Slecht rijgedrag? 't Is de schuld van papa

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Slecht rijgedrag? 't Is de schuld van papa

Bericht door GRO »

HET NIEUWSBLAD ONLINE 11 JANUARI 2008 schreef:
Slecht rijgedrag? 't Is de schuld van papa


Veel jonge bestuurders hebben foute basistechnieken, een beperkt verkeersinzicht en beheersen hun voertuig te weinig. Vaak zijn het de ouders die aan de basis liggen. Die volgen het best een opfrissingcursus rijvaardigheidstechnieken.

'Rijden is bijna artisanaal', zegt Patrick Bruynbroeck (47), die zijn dochter leert rijden. 'Je weet wel hoe het moet, maar het overbrengen is veel moeilijker. Ik kan me voorstellen dat je dan snel iets fout aanleert.' Denise Jacobs (52), die haar schoondochter begeleidt, is een pak onzekerder over zichzelf. 'Als je al dertig jaar met de wagen rijdt, doe je dat zo automatisch dat je op de duur niet meer weet wat je goed doet en wat niet. Ik zit met een pak vragen', geeft ze toe.

Denise en Patrick volgen een theoretische cursus bij de Vlaamse automobilistenbond VAB om hun kennis van de wegcode en rijvaardigheidstechnieken op te frissen. Dat veel ouders dat best kunnen gebruiken, blijkt uit een onderzoek van de VAB naar het rijgedrag van 435 jonge bestuurders tussen 18 en 24jaar. Zij reden elk 20minuten met een begeleider, die hun rijgedrag evalueerde.

Veel jongeren bleken foute basistechnieken, een beperkte technische beheersing en te weinig verkeersinzicht te hebben. 'En dat kan je hen niet eens altijd kwalijk nemen', zegt de VAB. 'Vaak krijgen zij de technieken namelijk op een verkeerde manier aangeleerd van hun ouders.'

Meisjes hebben vooral problemen met technische handelingen. Ze gebruiken een verkeerde remtechniek, duwen eerst de ontkoppeling in en dan pas de rem. Terugschakelen en remmen op de motor doen ze te weinig. Jongens beheersen hun wagen dan weer te weinig omdat ze een verkeerde en nonchalante stuurhouding aannemen. Ze rijden met één hand en laten hun andere hand op de versnellingspook liggen.

'Snelheid is zowel voor jongens als meisjes een pijnpunt', zegt instructrice Vera Beck, die al sinds een jaar een opfrissingcursus voor vrije begeleiders geeft. 'Ze respecteren ook de veiligheidsafstand niet en maken te weinig gebruik van de spiegels bij het naderen van een kruispunt.'

Beck neemt de cursisten mee naar de wagen en laat hen aan de lijve ondervinden wat de dode hoek is. Terwijl één persoon in de wagen plaatsneemt en in de spiegels kijkt, loopt een andere rond de wagen. De cursisten zijn behoorlijk verrast wanneer ze merken dat ze niet alles in de spiegels kunnen zien. 'De meesten schrikken van de dode hoek', zegt Beck. 'Dan pas zien ze hoe belangrijk de dode hoek is. Daar moeten ze hun kinderen op wijzen.'

Denise Jacobs zit vooral met vragen over de rem- en schakeltechniek. 'Wanneer moet je schakelen en wanneer moet je de ontkoppeling induwen? Ik leer nu mijn schoondochter rijden en zij houdt constant haar voet op de ontkoppeling. Maar ik merk ook van mezelf dat ik vaak op het verkeerde moment schakel, bijvoorbeeld op een rotonde. '

'In het begin moet je drillen', bezweert Beck. 'Je moet je kind automatismen aanleren. Als ze schakelen, mogen ze daarbij niet nadenken. Je staat ervan versteld hoe weinig bewegingen een leerling in het begin tegelijk aankan. Je moet veel geduld oefenen en consequent blijven door geen stappen over te slaan. Een slechte gewoonte zit er snel in, maar kan je moeilijk weer afleren.'

'Ik heb bewondering voor mensen die hun kind leren rijden zonder dubbele pedalen', aldus Beck. 'Je moet veel vertrouwen in elkaar hebben om dat te doen. Maar vertrouwen kan je ook snel weer kwijtspelen. Als je in een stresssituatie bijvoorbeeld gaat brullen, heb je bij je kind afgedaan.'

Patrick steekt zijn vinger op. 'Ik dacht eraan in de wagen te brullen, om mijn dochter te leren dat er in het verkeer veel lawaai is. Mag dat dan niet?' Beck schudt haar hoofd. 'Dat raad ik niet aan. Lawaai-impulsen zijn goed, maar alleen van buitenaf', zegt ze.

'Ik heb al veel bijgeleerd, moet ik bekennen', zegt Patrick Bruynbroeck halverwege de les. 'In mijn tijd werd er niet over eco-driving gesproken.'

'Al ben ik wel aan het twijfelen geslagen of het wel een goed idee is om mijn dochter te leren rijden. Je kan veel verknallen. Misschien is het toch maar beter om haar eerst een basisopleiding bij de rijschool te laten volgen.'




Yves Delepeleire
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bovenstaand onderzoek bevestigt het onderzoek dat Gratis Rijbewijs Online vorig jaar deed in samenwerking met de rijscholen

LEES ONDERZOEK VORIG JAAR
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Slecht rijgedrag? 't Is de schuld van papa

Bericht door Rafael »

eugeen schreef:Jongens beheersen hun wagen dan weer te weinig omdat ze een verkeerde en nonchalante stuurhouding aannemen. Ze rijden met één hand en laten hun andere hand op de versnellingspook liggen.
Handje op de pook leren ze vanzelf af, komen toch brokken van. Met 1 hand je stuur vasthouden is -naar mijn mening- ook niet altijd onveilig.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Re: Slecht rijgedrag? 't Is de schuld van papa

Bericht door Freddie »

Rafael schreef:
eugeen schreef:Jongens beheersen hun wagen dan weer te weinig omdat ze een verkeerde en nonchalante stuurhouding aannemen. Ze rijden met één hand en laten hun andere hand op de versnellingspook liggen.
Handje op de pook leren ze vanzelf af, komen toch brokken van. Met 1 hand je stuur vasthouden is -naar mijn mening- ook niet altijd onveilig.
².
Ik rij dikwijls ook met 1 hand eigenlijk.
Op autosnelweg of banen van 90 wel altijd 2 handen aan't stuur, hetzelfde waar je 70 mag.
Enkel bij tragere snelheden rij ik dikwijls met 1 hand, vooral op lange rechte wegen voel't met 2 handen rijden soms zo stijf aan.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik rijd steeds met twee handen aan het stuur en een correct afgestelde zetel. Vroeger was dat werkelijk altijd, omdat ik met automaat reed, op mijn huidige firmawagen heb ik een handgeschakelde bak.

Als ik sommige jongeren in hun auto zie hangen verwondert het niet dat ze ongelukken maken. Gewoon correct voor je stuur gaan zitten is niet 'cool' genoeg. Men hangt ofwel links of rechts in zijn zetel, de rugleuning staat veel te ver achteruit, ...

Het toppunt van 'cool' rijden is natuurlijk nog een sigaret in hun hand of in hun domme muil. Het niet-handenvrij bellen is nu, terecht, verboden. Ik kan er echter niet bij dat men het roken achter het stuur nog steeds toelaat. De handelingen die sommige mensen doen om een sigaret te vinden, aan te steken en op te roken zijn onvoorstelbaar.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

JC schreef:Ik rijd steeds met twee handen aan het stuur en een correct afgestelde zetel. Vroeger was dat werkelijk altijd, omdat ik met automaat reed, op mijn huidige firmawagen heb ik een handgeschakelde bak.

Als ik sommige jongeren in hun auto zie hangen verwondert het niet dat ze ongelukken maken. Gewoon correct voor je stuur gaan zitten is niet 'cool' genoeg. Men hangt ofwel links of rechts in zijn zetel, de rugleuning staat veel te ver achteruit, ...

Het toppunt van 'cool' rijden is natuurlijk nog een sigaret in hun hand of in hun domme muil. Het niet-handenvrij bellen is nu, terecht, verboden. Ik kan er echter niet bij dat men het roken achter het stuur nog steeds toelaat. De handelingen die sommige mensen doen om een sigaret te vinden, aan te steken en op te roken zijn onvoorstelbaar.
². Hoe kunnen die nu rijden met die rugleuning zo plat, dan nog eens dat scheefhangen erbij...

Ik rijd dus soms wel met 1 hand, en de andere zo op m'n rechterknie, losjes de onderkant van't stuur vasthoudend, maar m'n zetel staat wel goed afgesteld, en van dat scheefhangen moet ik ook niet weten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het stuurwiel vasthouden zoals het hoort is zeer belangrijk. Als je plots moet uitwijken voor een obstakel, en je moet dan nog eerst herpakken om dat nauwkeurig genoeg te kunnen doen, gaat er kostbare tijd verloren. Zelfs als je in een file tegen 10 km/h rijdt, kan je plots moeten uitwijken, bijvoorbeeld voor een prioritair voertuig dat tussen de rijstroken door wil.

Als de rugleuning te ver achterover helt, hebben je schouders meestal geen contant meer met de rugleuning op het ogenblik dat je het stuurwiel bovenaan vasthoudt in een bocht. Je hebt dan onvoldoende voeling met wat de wagen doet als hij eens uitbreekt (bijvoorbeeld door een olievlek op het wegdek). Bovendien is het risico groot dat je bij een ongeval onder de veiligheidsgordel doorschuift.
Plaats reactie