Beperkt zicht

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
N

Beperkt zicht

Bericht door N »

Is het normaal dat ik, wanneer ik in mijn wagen zit, de motorkop (snuit)niet zie?
In de vorige wagen waarmee ik reed had ik dit probleem niet.
Ik vind dit eigenlijk een beetje hinderlijk. Maar is dit normaal?
Zijn er nog die hetzelfde "probleem" hebben?
Ik rijd met een peugeot 206.

dank bij voorbaat
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Dat is heel normaal en bij heel veel merken kun je dat hebben.

Niet te veel zorgen in maken ten eerste bij het oefenen went dat sneller dan je denkt en ten 2de is bij autorijden de gulden regel dat je ver voor je moet kijken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Beperkt zicht

Bericht door Inazuma »

N schreef:Is het normaal dat ik, wanneer ik in mijn wagen zit, de motorkop (snuit)niet zie?
In de vorige wagen waarmee ik reed had ik dit probleem niet.
Ik vind dit eigenlijk een beetje hinderlijk. Maar is dit normaal?
Ja. Dat volgt uit het design van de auto en hangt uiteraard ook af van je zitpositie en je eigen grootte.
Met een sterk duikende motorkappen, ver vooruitgeschoven voorruitbasis en stoel ver achteruit tov de ruit heb je er meestal het raden naar waar je auto eindigt.

Na een tijdje oefenen wordt je dat wel gewoon hoor.
Gast

Bericht door Gast »

Je kunt op de voorkant vertikale staafjes monteren waar je een vlaggetje kunt aanhangen. :D
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ik weet nu niet of dit kan bij uw auto maar bij velen kan je de bestuurderszetel wat hoger plaatsen zodanig dat je een beter zicht krijgt. :wink:

Volgens wat ik hier zie kan het wel.

http://nl.peugeot.be/web/home/nl/index_nl.php?lg_id=NL
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Waarom zou je de snuit willen zien ? Die zit altijd op dezelfde plaats ten opzichte van je stuur. Wat oefenen en je voelt wel aan waar die zit. Ik zou de stoel niet zo instellen dat je de snuit kan zien. Die dient ingesteld te worden zodat je een comfortabele zitpositie hebt, waarbij je alle nodige rijbewegingen zonder problemen kan uitvoeren.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

beetje wennen dus zoals eerder gezegd.
Thuis rijden we met een Corolla Verso, kun je ook de neus niet zien.
In't beste geval kun je tot aan de sproeiers voor de ruiten kijken, verder niet.

Beetje inschatten dus, en als je niet zeker bent beter een manoeuvre meer doen dan 1tje te weinig en u misrekenen;)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Om eerlijk te zijn kan ik het begod nie eens zeggen vanuit deze plaats (voor me pc) of ik vanuit normale zitpositie het uiteinde van onze beide wagens kan zien. Is inderdaad een gewoonte die je "aankweekt". :lol:
Tijdens parkeermaneuvres ofzo veer je meestal toch ewa omhoog om een beter zicht te hebben wanneer het nipt wordt. :wink:
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Ik zie 'm ook niet hoor, en vond dat de eerste paar keer dat ik reed wel lastig, en niet alleen de neus, gewoon de afmeting van de auto !! Rijd ik nu dan goed naast de streep af, en hoe bij de berm, en hoe groot ís dit ding eigenlijk en wáár stopt die neus zodat ik niet tegen iemand anders aan parkeer :wink: Maar na de eerste 3 weken rijles parkeerde ik de auto toch steeds op een manier waaruit bleek dat ik intussen toch aardig in kon schatten waar die neus eindigde. Kwestie van wennen, de afmetingen van je auto, hoe langer je erin rijdt hoe beter. En idd, bij parkeren e.d veer je vaak wel wat omhoog om het net ff beter te zien.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Kan mijn snuit wel zien; Ik zit nu ook wel vrij recht. Dit niet om mijn snuit beter te zien maar omdat ik vindt dat ik uit die positie het opkomend verkeer aan de zijkant beter kan zien. En het rechtveren om iets te zien is ook verleden tijd.
Maar zitpositie is ieders keus.
Gast

Bericht door Gast »

Karl schreef:Maar zitpositie is ieders keus.
Wettelijk gesproken wel, maar vanuit veiligheidsstandpunt geenszins.

Er bestaan zeer preciese regels om de lengte- en hoogteverstelling van de bestuurderszetel, de inclinatie van de zit en de rugleuning, de hoogte en verwijdering van het stuurwiel te regelen in functie van een optimale rijhouding. Sommige wagens bieden daarbij ook nog een instelbare lendensteun aan. Ook voor het optimaal afstellen van de hoofdsteunen gelden nauwkeurige regels.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Anonymous schreef:
Karl schreef:Maar zitpositie is ieders keus.
Wettelijk gesproken wel, maar vanuit veiligheidsstandpunt geenszins.

Er bestaan zeer preciese regels om de lengte- en hoogteverstelling van de bestuurderszetel, de inclinatie van de zit en de rugleuning, de hoogte en verwijdering van het stuurwiel te regelen in functie van een optimale rijhouding. Sommige wagens bieden daarbij ook nog een instelbare lendensteun aan. Ook voor het optimaal afstellen van de hoofdsteunen gelden nauwkeurige regels.
regels zeggen dat de armen en benen ligt gebogen moeten zijn. Daarbinnen moet ieder zijn meest confortabele positie vinden.
Het kan inderdaad zijn dat men in een bepaalde positie minder risico loopt om gekwetst te zijn na een ongeval, maar als een andere zithouding een beter zicht oplevert en aldus het ongeval kan verkomen dan weet ik wat ik zal kiezen.
Ik ben bij het afstellen van de stoel ook van de basisregels vertrokken maar heb me dan iets rechter gezet om een beter zicht voor opkomend verkeer te hebben
Plaats reactie