zenuwen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
kriss1
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2007, 21:59
Locatie: Wilrijk

zenuwen

Bericht door kriss1 »

Hey, ik heb toch wel een groot probleem en dat is dat ik nogal snel zenuwachtig wordt. Nu heb ik al 2 maal examen gedaan en dat was nog met het oude systeem, dus de manoeuvres op het privé terrein en 2 maal ben ik gebuisd, volledig terecht, dat wel. Maar dit kwam door de zenuwen. Telkens was ik op de manoeuvres al gebuisd. Nu wil ik graag terug examen gaan doen maar ik blijf het maar uitstellen om een afspraak te maken, omdat ik er nu al van uit ga dat ik toch weer zal buizen. En dit niet omdat ik niet kan rijden maar omdat ik nu al zenuwachtig wordt als ik er nog maar aan denk om examen te gaan doen. Heeft er misschien iemand tips voor op het examen zelf om de zenuwen toch een beetje te bedwingen? In ieder geval al bedankt.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Veel jongeren hebben zenuwen omdat ze, wanneer ze onvoldoende halen, schrik hebben om een slecht figuur te slaan bij anderen die weten dat ze examen gingen doen.

Dus een eerste tip: verwittig NIEMAND dat je praktijkexamen gaat doen.

Als je dan niet voldoende hebt, moet je achteraaf ook tegen niemand gaan uitleggen waarom.

Voor de rest geef ik je de raad, als je examen gaat doen, te vertrekken met de instelling dat het je eigenlijk niet kan bommen of je zal slagen of niet. Trouwens niemand anders weet dat je examen gaat doen. Slaag je niet, dan heeft het je alleen wat geld gekost, maar daarmee weet je meteen wat je nog niet goed kent en waar je in het vervolg moet op letten.

Ben je geslaagd, dan pas zeg je tegen pa, ma, familie vrienden: "hé, ik ben geslaagd".
Gast

Bericht door Gast »

echt eugeen, bedankt voor die tip, heeft enorm goed gewerkt
de eerste keer had ik het tegen iedereen gezegd en was ik zenuwachtig en enorm !! want ja der waren veel mensen die hun examen gingen doen (en allemaal erdoor :p ) erna heb ik zelfs ontdekt dat mn broer het aan verschillende mensen is gaan vertellen zodat ik constant (voor effe toch :p) uitleg moest geven (echt nie leuk !!)

nu, de 2de keer dus had ik het alleen mn ouders verteld (aja want mee vrije begeleiding kan nie anders) en hun duidelijk gezegd om het tegen niemand te zeggen
resultaat: ikke erdoor zonder enige opmerking van de examinatrice, op mn blad stond wel 2 opmerking maarja als ze het niet in mn gezicht zegt: nie zo heel erg wrs ;) die opmerking was eig resultaat van een autobus die voor mij moest stoppen maar dit niet deed, dus ik kon niet rijden en dierf niet doorrijden omdat ik dan mss op het voetpad zat wat Zeker niet mag !!

nog een tip tegen de examens: goed op voorhand rijden, alles al goed kunnen dan pas examen vastleggen en in de week van het examen niet meer gaan rijden (wel parkeren en keren want dat is altijd moeilijker vond ik ) toen ik op mn examen aankwam was ik relatief rustig en ben heel blij dat ik eugeen zijn tip gebruikt heb !!
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Anonymous schreef: nog een tip tegen de examens: goed op voorhand rijden, alles al goed kunnen dan pas examen vastleggen en in de week van het examen niet meer gaan rijden (wel parkeren en keren want dat is altijd moeilijker vond ik ) toen ik op mn examen aankwam was ik relatief rustig en ben heel blij dat ik eugeen zijn tip gebruikt heb !!
Daar ben ik het niet direct mee eens. Ik heb een week voor mijn examen een slechte evalutatieles gehad. Niet dat het gevaarlijk rijden was maar op sommige punten niet zeker van mezelf.
Ik ben enkele dagen later nog eens gaan rijden, alle moeilijke punten in Leuven (en dat zijn er veel) herbekeken.
De dag van het examen een dik uur vroeger naar leuven, nog eens alle punten gepasseerd en dan examen gaan doen met de rijschool en was ook geslaagd met maar 2 opmerkingen. Ik denk dat het net goed is als ge alle knooppunten nog eens gedaan hebt vlak ervoor, als laatste herhaling van de lessen
Plaats reactie