Het belang van de remtechniek

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
roopx
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2007, 23:53
Locatie: Merksem

Bericht door roopx »

eugeen schreef:
want een modern rijdende wagen teurg schakelen in 1 is onmogelijk en in 2 blijven bollen krijg je schokken of val je stil.
???? Heb een half jaar geleden een nieuwe auto gekocht.
Is dat dan al geen modern rijdende meer?
Je bent met je auto aan het rijden in 2de daarna laat je je gas pedaal los en bol wat uit dan moet je maar is proberen deze in 1ste te krijgen.

De meeste auto hebben hierop een beveilig, de wagen moet eerst tot stilstand komen voordat dit gaat.

Mijn vader zijn Nieuwe Volvo S40 heeft dit
Mijn goeie vriend Kenneth zijn Ford Fiesta van 2004 heeft dit ook.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

roopx schreef:De meeste auto hebben hierop een beveilig, de wagen moet eerst tot stilstand komen voordat dit gaat.
Het tegendeel is waar.

Heel lang geleden was de eerste versnelling niet gesynchroniseerd. Je moest dan de juiste dosis tussengas geven om al rijdend te kunnen terugschakelen naar 1ste versnelling: in neutraal de koppeling laten opkomen, gas geven om de tandwielen van de versnellingsbak op het juiste toerental te brengen, en dan ontkoppelen en de 1ste versnelling inschakelen.

Ik doe dat nu nog, omdat het dan met sommige wagens wat gemakkelijker gaat om de 1ste versnelling in te schakelen, maar noodzakelijk is het niet meer sinds de 1ste versnelling gesynchroniseerd is.

Als ik in de bergen in bergop sterk moet vertragen, gebeurt het geregeld dat ik wel naar 1ste versnelling moet terugschakelen om verder te rijden. Als ik daarbij telkens volledig tot stilstand zou moeten komen, zou ik achter mij nogal een spektakel beleven. Tenzij ze zich inhouden en een zucht slaken van "'t Is weer een Belgische kentekenplaat".
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

roopx schreef: Eens je dat roos papiertje hebt met B Permanent maakt het allemaal juist geen zak uit hoe je rijd.
Geweldige instelling die jij hebt... mag ik een vergelijking maken?
Als een tandarts leert hoe iemand verdoofd moet worden alvorens een gat in zijn tand te boren, en hij redeneert op dezelfde manier als jij, ga jij daar dan een tand laten behandelen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bramiski

Bericht door bramiski »

Jozef schreef: Maar je doet net het tegenovergestelde. Je gaat voort op je vader, vrienden, wat vele bestuurders doen, wat je het gemakkelijkst vindt, obestaande of niet toepasselijke artikels uit de wegcode, en meer van dergelijke volstrekt irrationele argumenten.
  • Ik heb vertrouwen in mijn familie en respect voor mijn vader.
    Mijn 55jarige vader (die rijdt sinds zijn 10 jaar) heeft veel meer ervaring dan een instructeurke van amper (?) 28 jaar.
    Mijn vader is een technische ingenieur en werkt in een bedrijf in de machinebouw. Iemand die iets afweet van techniek.
    Mijn vader heeft mijn moeder, tantes en broer leren autorijden.
    Welk diploma heeft die instructeur? Het zal wel geen rocketscience geweest zijn, anders had hij wel een heel ander soort job.
    "Gebrevetteerd" Naar het gemeentehuis gaan met een fotootje bedoel je? Grappig dat je erover spreekt alsof het zware studies zijn.
Nu we toch bezig zijn over de grote kennis van rijinstructeurs. Ik kwam het volgende tegen met de examinator: Hoe vroeg me om de bandenslijtage te tonen. Ik kruip in de auto en start mijn motor. "Je moet daarvoor de motor niet starten!" zegt hij met rollende ogen. Totaal verrast zeg ik tegen hem: "maar dat is dan toch droosturen? Dat mag toch niet?" Geen reactie, hij keek me aan alsof hij me niet goed had verstaan. Dan heb ik met tegenzin mijn banden maar gedraaid zonder de motor te starten. ... Als professional hoor je dit soort dingen te weten vind ik. Dat soort dingen weet iedereen die zijn praktijkexamen aflegt.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Bramski

Je weet dat de kans heel groot is dat je bij het begin van je examen de bandenslijtage moet tonen.

