Vraag ivm voorrang op rondpunt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jeffrey

Vraag ivm voorrang op rondpunt

Bericht door Jeffrey »

Hallo,

25 september moet ik mijn praktisch examen afleggen en de zenuwen beginnen al te komen natuurlijk. Ik moet mijn rijexamen afleggen te Oostende. Op één plaats in Oostende ben ik niet zeker wat ik moet doen, dus daarom vraag ik het even hier op dit forum...

Ik weet niet of iemand van jullie het rondpunt kent niet ver van het AZdamiaan om onder de tunnel richting Bredene op te gaan (ik denk Adolf Van Glabbekeplein, niet zeker!) ... Ik heb er een tekening bijgemaakt in Paint ...

Mijn vraag: Ik zit in de rode auto en ik moet niet rechtsaf onder de tunnel, maar de groene auto steekt zijn richtingsaanwijzer om wel onder de tunnel te gaan ... Wat moet ik doen ? Moet ik hem voorrang verlenen of mag ik doorrijden. (geldt hier dan de voorrang van rechts, ik ben rechts, zodat ik door mag rijden ?)

Omgekeerde situatie: Ik zit in de groene auto en moet rechtsaf onder de tunnel, maar de rode auto niet. Moet ik hem voorlaten of niet?


HIER DE TEKENING:
Afbeelding


Mvg Jeffrey.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

beide situtaties zijn eigenlijk dezelfde, algemene regel in geval van een ongeval. De gene die het manoeuvre maakt moet voorrang verlenen.

Dus rood heeft voorrang op groen hier.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Even opmerken dat als jij de rode auto zou zijn, en daar de rotonde niet wil verlaten, ik jou als uiterst asociaal zal beschouwen.

Op die manier verknoei je de hele werking van een dubbele rotonde. Moest je het toch eens aan de hand hebben, troost je, je zou niet de enige zijn die een dubbele rotonde niet begrijpt. Dagelijks passeer ik een dubbele rotonde, 2x, en het is opvallend dat er maar weinigen het nut er van snappen, en doodleuk op de buitenste strook blijven kleven.

Maar er zijn ook slimmen bij, die het verhaaltje wel snappen, gelukkig.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Je bedoeld waarschijnlijk de ringlaan (N34) en de Konterdamkaai.
Is een rotonde zoals alle andere, mischien ietwat raar uitzicht door de nabijheid van die tunnel ma soit.
De groene moet voorrang geven aan de rode.

@Rafael

Ik begrijp je frustratie maar soms kan je ook niet anders.
Wanneer er een dubbele rijstrook toekomt op een rotonde en je zit op de rechterrijstrook, dan raak je soms niet eens op de linkerrijstrook op de rotonde en moet je noodgedwongen rechts blijven rijden wanneer je linksafslaat ten opzichte van de weg vanwaar je komt.
Zoiets kom ik nu regelmatig tegen namelijk wanneer je vanuit de richting Gent komt (E40) afrit Aalst en je wil richting industriezone Erembodegem dan geraak je meestal gewoon niet op het linkerrijvak door het verkeer die vanuit richting centrum Aalst komt.

Als ik me niet vergis is dit in Oostende iets soortgelijks. Dubbele rijstrook en wanneer je op de rechterrijstrook je wettelijke 50km/u (BK) aanhoud vliegen ze je voorbij ver daarboven en geraak je niet op het linkerrijvak zonder ongevallen te veroorzaken, zeker als beginnend chauffeur. :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag ivm voorrang op rondpunt

Bericht door Inazuma »

Jeffrey schreef: Mijn vraag: Ik zit in de rode auto en ik moet niet rechtsaf onder de tunnel, maar de groene auto steekt zijn richtingsaanwijzer om wel onder de tunnel te gaan ... Wat moet ik doen ? Moet ik hem voorrang verlenen of mag ik doorrijden. (geldt hier dan de voorrang van rechts, ik ben rechts, zodat ik door mag rijden ?)
Je moet niet van richting veranderen omdat je op de rechter rijstrook van een dubbele rotonde rijdt - tenzij wegmarkeringen je van die rotonde zouden afleiden.

De groene auto mag echter niet vanuit de binnenste (linker) rijstrook van een rotonde rechts afslaan .
(Voorsorteringspijlen als die er zijn kunnen echter anders bepalen).

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.




Dat Rafaël er een probleem mee heeft als je zo op een dubbele rotonde rijdt is begrijpbaar, maar het concept van een dubbele rotonde is zeer slecht verenigbaar met het feit dat van rijstrook veranderen een maneuver is volgens de wegcode ...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

In Frankrijk bvb. worden zogoed als alle wegen naar 1 rijstrook gebracht (behalve Parijs centrum) voordat ze de rotonde bereiken om dergelijke confliktsituaties uit te sluiten. :wink:
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ik spreek momenteel over de rotonde te Geel, met dat monument op. Die is een klein half jaar geleden aangepast tot een dubbele rotonde, met als doel een vlottere doorstroming.

Doordat de personen die rechts afslaan, niet over de rotonde moeten, maar erlangs, heb je daar dus praktisch altijd de kans om in het midden te geraken. Maar toch zijn er pummels die naar links willen, en toch op de buitenste strook blijven rijden.

Wij (Carpooling, wisselt per week met een mede-student) moeten rechtdoor op de rotonde, en hebben nog nooit een probleem gehad om op de binnenste strook te geraken daar. Wel vaak om er af te geraken, door bovengenoemde mensen.

Maar er zijn ook slimme mensen, die bij de volgende 'oprit' de rotonde op willen, en toch zo vriendelijk zijn om ons dan even voor te laten door dat met zeer lage snelheid te doen, waarna zij de binnenste strook oprijden.

Wat mij betreft is die rotonde daar compleet zinloos, daar er te veel mensen zijn die hier geen correct gebruik van kunnen, of willen maken.

Toegegeven, toen de rotonde er pas was, zat ik ook met vrees, dat dat nooit goed ging uitlopen, en enkel voor meer problemen ging zorgen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef:Maar toch zijn er pummels die naar links willen, en toch op de buitenste strook blijven rijden.
Op een Belgische rotonde ga ik ook geen 2 maneuvers doen op een paar 10-tallen meter.
Gaat er wat mis en komt het tot een ongeval ben je immers altijd de sigaar.
Gast

Bericht door Gast »

Welja inderdaad ... als ik niet rechts de tunnel in moet, is het inderdaad het beste dat je links rijdt op de rotonde, maar zoals gezegd hierboven: dit is zeker niet altijd haalbaar !!! Ze vliegen je voorbij en het is daar uiterst druk altijd en gevaarlijk, dus blijf ik vaak aan de buitenkant rijden ... desnoods als ik dan in de rode auto zit en ik moet NIET onder de tunnel, dan steek ik mijn linkerrichtingsaanwijzer aan zodat de groene ziet dat ik de tunnel niet in moet.

Bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie