Ongeval in het praktijkexamen af te leggen.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Patrick.G.Landen

Ongeval in het praktijkexamen af te leggen.

Bericht door Patrick.G.Landen »

Je gaat voor de 2 keer naar de praktijkexamen met je begeleider,halve wegen van de praktijkexamen staat je te wachten aan het rodelicht en opeens rijdt er een auto vanachter in u auto.Er zijn geen gewonden maar veel blikschade aan de auto.Wat nu :?: :?: :?: .

Vraag 1 : Wordt je praktijkexamen beoordeeld op die 20 minuten rijden als je geslaagd bent of als je niet geslaagd bent of moeten we terug een nieuwe afspraak maken voor het praktijkexamen af te leggen. :?:

Vraag 2 : Als je een nieuwe afspraak moet maken voor het praktijkexamen af te leggen,ben je dan verplicht rijopleiding van 6 uren te volgen in een erkende rijschool of mag je terug zonder de rijschool de praktijkexamen af te leggen met begeleider en je eigen auto. :?:

Met vriendelijke groeten

Patrick.G.Landen
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Dit is geen gewone situatie, maar een uitzondering.
Dat moet je bespreken met het hoofdexaminator van het examencentrum.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@ Eugeen en Patrick,

Bij een ongeval wordt het examen stopgezet en is de kandidaat gebuisd.
Er wordt dus niet naar de 20 minuten of wat dan ook gekeken.

Het onrechtvaardige eraan is dat het zelfs niet uitmaakt of de kandidaat of de tegenpartij schuldig is aan het ongeval.
Ongeval = aan buizen :cry:

Wat de 6 verplichte uren betreft denk ik zelfs dat je het spek aan je been hebt in dit geval (maar daar moet ik nog bevestiging van krijgen)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Bart.
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007, 17:33

Bericht door Bart. »

Hallo,



Als er tijdens het rij-examen een ongeval zou gebeuren waarbij duidelijk kan worden aangetoond dat de kandidaat niet in de fout is, dat zal deze kandidaat slagen als het gedeelte dat reeds werd gereden representatief genoeg is om de leerling te kunnen beoordelen. Indien het gedeelte dat reeds gereden werd niet voldoende is om de leerling te beoordelen dan zal in pricipe het examen worden aanzien als een examen dat niet is doorgegaan waardoor de kandidaat dus nog een "derde" poging mag ondernemen zonder de verplichte 6 uren.
Voor verdere info mag je steeds contact opnemen met de hoofdexaminator van je examencentrum.
Groeten,
Bart.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

en mag ik aub weten waar jij die informatie vandaan hebt :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Het onrechtvaardige eraan is dat het zelfs niet uitmaakt of de kandidaat of de tegenpartij schuldig is aan het ongeval.
Dat is eigenlijk niet netjes.

Waar staat dat in de wetgeving dat een kandidaat die door omstandigheden buiten zijn wil het examen niet kan afmaken, gebuisd is :?:
'k Vind dat niet direct terug.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Is zeker en vast niet netjes en het staat bij mijn weten nergens in de wet.

Ik heb mijn informatie van mijn werkgever meegekregen toen ik begon les te geven.

Ondertussen is dit reeds 14 jaar geleden :wink: en heb nergens gehoord dat het veranderdt zou zijn.

Maar Bart lijkt me zeker van zijn zaak en dit doet me dus afvragen of het niet veranderdt is ondertussen zonder dat ik op de hoogte ben.

Vandaar dat ik achter zijn bron vraag in afwachting dat ik me opnieuw informeer bij mijn werkgever en rechtstreeks op het examencentrum.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Vroeger heeft men mij ook altijd verteld ongeval=gebuisd in fout of niet.
Of dit de laatste jaren veranderd is weet ik niet maar als je voortgaat op de rest van de wetswijzigingen de laatste jaren zou dit inderdaad eens deftig mogen herbekeken worden.
Bart.
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007, 17:33

Bericht door Bart. »

Beste Benny,
Beroepshalve ben ik hiervan op de hoogte maar alles moet nageken worden en daarom nam ik conctact op met iemand van het examencentrum. De informatie is terug te vinden in het vademecum die de examinatoren dienen te respecteren. Hierin is terug te vinden op welke manier een examinator een beoordeling dient te maken.

groeten,
Bart.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Bart. schreef: De informatie is terug te vinden in het vademecum die de examinatoren dienen te respecteren. Hierin is terug te vinden op welke manier een examinator een beoordeling dient te maken.
De redenen voor uitstellen van de kandidaat zijn bij KB bepaald
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=bijl5
helemaal onderaan.


De kandidaat wordt uitgesteld indien :

- een rubriek beoordeeld wordt met « slecht »;
- twee rubrieken beoordeeld worden met « onvoldoende »;
- een rubriek beoordeeld wordt met « onvoldoende » en twee met « voorbehoud »;
- vier rubrieken beoordeeld worden met « voorbehoud »;
- rijfouten of gevaarlijk rijgedrag de veiligheid van het examenvoertuig, de passagiers of de andere weggebruikers direct in gevaar brengen.


Daar staat dus nergens dat een ongeval noodzakelijk tot uitstel leidt ...
Wél als dat ongeval aan het toedoen van de kandidaat te wijten is (laatste puntje).


Ik heb gisteren al gekeken naar een wettelijke grond voor de stopzetting van het examen en het uitstellen van de kandidaat na een ongeval dat niet aan de kandidaat te wijten is ... niets over gevonden.
Plaats reactie