Waarom heeft je begeleider je niet gezegd, wanneer je parkeert aan het examencentrum, om voor je uitstapt je wielen lichtjes naar buiten te draaien. Dat doen nu toch de meeste jongeren, de auto staat zo meteen klaar.

Je hebt blijkbaar een lage dunk over de gebrevetteerde instructeurs en examinatoren. Neem van mij aan, het is niet gewoon met een fotootje naar het gemeentehuis gaan om dat brevet te krijgen. Het is niet meer zoals in de tijd van je pa dat je gewoon een rijbewijs mocht gaan halen.

Ik wil geloven dat je pa ingenieur is en zoals dat voor elk beroep is, zich voortdurend bijschoolt. Dan moet je pa toch zeer goed weten hoe je correct moet remmen. Of zijn alle ingenieurs die wagens ontwikkelen, en alle gespecialiseerde onderzoekers echt dommerikken omdat zij het totaal anders voorschrijven dan je pa, die het op tienjare leeftijd op zijn eentje geleerd heeft.

Het is mooi als je als jongere opkijkt naar je vader. En vermoedelijk zal je daar ook alle redenen voor hebben. Maar dat wil niet zeggen dat een vader zich op geen enkel vlak kan vergissen. In dit geval heeft hij dat duidelijk gedaan.

Weet je nog dat de vader van Leonardo DaVinci tegen zijn zoon zei dat de aarde plat was. Die pa had het ook verkeerd voor.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Ik denk dat we er niet te veel woorden meer aan moeten vuilmaken. Ge komt hier voor hulp maar ge gaat er van uit dat iemand er meer van weet omwille van een ingenieursdiploma. Goeie ingesteldheid. Vergeet niet dat ge in uw leven nog veel zult moeten samenwerken met mensen die een lager diploma hebben maar wel degelijk kennis van zaken. Een dikke nek omwille van een diploma zal eerder tegen u werken.

Uiteraard zijn er in elke job mensen die niet goed hebben opgelet tijdens de cursus, zie ook uw voorbeeld over het droogsturen. Maar dit wil niet zeggen dat de regels niet zijn opgesteld door mensen met kennis van zaken.

Zoals xantingo zei heeft de remtechniek meer te maken met controle over de wagen en een noodstop (koppeling niet induwen voor de rem). Een noodstopcursus volgen achteraf is trouwens geen overbodige luxe, heb dit ook gedaan.
En zoals Roopx zei, het is maar voor het examen, achteraf doet ge uw goestig. Spijtig genoeg heeft hij daarmee wel gelijk.

Dus doe wat ge wilt achteraf, maar als ge wilt slagen zult ge toch moeten aanpassen.Ik hoop alleen dat als ge een ongeluk krijgt, ge niemand anders meeneemt.

Ik ken trouwens iemand die altijd te dicht tegen zijn voorgangers rijdt, (ik ben er zelf 1 keer mee meegereden, nooit meer)
Heeft 3 maal zijn examen afgelegd, 3 maal dezelfde examinator, 2 maal gebuisd omwille van die reden. De derde maal gewoon erop gelet omdat hij wist dat dit enige probleem was. Heeft van examinator te horen gekregen: 'Ik weet dat ge een gevaar zijt op de weg, maar ik heb niets om u voor te buizen'
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bramiski schreef:Ik heb vertrouwen in mijn familie en respect voor mijn vader.
Met andere woorden: je doet wat ik geschreven hebt, je handelt volstrekt irrationeel.
Mijn 55jarige vader (die rijdt sinds zijn 10 jaar) heeft veel meer ervaring dan een instructeurke van amper (?) 28 jaar.
Je vader is dus al het schoolvoorbeeld van iemand die zich niet aan de regels houdt, want de minimum leeftijd om een personenwagen te mogen besturen is altijd al 18 jaar geweest.

