heel veel!!!! moeite met verleggen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
krekel

heel veel!!!! moeite met verleggen

Bericht door krekel »

hallo :(

ik heb moeite met verleggen, als ik van vijfde naar vierde enzovoort moet om ergens te vertragen en eventueel te stoppen, sla ik volledig in paniek, zit ik meestal dan fout , van eerste naar hogere versnelling gaat tamelijk goed
als ik dan zie hoe mijn man rijdt met de auto, versta ik er niks van, hij verlegt helemaal niet zoals ik, dus niet van vijfde naar vierde, maar als hij vertraagd is gaat hij naar neutraal en dan naar de versnelling die bij de snelheid past, mag ik dat eventueel ook doen op mijn praktijkexamen of is dat verboden? ik hoop nu wel dat iemand me verstaat wat ik bedoel.
voor de rest is de baan enzo geen probleem, maar die versnellingen hé, ik moet zelfs eerlijk toegeven dat ik nu al een week niet meer achter het stuur durf, omdat dat altijd mis loopt.
nu maandag ga ik terug achter het stuur, maar echt wel met een klein hartje.
:roll:
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Ik begrijp toch niet helemaal wat je bedoelt denk ik. Als je heel hard vertraagt wanneer je in 5e rijdt, zal 4e een te hoge versnelling zijn en neem je dus best een lagere. Je moet de versnelling nemen die het beste past bij wat jij wil doen.
Als ik het goed begrijp, gaat je man in neutraal terwijl hij remt, en dan terug naar een gepaste versnelling als hij weer verder kan rijden (zonder gestopt te zijn dan). Dit doe je echter beter niet. Je laat de auto tijdens het remmen beter in versnelling staan (zonder de koppeling in te duwen), omdat je dan niet alleen harder zal remmen, maar ook minder zal verbruiken (als je gas en koppeling lost, verbruik je niets). Na een tijdje zal je motor terug op 1200 rpm zitten, dan schakel je een versnelling lager en herhaal je het proces. Als je gedurende langere tijd kan remmen tenminste. Moet je sneller remmen (en stoppen), heb je niet genoeg tijd om alle versnellingen te doorlopen en zet je hem bij bereiken van 1200 rpm misschien beter ineens in neutraal. Kijk voor een volledige uitleg hier
Laatst gewijzigd door Scarface op 02 sep 2007, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Scarface schreef:Na een tijdje zal je motor terug op stationair toerental zitten, dan schakel je een versnelling lager en herhaal je het proces.
Nee, nee, en nog eens nee. De meeste auto's draaien stationair rond 800-1000 tpm, maar toch ontkoppel je -en schakel je eventueel terug- bij ongeveer 1200 tpm. Je motor belast in lagere toeren laten komen, is schadelijk. Als je een beetje rondzoekt, vind je hier vast een uitgebreide uitleg over van Jozef. Dat staat trouwens ook in de link die je net gaf, heb je die zelf ook al wel eens doorgenomen? :roll:
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Rafael schreef:Nee, nee, en nog eens nee. De meeste auto's draaien stationair rond 800-1000 tpm, maar toch ontkoppel je -en schakel je eventueel terug- bij ongeveer 1200 tpm. Je motor belast in lagere toeren laten komen, is schadelijk. Als je een beetje rondzoekt, vind je hier vast een uitgebreide uitleg over van Jozef. Dat staat trouwens ook in de link die je net gaf, heb je die zelf ook al wel eens doorgenomen? :roll:
Ja, ik heb die al eens doorgenomen en ik dacht dat 1200 rpm stationair toerental was. Ik kan ook niet rieken dat dat bij de gemiddelde auto lager ligt he. Dus je moet niet hautain beginnen doen en beginnen rollen met je ogen hoor. Het op een normale manier zeggen werkt ook perfect.

:roll:
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Het was niet zo slecht bedoeld als jij het opvat ;)

Mij leek het logisch dat we geen toerental zouden vermelden, maar gewoon stationair als dat echt het stationaire toerental zou zijn ;)
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Oké, dan heb ik het verkeerd begrepen :)
En je redenering is inderdaad volkomen logisch, ik heb er gewoon nooit bij stilgestaan.
krekel

Bericht door krekel »

hallo,

ik ben er nog niet uit wat die versnellingen betreft, ik ben vorige week naar de rijschool geweest en heb me laten inschrijven voor zes uur les, volgens de man die me inschreef is het de techniek dat ik onder de knie moet krijgen, in ieder geval 3oktober mag ik voor de eerste maal al gaan, ik ben benieuwd.

nog een vraagje weet iemand toevallig het examenroute van Eeklo?


Krekel
krekel

Bericht door krekel »

hallo allemaal,

ik ben vandaag voor het eerst met de rijschool gaan oefenen, (twee uurtjes) en ik moet zeggen dit is een heeeeeeeeeel groot verschil dan zonder rijschool, wat een verademing zeg!!
ik weet nu heel goed hoe ik moet verleggen en wanneer enzo,
nu nog eventjes dooroefenen en ik ben er klaar voor!!!
:lol:
Plaats reactie