicht vervormt, dan zal je helaas een nieuwe moeten kopen.

HANDBOEK PRAKTIJK
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Enkele vraagjes

Bericht door Rafael »

Jolien schreef:Als ik in tweede versnelling zit en ik rem, ben ik altijd bang om stil te vallen, ik rij namelijk met een snelle wagen. DUS duw ik meestal in een bocht waar ik vrij traag ga mijn koppeling. Dit forum afschuimend heb ik het gevoel dat dit helemaal fout is.. Wat doe ik dan het best, naar eerste schakelen in een bocht? Remmen met de kans om stil te vallen?
Snelle wagen heeft er helemaal niets mee te maken hoor. Je koppeling induwen in een bocht geeft geen probleem, maar deze terug lossen wel, tenzij je graag het decor van dichtbij bekijkt ;) Toch doe je dit beter niet, en je drukt deze ook best niet 'vrij traag' in. (Schade aan de wagen, koppeling onnodig lang laten slippen)

Het feit dat je nog schrik hebt om stil te vallen in een bocht, vertelt me dat je nog lang niet klaar bent voor een praktijkexamen, evenals het vergissen in versnellingen... Als je geen zesde versnelling hebt, kan je naar vierde door de pook naar rechtsonder te drukken. Je hebt dan geen andere optie dan vierde versnelling.

Praktisch elke bocht is te nemen in tweede versnelling, moest je toch een scherpe bocht hebben, mag je gerust terugschakelen naar eerste. Zolang je maar niet ontkoppelt door deze bocht gaat ;-)

Oefenen, oefenen, en nog eens oefenen is de boodschap... Tot jij de wagen onder controle hebt, en niet omgekeerd.

Succes :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vraagjes

Bericht door Inazuma »

Jolien schreef: Bij het parkeren op een helling, moet ik dan bij stilstand mij in eerste zetten? Volgens mijn moeder wel..
Ja.
En als je bergaf parkeert, zet je de versnellingsbak in achteruit.


Als je dan nog de wielen zo draait dat je auto tegen de kant aanrijdt mocht hij toch in beweging komen, dan is het helemaal OK.


Bij het rijden vergis ik mij zeer veel (te veel) van versnelling, zo ga ik soms van 5de naar 2de. Heeft is iemand tips om die fout nog zelden te maken?
Je kan "droog" oefenen terwijl de auto geparkeerd staat en de motor af.
In de normale volgorde opschakelen, en dan naar eender welke versnelling terugschakelen - ondertussen voor jezelf of luidop de versnelling benoemen. En oefenen maar ;)
Je krijgt zo een gevoel voor de positie van de versnellingen.

Als je merkt dat je naar het pookje kijkt tijdens het rijden, is je gevoel voor de plaats van de versnellingen nog niet OK. (*)


De meeste auto's schakelen beter als je niet zelf probeert de versnellingspook precies in een versnelling te geleiden, maar de versnellingspook zelf zijn weg laat zoeken, met lichte druk in de goede richting.


(*) Maar als je in een auto stapt waarmee je niet vertrouwd bent : voor je ermee vertrekt eerst kijken hoe het schakelpatroon ligt !
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

voor het schakelen:
inderdaad droog oefenen, zo leert men het ook in de rijschool.
voor 1ste en tweede, duw de pook met de platte hand van rechts naar links
- voor eerste duw je dan met de handpalm naar voor
- voor tweede plooi je de vingers en trekt naar je toe.

-voor derde vanuit neutraal naar voren duwen, dus gewoon hanpalm ertegen en vooruit.
- voor vierde, vingers erover en naar achter trekken.

- voor vijfde platte hand langs links, pink omhoog, en met de handpalm naar voor, dus eigenlijk andersom van 1 en 2

Laat gerust bij het schakelen tussendoor hem even in neutraal komen gevolgd door de beweging die hierboven staat voor naar de gewenste versnelling te gaan. Dit moet uiteraad vlot gebeuren, maar eens je de ervaring hebt, zet je hem binnen de seconde in neutraal en dan in de gewenste versnelling

Als je geen zesde versnelling hebt, kan je naar vierde door de pook naar rechtsonder te drukken. Je hebt dan geen andere optie dan vierde versnelling.
Zou ik toch niet doen, sommige wagens hebben op die plaats namelijk de achteruit staan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Karl schreef:
Als je geen zesde versnelling hebt, kan je naar vierde door de pook naar rechtsonder te drukken. Je hebt dan geen andere optie dan vierde versnelling.
Zou ik toch niet doen, sommige wagens hebben op die plaats namelijk de achteruit staan.
Gelijk heb je, Karl. Dit is technisch gesproken archi-slecht, ook als er geen andere versnelling op de lijn van de 5de versnelling ligt. De 4de versnelling ligt namelijk niet op dezelfde lijn. Van 5 naar 4 moet de pook dus 3 duidelijk onderscheiden bewegingen kunnen maken: eerst achteruit van 5 naar neutraal, dan naar links naar de lijn 3-4, en dan weer achteruit naar 4.