Ik ga er hier niet nog eens over uitwijden, maar als je zou weten wat de theoretische opleiding, de schriftelijke en mondelinge examens, de stage en het praktisch examen (modelles) van een gebrevetteerd rijschoolinstructeur inhouden, zou je wel wat meer respect voor een dergelijke rijschoolinstructeur hebben.

Ik wil er wel aan toevoegen dat de meeste gebrevetteerde rijschoolinstructeurs dit beroep louter uit idealisme uitoefenen, gezien de bescheiden lonen in verhouding tot hun inzet 's avonds en tijdens het week-end.

Zelf heb ik eraan gedacht om mijn hoofdberoep halftijds uit te oefenen, en daarna halftijds als rijschoolinstructeur te gaan werken. Gezondheidsredenen hebben mij dit helaas belet. Maar het kwam erop neer dat ik 70% van mijn inkomen met 20 uur hoofdberoep als bankbediende zou behaald hebben en 30 % van mijn inkomen met 20 uur bijberoep als rijschoolinstructeur.
Mijn vader is een technische ingenieur en werkt in een bedrijf in de machinebouw.
Een technisch ingenieur, een A1 dus, wat ze tegenwoordig zo mooi een industrieel ingenieur noemen. Dat is dus, in tegenstelling tot een burgerlijk ingenieur, nog lang geen universitair hoger onderwijs.

Machinebouw ... wat weet die man van autotechniek? Heeft hij zich daarin gespecialiseerd misschien? Blijkbaar niet.
Mijn vader heeft mijn moeder, tantes en broer leren autorijden.
Ja, en dan? Had hij misschien, louter omdat hij technisch ingenieur was, ook de nodige bekwaamheden om hen goed te leren rijden? Over welke didactische opleiding beschikte hij daartoe? Juist: niet de minste.
Welk diploma heeft die instructeur? Het zal wel geen rocketscience geweest zijn, anders had hij wel een heel ander soort job.
De lonen zijn inderdaad dermate laag, dat er slechts vier mogelijkheden zijn. Ofwel geeft een rijschoolinstructeur het binnen de zes maanden op, ofwel wordt hij examinator, ofwel kiest hij voor een andere job, ofwel doet hij voort uit idealisme.

En dan zijn er uiteraard nog de uitzonderingen die rijschoolinstructeur geworden zijn omdat ze niet meer wisten van welk hout nog pijlen te maken, en je, om rijschoolinstructeur praktijk te worden, zelfs geen bewijs van basisonderwijs hoeft te leveren.
"Gebrevetteerd" Naar het gemeentehuis gaan met een fotootje bedoel je? Grappig dat je erover spreekt alsof het zware studies zijn.
Grappig dat je niet eens de moeite genomen hebt om de wetteksten te raadplegen in verband met de vereisten waaraan een gebrevetteerd rijschoolinstructuer moet voldoen. Nogmaals, je beweert wel ingenieur te zijn, maar je gaat totaal irrationeel te werk.
Nu we toch bezig zijn over de grote kennis van rijinstructeurs. Ik kwam het volgende tegen met de examinator: Hoe vroeg me om de bandenslijtage te tonen. Ik kruip in de auto en start mijn motor. "Je moet daarvoor de motor niet starten!" zegt hij met rollende ogen. Totaal verrast zeg ik tegen hem: "maar dat is dan toch droosturen? Dat mag toch niet?" Geen reactie, hij keek me aan alsof hij me niet goed had verstaan. Dan heb ik met tegenzin mijn banden maar gedraaid zonder de motor te starten. ... Als professional hoor je dit soort dingen te weten vind ik. Dat soort dingen weet iedereen die zijn praktijkexamen aflegt.
Ja, je kan natuurlijk altijd vitten op het feit dat sommige mensen hun job niet uitvoeren zoals het hen geleerd werd en hoort. Maar dat doet niets af van de kwaliteit van hun opleiding.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door wooter »

Terug on-topic: de techniek van op de motor remmen wordt niet alleen aangeleerd in rijscholen, maar wordt zelfs toegepast door vrachtwagenchauffeurs en op circuits. Kan je zeggen "maar ik ben geen vrachtwagenchauffeur, en de snelste rondetijd op Zolder zegt me ook niks".

