Voorlopig Rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Tim

Voorlopig Rijbewijs

Bericht door Tim »

Beste mensen,
Ik heb zonet een auto aangekocht, omdat ik niet met de auto van mijn ouders wil blijven oefenen/rijden.
Op de website mijn verzekeringsmaatschappij staat vermeld op hun website dat je je rijbewijs zal moeten voorleggen. Is mijn voorlopig rijbewijs dan ook geldig?Of mag ik mijn auto niet laten verzekeren met dit rijbewijs, en moet ik zodoene wachten op mijn defenitieve rijbewijs?

Mvg,

Tim.
Inazuma
Berichten: 11366
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig Rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Tim schreef:Op de website mijn verzekeringsmaatschappij staat vermeld op hun website dat je je rijbewijs zal moeten voorleggen. Is mijn voorlopig rijbewijs dan ook geldig? Of mag ik mijn auto niet laten verzekeren met dit rijbewijs, en moet ik zodoene wachten op mijn defenitieve rijbewijs?
Er is geen enkele wettelijke bepaling die stelt dat je een definitief rijbewijs nodig hebt om een autoverzekering af te sluiten.

Met slechts een voorlopig rijbewijs gaat de verzekeringsmaatschappij het risico ongetwijfeld hoger inschatten, en dat ga je aan de premie zien.


Het is eigenlijk wettelijk zelfs niet eens nodig om een rijbewijs te hebben om een autoverzekring af te sluiten. Dan moet er natuurlijk wel een gebruikelijke bestuurder opgegeven worden, want het is dan wel zeer duidelijk dat dit niet de verzekeringsnemer zelf is.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Re: Voorlopig Rijbewijs

Bericht door Karl »

Tim schreef:Beste mensen,
Ik heb zonet een auto aangekocht, omdat ik niet met de auto van mijn ouders wil blijven oefenen/rijden.
Op de website mijn verzekeringsmaatschappij staat vermeld op hun website dat je je rijbewijs zal moeten voorleggen. Is mijn voorlopig rijbewijs dan ook geldig?Of mag ik mijn auto niet laten verzekeren met dit rijbewijs, en moet ik zodoene wachten op mijn defenitieve rijbewijs?

Mvg,

Tim.
Dit is altijd mogelijk, maar zal dan een beetje meer kosten.
Meest gangbare bij jonge bestuurders is dat de ouders een tweede auto op hun naam laten verzekeren en de jonge bestuurder als regelmatig bestuurder opgeven.

Hangt er natuurlijk vanaf wat de bedoeling is, wil je volledig op eigen benen staan of is de auto van je ouders te nieuw of duur om mee te leren rijden. In dat laatste geval laat je hem best verzekeren op naam van je ouders.
Plaats reactie