De pook beweegt zich dus ofwel van links naar rechts en omgekeerd, ofwel van voor naar achter en omgekeerd. De pook naar onder drukken is op een aantal wagens enkel vereist om de blokkering naar achteruit op te heffen.

@ Jolien:

Houd de versnellingspook niet al te stevig beet. Dan voel je op welke lijn hij staat. Als je er in neutraal weinig of geen kracht op uitoefent, komt hij door terugtrekveren op de lijn 3-4 te staan.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Meestal zet de pook zich in neutraal tussen 3 en 4; om 1 of 2 te schakelen moet je de pook lichtjes naar je toe trekken, om 5 (en 6) te schakelen duw je lichtjes naar rechts.
Voor 3 en 4 duw je enkel voor- of achteruit.
Rafael schreef:Je koppeling induwen in een bocht geeft geen probleem, maar deze terug lossen wel, tenzij je graag het decor van dichtbij bekijkt
De koppeling induwen is nochtans ook niet ongevaarlijk.

Ik vermoed dat Rafael bedoelt dat dit gerust kan bij zeer lage snelheid. Bij hogere snelheden zorg je er best voor dat je voor het ingaan van de bocht de juiste versnelling ingeschakeld hebt, en die kan behouden.
Ook afremmen of (fel) optrekken in een bocht is niet aan te raden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Karl schreef:Zou ik toch niet doen, sommige wagens hebben op die plaats namelijk de achteruit staan.
Jozef schreef:Gelijk heb je, Karl. Dit is technisch gesproken archi-slecht, ook als er geen andere versnelling op de lijn van de 5de versnelling ligt. De 4de versnelling ligt namelijk niet op dezelfde lijn. Van 5 naar 4 moet de pook dus 3 duidelijk onderscheiden bewegingen kunnen maken: eerst achteruit van 5 naar neutraal, dan naar links naar de lijn 3-4, en dan weer achteruit naar 4.
Ik zag er niet direct een probleem in, omdat je niet in achteruit geraakt zonder de pook ofwel in te drukken, ofwel uit te trekken. In principe kom je dan toch sowieso langs neutraal, en zo naar 4de?
xantingo schreef:De koppeling induwen is nochtans ook niet ongevaarlijk.

Ik vermoed dat Rafael bedoelt dat dit gerust kan bij zeer lage snelheid. Bij hogere snelheden zorg je er best voor dat je voor het ingaan van de bocht de juiste versnelling ingeschakeld hebt, en die kan behouden.
Ook afremmen of (fel) optrekken in een bocht is niet aan te raden.
Voor zover ik op de hoogte was, gaf het weinig problemen als je de belasting van je wielen weghaalde, maar grotere problemen als je deze onverwachts terug zou brengen. Maar ik zal er aan denken ;-)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Rafael schreef:Ik zag er niet direct een probleem in, omdat je niet in achteruit geraakt zonder de pook ofwel in te drukken, ofwel uit te trekken.
Dan krijg je mijn auto toch niet mee, hoor... ik kan probleemloos (hoewel...) van 5de naar achteruit schakelen, die er net onder ligt. Er zit geen extra beveiliging op, buiten het feit dat de achteruit ietsje verder rechts ligt, met een (zeer kleine) weerstand tussen.
Ik kan me voorstellen dat een onervaren bestuurder, die vanuit 5de naar rechts achter duwt, die weerstand niet eens voelt en zo recht in achteruit schakelt, met de nodige gevolgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door wooter »

Het is poepsimpel in een standaard H-patroon met 5 versnellingen, of zelfs 6:

De versnellingspook zal altijd in het midden centreren.
Trekken doe je met je vingers, duwen met je handpalm. Je mag nooit de pook volledig grijpen met je hand, want dan verlies je alle gevoel met het onderliggende H-patroon en moet je letterlijk als een blinde je versnellingen gaan zoeken.

Opschakelen:
1: trek de pook naar je toe, duw 'm naar voor
2: blijf de pook naar je toe trekken, trek 'm naar achter
3: duw de pook uit de versnelling, duw 'm vervolgens naar voor
4: trek de pook naar achter
5: duw de pook uit de versnelling, duw vervolgens weg van je, en vervolgens naar voor
6/R: trek de pook uit versnelling, duw weg van je en trek naar achteren

Terugschakelen is net het omgekeerde. Alle versnellingen die aan de kant van de passagier liggen, moet je duwen, en alle versnellingen die aan jouw kant liggen moet je trekken. Alle versnellingen die vooraan geplaatst zijn, moet je duwen, en alle versnellingen die achteraan geplaatst zijn moet je trekken.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Rafael schreef: Voor zover ik op de hoogte was, gaf het weinig problemen als je de belasting van je wielen weghaalde, maar grotere problemen als je deze onverwachts terug zou brengen. Maar ik zal er aan denken ;-)
Door je koppeling in te duwen haal je dan ook niet de belasting van je wielen weg, integendeel zij zijn dan nog de enige die de belasting hebben :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Door je koppeling in te duwen haal je dan ook niet de belasting van je wielen weg, integendeel zij zijn dan nog de enige die de belasting hebben :idea:
Wacht even, Benny, want nu ben je het voor een simpele leek als ik, die nooit veel verstaan heeft van de belastingen, toch wat te ingewikkeld aan het maken.

Voor zover ik weet, verstaat men onder de belasting van een wiel de kracht waarmee het op het wegdek drukt, onder meer door het gewicht.

Als we ontkoppelen, verbreken we de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak, waardoor er geen aandrijfkrachten meer overgebracht worden naar de aandrijfwielen.

Personenwagens zijn zo ontworpen dat ze in een bocht, bij voldoende aandrijfkracht om de snelheid te behouden, een neutraal stuurgedrag vertonen.

Ik kan me niet voorstellen dat in die omstandigheden ontkoppelen tot een dermate grote lastenwissel zou leiden, dat het stuurgedrag van de wagen erdoor in gevaar komt. Integendeel: één van de eerste dingen die je moet doen bij een slippartij, is juist ontkoppelen, zodat er geen aandrijfkrachten meer overgebracht worden naar de aandrijfwielen.

Bij een voorwielaangedreven wagen zullen aldus de voorwielen de volledige adhesiekracht met het wegdek kunnen benutten voor het overbrengen van de stuurkrachten.

Bij een achterwielaangedreven wagen zullen aldus de achterwielen de wagen niet meer rechtdoor uit te bocht proberen te duwen.

Het gevaar zit hem volgens mij waar Rafael zegt: als het koppelingspedaal opnieuw opkomt, en er opnieuw aandrijfkrachten op de aandrijfwielen worden overgebracht, wat een grote verandering kan inhouden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Het gevaar schuilt ook in plotstelinge lastwissels: wanneer een voertuig vrij snel (gekoppeld, zonder gas te geven) door een bocht gaat en eigenlijk min of meer lichtjes afgeremd wordt door de motor, kan door het intrappen van de koppeling de balans tussen voor- en achteras plots wijzigen. Wat kan resulteren in een plots uitbrekende achteras met alle gevolgen vandien.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

xantingo schreef:Het gevaar schuilt ook in plotstelinge lastwissels: wanneer een voertuig vrij snel (gekoppeld, zonder gas te geven) door een bocht gaat en eigenlijk min of meer lichtjes afgeremd wordt door de motor, kan door het intrappen van de koppeling de balans tussen voor- en achteras plots wijzigen. Wat kan resulteren in een plots uitbrekende achteras met alle gevolgen vandien.
De logica daarvan ontgaat me.

Om te beginnen ga je normaal met gas door de bocht, en niet op de motor remmend.

Maar zelfs al zou je op de motor remmend door de bocht gaan, dan zal de wagen, zoals je schrijft en relatief gesproken, hierdoor slecht lichtjes afgeremd worden.

Er kan bijgevolg geen noemenswaardige lastenwissel plaatsvinden op het ogenblik dat de motor losgekoppeld wordt van de aandrijfwielen.

Bovendien zou er, doordat de wagen niet meer afgeremd wordt, een lastenwissel van voor naar achter plaatsvinden, waardoor het gewicht op de achterwielen toeneemt, en de achtertrein bijgevolg des te minder de neiging zal hebben om uit te breken.
Jolien

Bericht door Jolien »

Bedankt allemaal voor jullie zeer handige tips!
Hopelijk gaat het nu wat beter.
Plaats reactie