Klopt. En dan nodig ik jou uit om met me mee te rijden, en zal ik je laten zien dat ik met een ambulance veel vloeiender kan rijden door op de motor te remmen, dan de remblokjes onnodig te laten slijten en fading te ontwikkelen. Ik bedoel maar: ik moet donders hard rijden op de Nürburgring om remfading te ontwikkelen, en dan spreken we over tijden van 9m45s in een diesel.

In praktijk: mijn moeder en vader houden er beiden een andere remtechniek op na. Dat is natuurlijk hun keuze. Ik heb deze van de rijschool aangehouden en die wordt ook aangehaald op vele rijvaardigheidsscholen. Je mag koppig blijven, maar besef dat het behalen van het roze papiertje één van véle hindernissen is dat je dan zal moeten nemen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

roopx schreef:Je bent met je auto aan het rijden in 2de daarna laat je je gas pedaal los en bol wat uit dan moet je maar is proberen deze in 1ste te krijgen.

De meeste auto hebben hierop een beveilig, de wagen moet eerst tot stilstand komen voordat dit gaat.

Mijn vader zijn Nieuwe Volvo S40 heeft dit
Ik heb een Volvo V50, en die gaat gewoon in 1ste als je de motor naar het juiste toerental helpt.

Tenzij er echt gestopt moet worden, is het meeste van het zone-30 werk in 2de, op het gas.
Gaat het echt te traag, dan gaat ie al rollend terug naar zijn éérste.


'k moet wel zeggen dat ik nog heb leren rijden met een auto met niet-gesynchroniseerde eerste (of achteruit) versnelling ... maar die ging ook zonder tandengeknars rijdend in zijn eerste .


Die moderne auto's deugen precies niet voor de scholing :wink:
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door wooter »

Eerste versnelling is enkel iets wat je nodig hebt als je gaat stoppen. Voor een scherpe bocht blijf ik gewoon in 2e rijden.

Een bijkomend voordeel van de juiste remtechniek is dat je automatisch ook in de juiste versnelling zit om te accelereren.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

wooter schreef:Eerste versnelling is enkel iets wat je nodig hebt als je gaat stoppen. Voor een scherpe bocht blijf ik gewoon in 2e rijden.

Een bijkomend voordeel van de juiste remtechniek is dat je automatisch ook in de juiste versnelling zit om te accelereren.
juist!
alleen vertrekken doe je in 1ste.
en een hele steile bergop doe ik ook soms in 1ste versnelling (uit een parkeergarage bvb.)
groetjes, Lieve
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

wooter schreef:Eerste versnelling is enkel iets wat je nodig hebt als je gaat stoppen.
Jij vertrekt dus niet in eerste versnelling?
Lieve schreef:alleen vertrekken doe je in 1ste.
Ik kan het aantal keren niet meer tellen dat er in een file zo traag gereden werd, dat het volstrekt onmogelijk was om op te schakelen naar de 2de versnelling.

En als je in de bergen rijdt, ga je dan ook de 1ste versnelling alleen maar gebruiken om te vertrekken? Dat belooft! :cry:
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Jozef schreef: En als je in de bergen rijdt, ga je dan ook de 1ste versnelling alleen maar gebruiken om te vertrekken? Dat belooft! :cry:
hoe bedoel je...?
groetjes, Lieve
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

op sommige baantjes kan je niet anders dan in 1ste naar boven kruipen :lol:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Freddie schreef:op sommige baantjes kan je niet anders dan in 1ste naar boven kruipen :lol:
Of naar beneden :shock:

Van de zomer nog op zo'n Zwitsers wegeltje gereden waar de auto in tweede wegliep naar onaangepaste snelheden.
Dan maar in eerste tegen veel tpm naar beneden ...
Plaats reactie