spiegels verzetten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
thomas

spiegels verzetten

Bericht door thomas »

Ik zag bij vraag en antwoord op uw site staan dat je geen spiegels mag verzetten voor je gaat parkeren. Toen ik mijn praktijkexamen ging doen zei de examinator voor we vertrokken dat ik ten allen tijde het recht had om spiegels, zetel,... te verzetten, zelfs uit te stappen om de ruiten proper te maken en om de bandenspanning te controleren,... zolang dit alles maar op reglementaire manier zou gebeuren. Ik mocht dus indien er ergens een parkeerplaats vrij was me daar reglementair zetten, mijn spiegels afstellen er dan terug uitrijden en dan het manoeuvre uitvoeren. Daarna zou ik me terug mogen parkeren en weer mijn spiegels anders zetten.
dit klinkt misschien een beetje stom om eerst te parkeren en dan het manoeuvre parkeren uit te voeren, maar je kan snel voorwaarts parkeren als er plaats genoeg is en als je spiegels dan beter staan kan je waarschijnlijk gemakkelijker achterwaarts parkeren.

greetz
thomas
GRO
Administrator
Berichten: 12770
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Als je in het begin je spiegels goed hebt afgesteld, dan zul je tijdens het rijden in 99% van de gevallen geen correcties meer moeten aanbrengen.

(Vraag eens aan je vader hoe vaak hij zijn spiegels op een jaar nog extra bijstelt?)

Uiteraard is het wettelijk niet verboden om, als het echt nodig is, de spiegel extra af te stellen. Maar zoals op de site staat: 'het is niet de bedoeling dat je bij het parkeren of keren nog extra een de spiegels gaat afstellen'.

Maar in de richtlijnen zoals deze staan op de site http://www.mobilit.fgov.be/data/route/pdcrbw/exBn.pdf is het verzetten van de spiegels tijdens het examen verboden
(Zie 3. Parkeren achter een voertuig)
Plaats reactie