acherwaarts parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Janneke

acherwaarts parkeren

Bericht door Janneke »

Hallo!

Ik heb mijn praktisch examen een maand geleden gedaan, en was gebuisd omdat mijn parkeren niet goed was. Reden: ik parkeer in een slang-vorm en je moet in een s-vorm parkeren.

Ik deed het als volgt: ik rij in, maar sta dan nog te ver van de borduur en rij dan nog wat achteruit zodat ik dicht genoeg bij de rand sta. Maar dit mag dus niet.

Nu vroeg ik me af: hoe parkeer je het best correct? Mijn probleem is dat ik altijd veel te ver van de borduur sta. Mag je lichtjes tegen de borduur tikken om zo te weten hoe ver je ervan staat? Mijn examinatrice zei van wel, maar tijdens mijn rijlessen zei de rij-instructeur dat je dit best niet doet. Ik heb van iedereen al verschillende dingen gehoord, en weet het allemaal niet meer.

Nu heb ik het als volgt geleerd: ik rij achterwaarts in tot ik lichtjes tegen de borduur tik, dan rij ik een klein beetje vooruit, en dan terug achterwaarts erin en op die manier sta ik op de perfecte afstand. Maar mag dit? (borduur raken en vooruit rijden)

Ik heb binnen 2 weken examen en wil door zo'n stomme fout niet nogmaals gebuisd zijn...

Vriendelijke groeten!
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

ge moogt aantikken en dan even terug naar voor rijden om terug in te draaien.
Let wel op, aantikken, NIET oprijden. dus heel traag rijden, want ge zijt erop voor ge het weet
Gast

Bericht door Gast »

ja, en eens je op de borduur geweest bent, ben je direct gebuisd :( ik heb dat voorgehad op mijn 1de rijexamen,... dus de boodschap is: heel traag rijden en toch tijdig stoppen,... of je bent weer voor een domme fout gebuisd!
Gast

Bericht door Gast »

je mag nooit voorruit rijden & dan weer achteruit. Dus je moet eerst achteruit rijden tot je "goed" staat & dan eventueel nog wat bijsturen en vooruit rijden zodat je goed staat.

Maar dus nooit eerst wat achteruit, dan terug vooruit & dan weer achteruit ! Dan is het ook geen vloeiende beweging meer & dan ben je zowieso gebuisd !!!
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Anonymous schreef:je mag nooit voorruit rijden & dan weer achteruit. Dus je moet eerst achteruit rijden tot je "goed" staat & dan eventueel nog wat bijsturen en vooruit rijden zodat je goed staat.

Maar dus nooit eerst wat achteruit, dan terug vooruit & dan weer achteruit ! Dan is het ook geen vloeiende beweging meer & dan ben je zowieso gebuisd !!!
Dit mag wel, mijn rij-instructeur rade het zelfs aan. Uiteraard moet men geen 10 keer er in en uit rijden. Hoe gaat ge anders corrigeren wanneer ge de borduur geraakt hebt.
Gast

Bericht door Gast »

Hoe zit het nu juist? Want ook hier zegt iedereen, net zoals bij mij thuis, iets anders.
Kan een van de rij-instructeurs dit bevestigen?

1) mag je de borduur aantikken?
2) als je de borduur hebt aangetikt, mag je dan vooruit rijden en dan weer achteruit?

Vriendelijke groeten!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Meestal als je de borduur raakt, is dat per ongeluk. Hierna mag je 1x corrigeren door weer vooruit te rijden. Het is niet de bedoeling dat je de borduur gaat gebruiken als maatstaaf, dus ik raad je toch aan om nog wat extra te oefenen.
Gast

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:Hoe zit het nu juist? Want ook hier zegt iedereen, net zoals bij mij thuis, iets anders.
Kan een van de rij-instructeurs dit bevestigen?

1) mag je de borduur aantikken?
2) als je de borduur hebt aangetikt, mag je dan vooruit rijden en dan weer achteruit?

Vriendelijke groeten!
aaaaah ik dacht dat je bedoelde dat als je er achteruit ingerede was dat je dan naar voor reed (er niet terug uit) en weer naar achter. Mij is op de rijschool geleerd dat je er achteruit in één vloeiende beweging moet inrijde, je mag er 1 KEER terug uitrijden om opnieuw te beginnen.
Maar je mag nooit achteruit erin rijden, beetje naar voor rijden & terug naar achter. Ik zou zelfs niet eens de borduur raken en er terug uitrijden :s de examinator zal daar zeker niet mee kunnen lachen !!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:Hoe zit het nu juist? Want ook hier zegt iedereen, net zoals bij mij thuis, iets anders.
Kan een van de rij-instructeurs dit bevestigen?

1) mag je de borduur aantikken?
2) als je de borduur hebt aangetikt, mag je dan vooruit rijden en dan weer achteruit?

Vriendelijke groeten!
Vervelend als enen gast op den andere antwoordt voor ons is het dan moeilijk uit te maken tegen wie we nu eigenlijk bezig zijn :roll:

Men mag de straatbegrensing niet overschrijden behalve met de overbouw verteld ons de utleg van Goca.

Aantikken is niet overschrijden dus zou ik zeggen dat het wel mag, maar zoals reeds geschreven moet je daar voorzichtig mee zijn want een beetje te snel en dan wordt aantikken heel gemakkelijk overschrijden.

Het is nogthans te vermijden als je goed oefent.
Het feit dat je steeds te ver van de borduur staat wil zeggen dat als je schuin inrijdt je dit niet ver genoeg doet.

Ik heb het 2 minuten geleden nog in een andere topic geschreven.
Maak je eigen herkenningspunten.
dus eerst in rijden en je punt maken (bv klink gelijk met koplamp) dan je manoeuvre afmaken als je dan te ver staat wordt het volgende keer (klink voorbij koplamp) en zo blijf je verder zoeken totdat je het gewenst resultaat hebt.

éénmaal het juiste resultaat en je herkenningspunt gemaakt = nooit meer te ver of aantikken :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie