remmen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
praktijk

remmen

Bericht door praktijk »

Bij het remmen weet ik maar al te goed dat je eert het rempedaal moet indrukken en als je bijna stilstaat maar moet ontkoppelen

Maar de auto waar ik mijn rijbewijs mee ga afleggen is al wat aan de aude kant en als ik dus de gas los (zonder de koppeling in te drukken) dan schokt de auto een beetje totdat ik begin te remmen.

Wat ik doe is zo:

-koppeling lichtjes indrukken(om schokken te vermijden)
-gas lossen
-remmen en koppeling lossen
-als ik bijna stilsta koppeling indrukken en naar neutraal schakelen.

is dit ook nog goed of nie ?

heb al mee ander auto's gereden(nieuwere) en daar kan ik gewoon gas lossen en remmen zonder koppeling in te drukken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Dit is zeker geen goede methode.

Kun je voorlopig de schokken niet vermijden door het gaspedaal langzaam te laten opkomen?

Enkele mogelijke oorzaken:
  • Een versleten of defekt dempertje van de bediening van het gaspedaal.
  • Te veel speling op één of meer kruiskoppelingen.
Leg het probleem eens voor aan je garagehouder-hersteller.
Gast

Bericht door Gast »

het is al in orde ik loste de gas gewoon te snel

maar als ik echt snel moet remmen gaat het toch bijna niet ?

en bij filerijden bijna altij in eerste dan gaat dit toch ook bijna niet ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inderdaad. Vandaar dat ik het langzaam lossen van het gaspedaal slechts als een voorlopige oplossing voorstelde, in afwachting van een herstelling van het voertuig. Als het voertuig in orde is, mag je het gaspedaal zo snel loslaten als je wil, zonder dat de wagen gaat schokken. :wink:
praktijk

Bericht door praktijk »

Zou ik door dit schokken problemen kunnen krijgen tijdens mijn praktijk examen? (niet slagen ofzo)

het is namelijk zo dat deze auto enkel nog diende om te leren rijden en praktijk examen af te leggen vanaf ik mijn rijbewijs heb duurt het nog 1 a 2 maan en hebben we een nieuwe auto. dus het is niet echt de moeite om dit nog te laten maken.

het schokken is ook enkel in het begin als deze nog volledig koud staat naa 1a 2 kilometer rijden is dit volledig in orde en is er niks meer van schokken
Ik ga net voor ik mijn praktijk examen afleg ook eerst de auto goed warmrijden zodat ik dit nie voorheb.

we hebben nog een andere auto ook een oude deze rijd wel perfect heeft ook maar 40000Km maar deze heeft nog geen stuurbekrachtiging ik heb wel mee beide auto's leren rijden maar het zou zo gemakkelijker zijn om het rijbewisj af te leggen met stuurbekrachtiging vooral voor de maneuvers?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Zou ik door dit schokken problemen kunnen krijgen tijdens mijn praktijk examen? (niet slagen ofzo)
Dit zou wel eens best kunnen want de bedoeling is dat je op een examen normaal kunt rijden en dit is dus niet het geval.

Maar als het met een warme motor niet voorkomt is het dus zoals je zelf zegt het een kwestie van dit ding warm te houden.

Stuurbekrachtiging is natuurlijk beter maar wil niet zeggen dat het zonder niet kan.
Je geeft aan met beide auto's geoefend te hebben dus moet je eigenlijk ook weten of het zonder stuurbekrachtiging een probleem is :wink:

Ik wens je veel succes.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ik denk dat het probleem hier eerder te maken heeft met de schoke, een middeltje die op (oudere) voertuigen zit om wat extra brandstof aan de motor te geven wanneer die koud draaid. Dit om stilvallen te voorkomen.
Zoals je terecht zegt, zorg dat je je examen niet met een koude motor begint en er zou geen probleem mogen zijn. :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: maar als ik echt snel moet remmen gaat het toch bijna niet ?
Als je echt snel moet stoppen : remmen en de koppeling indrukken

Het remmen op de motor is voor de gevallen dat er de nodige afstand en tijd beschikbaar voor is, .... en zeker in bergaf.

Als je plots aanzienlijk moet vertragen of zelfs stoppen, dan gebruik je de veel effectievere voetrem.
Plaats reactie