voorang van rechts

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

voorang van rechts

Bericht door Gast »

hey

stel jij hebt voorang van rechts, je ziet dat de auto die jou voorang moet verlenen niet vertraagt maar je denkt dat jij nog kunt rijden. Mag dit of is dit onnodig risico nemen ? je moet toch ergens laten zien aan de examinator dat je weet dat jij voorang hebt ?

Alvast bedankt
mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je moet één ding goed weten: voorrang (van rechts) moet je krijgen. Dat heb je niet automatisch

Als je dus ziet dat de bestuurder die jou voorrang moet verlenen, het niet doet, dan moet je stoppen.
Gast

Bericht door Gast »

k, bedankt ! ik vind voorang van rechts eig een moeilijk punt want waar ik mn examen moet doen, in aalst zijn er heel veel voorangen van rechts die door veel automobilisten gwn genegeerd worden
natje

Bericht door natje »

ik ben ook van aalst wanneer moet jij gaan en waar rijden ze de routes
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorang van rechts

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:stel jij hebt voorang van rechts, je ziet dat de auto die jou voorang moet verlenen niet vertraagt maar je denkt dat jij nog kunt rijden. Mag dit of is dit onnodig risico nemen ?
Je moet altijd dubbel voorzichtig een kruispunt oprijden (Art 12.2) zelfs wanneer je groen of voorrang hebt.

Als je ziet dat het oprijden van een kruispunt een risico gaat inhouden - ook als dat risico veroorzaakt wordt door een andere weggebruiker - dan neem je zelf actie om dat risico te verminderen of uit te schakelen. Desnoods stop je.

je moet toch ergens laten zien aan de examinator dat je weet dat jij voorang hebt ?
Met een simpele opmerking in de aard van "Die heeft precies geen zin om te stoppen" weet je examinator dat je 'm gezien hebt, dat je zijn snelheid en rijgedrag correct hebt ingeschat, dat je weet dat hij eigenlijk voorrang moet verlenen, en dat je zelf actie neemt om de fouten van andere bestuurders te corrigeren.
Dat zijn bonuspunten.


Je kan elke dag "in je recht" botsen, maar je zit niet op de botsautokes ...
Plaats reactie