bramiski schreef:Ik heb vertrouwen in mijn familie en respect voor mijn vader.
Met andere woorden: je doet wat ik geschreven hebt, je handelt volstrekt irrationeel.
Mijn 55jarige vader (die rijdt sinds zijn 10 jaar) heeft veel meer ervaring dan een instructeurke van amper (?) 28 jaar.
Je vader is dus al het schoolvoorbeeld van iemand die zich niet aan de regels houdt, want de minimum leeftijd om een personenwagen te mogen besturen is altijd al 18 jaar geweest.
Ik ga er hier niet nog eens over uitwijden, maar als je zou weten wat de theoretische opleiding, de schriftelijke en mondelinge examens, de stage en het praktisch examen (modelles) van een gebrevetteerd rijschoolinstructeur inhouden, zou je wel wat meer respect voor een dergelijke rijschoolinstructeur hebben.
Ik wil er wel aan toevoegen dat de meeste gebrevetteerde rijschoolinstructeurs dit beroep louter uit idealisme uitoefenen, gezien de bescheiden lonen in verhouding tot hun inzet 's avonds en tijdens het week-end.
Zelf heb ik eraan gedacht om mijn hoofdberoep halftijds uit te oefenen, en daarna halftijds als rijschoolinstructeur te gaan werken. Gezondheidsredenen hebben mij dit helaas belet. Maar het kwam erop neer dat ik 70% van mijn inkomen met 20 uur hoofdberoep als bankbediende zou behaald hebben en 30 % van mijn inkomen met 20 uur bijberoep als rijschoolinstructeur.
Mijn vader is een technische ingenieur en werkt in een bedrijf in de machinebouw.
Een technisch ingenieur, een A1 dus, wat ze tegenwoordig zo mooi een industrieel ingenieur noemen. Dat is dus, in tegenstelling tot een burgerlijk ingenieur, nog lang geen universitair hoger onderwijs.
Machinebouw ... wat weet die man van autotechniek? Heeft hij zich daarin gespecialiseerd misschien? Blijkbaar niet.
Mijn vader heeft mijn moeder, tantes en broer leren autorijden.
Ja, en dan? Had hij misschien, louter omdat hij technisch ingenieur was, ook de nodige bekwaamheden om hen goed te leren rijden? Over welke didactische opleiding beschikte hij daartoe? Juist: niet de minste.
Welk diploma heeft die instructeur? Het zal wel geen rocketscience geweest zijn, anders had hij wel een heel ander soort job.
De lonen zijn inderdaad dermate laag, dat er slechts vier mogelijkheden zijn. Ofwel geeft een rijschoolinstructeur het binnen de zes maanden op, ofwel wordt hij examinator, ofwel kiest hij voor een andere job, ofwel doet hij voort uit idealisme.
En dan zijn er uiteraard nog de uitzonderingen die rijschoolinstructeur geworden zijn omdat ze niet meer wisten van welk hout nog pijlen te maken, en je, om rijschoolinstructeur praktijk te worden, zelfs geen bewijs van basisonderwijs hoeft te leveren.
"Gebrevetteerd" Naar het gemeentehuis gaan met een fotootje bedoel je? Grappig dat je erover spreekt alsof het zware studies zijn.
Grappig dat je niet eens de moeite genomen hebt om de wetteksten te raadplegen in verband met de vereisten waaraan een gebrevetteerd rijschoolinstructuer moet voldoen. Nogmaals, je beweert wel ingenieur te zijn, maar je gaat totaal irrationeel te werk.
Nu we toch bezig zijn over de grote kennis van rijinstructeurs. Ik kwam het volgende tegen met de examinator: Hoe vroeg me om de bandenslijtage te tonen. Ik kruip in de auto en start mijn motor. "Je moet daarvoor de motor niet starten!" zegt hij met rollende ogen. Totaal verrast zeg ik tegen hem: "maar dat is dan toch droosturen? Dat mag toch niet?" Geen reactie, hij keek me aan alsof hij me niet goed had verstaan. Dan heb ik met tegenzin mijn banden maar gedraaid zonder de motor te starten. ... Als professional hoor je dit soort dingen te weten vind ik. Dat soort dingen weet iedereen die zijn praktijkexamen aflegt.
Ja, je kan natuurlijk altijd vitten op het feit dat sommige mensen hun job niet uitvoeren zoals het hen geleerd werd en hoort. Maar dat doet niets af van de kwaliteit van hun opleiding.