Langs het rood licht rijden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Langs het rood licht rijden

Bericht door KristofV »

Wel wat ik mij afvraag. Paar jaar geleden ben ik is met mijn fiets voorbij het rood licht gereden. Dus ik heb eigenlijk langs het voetpad gereden en zo de bocht af geslagen. Nu vraag ik mij eigenlijk af of ik dan wel zo in fout was?

Het roodlicht stond namelijk aan men linkse kant, ik reed namelijk op het voetpad ipv de rijbaan. En op het voetpad rijden mag als ik de theorie goed had gelezen.

Eigenlijk had de politie mijn dan toch allesinds geen boete mogen geven omdat ik door het rood licht gereden heb? Ik weet dan niet of hij mij een boete kon geven omdat ik op het voetpad gereden had, maar die boete had waarschijnlijk wel milder geweest dan 400€.
Gast

Bericht door Gast »

Je mag niet voorbij een vast rood verkeerslicht rijden dat zich rechts van de rijbaan bevindt. Niet langs links, en ook niet langs rechts.

Binnen een bebouwde kom mag je enkel op het trottoir fietsen als je minder dan 9 jaar oud bent, je fiets uitgerust is met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm (banden niet inbegrepen), en op voorwaarde dat je de andere weggebruikers er niet in gevaar brengt.
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Beste

Je moet enkel rekening houden met het licht dat zich rechts van het deel van de openbare weg bevindt dat voor jou bestemd is.

In bovenstaand voorbeeld moeten fietsers en bestuurders van bromfietsen die het fietspad volgen geen rekening houden met dit verkeerslicht.

Rijd jij met een auto rechts voorbij het verkeerslicht (over het fietspad of de berm) dan bega je een zware overtreding.
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Bericht door KristofV »

eugeen schreef:[img]

Beste

Je moet enkel rekening houden met het licht dat zich rechts van het deel van de openbare weg bevindt dat voor jou bestemd is.

In bovenstaand voorbeeld moeten fietsers en bestuurders van bromfietsen die het fietspad volgen geen rekening houden met dit verkeerslicht.

Rijd jij met een auto rechts voorbij het verkeerslicht (over het fietspad of de berm) dan bega je een zware overtreding.
Wel ik reed op het voetpad, dus verkeerslicht bevond zich toen links van mij. Maar dit deed ik met een fiets en niet met een auto. Blijft het dan nog steeds een zware overtreding? Er was geen fietspad, enkel rijbaan en troitoir
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je zult op die plaats met de fiets op de rijbaan moeten rijden.
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

KristofV schreef: Wel ik reed op het voetpad, dus verkeerslicht bevond zich toen links van mij. Maar dit deed ik met een fiets en niet met een auto. Blijft het dan nog steeds een zware overtreding? Er was geen fietspad, enkel rijbaan en troitoir
Binnen of buiten de bebouwde kom :?:
Plaats reactie